• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Inclusieve communicatie: #ZoDoeJeDat

“15 miljoen mensen,” iedereen kent dit wereldberoemde nummer van Fluitsma & van Tijn. Inmiddels zijn er nog een paar miljoen bijgekomen in Nederland. Individuen die ieder verschillend zijn. Als organisatie wil je dat iedereen het gevoel heeft erbij te horen. Ertoe te doen. Inclusieve communicatie heeft hierin een sleutelrol. Woorden zijn zo krachtig. Ze kunnen mensen met één druk op de knop uitsluiten door stereotyperingen, vooroordelen of woorden waarin mensen zich simpelweg niet herkennen.

Wat is inclusieve communicatie?

Voor inclusieve communicatie is geen kant-en-klaar recept. Net zo min als dat er is voor inclusie. Inclusie is nooit vast. Het gaat bijvoorbeeld niet (alleen) om verboden woorden, des te meer erom dat iedereen mee kán doen. Een waarde die wij als social enterprise voorop hebben staan. En het gaat erom dat we geen enkele groep mensen over één kam scheren. ‘Altijd’ en ‘nooit’ zijn daarbij belangrijke signaalwoorden.

De 5 uitgangspunten voor inclusieve communicatie zijn:

1. We schrijven zoveel over mensen zoals zíj dat willen;
2. We zetten de mens zoveel mogelijk voorop;
3. We voorkomen dat we mensen neerzetten als een uitzondering op de “norm”;
4. We maken korte metten met stereotyperingen;
5. We maken berichten op social media en websites zo toegankelijk mogelijk.

In de onderstaande blogserie vind je veel praktische handvatten om inclusief te communiceren. Lees en laat je inspireren! Kun je hulp gebruiken bij het inclusiever maken van jouw communicatie-uitingen? Neem contact met ons op.

Veel leesplezier!   
Namens het Webmastery-team Claudia Grannetia (expert op het gebied van inclusieve communicatie)

Onze blogs over inclusief communiceren

Claudia met telefoon voor muur met graffiti

Een geheim recept voor inclusief communiceren: onze 5 vertrekpunten

Inclusieve communicatie bij goede doelen: hoe krachtig of hulpeloos zet je je doelgroep neer?

Inclusieve communicatoe

Inclusief communiceren doe je zo: neem nooit stelling in over een hele groep

inclusief taalgebruik

5 veelgemaakte fouten rond inclusief taalgebruik

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>