“15 miljoen mensen,” iedereen kent dit wereldberoemde nummer van Fluitsma & van Tijn. Inmiddels zijn er nog een paar miljoen bijgekomen in Nederland. Individuen die ieder verschillend zijn. Als organisatie wil je dat iedereen het gevoel heeft erbij te horen. Ertoe te doen. Inclusieve communicatie heeft hierin een sleutelrol. Woorden zijn zo krachtig. Ze kunnen mensen met één druk op de knop uitsluiten door stereotyperingen, vooroordelen of woorden waarin mensen zich simpelweg niet herkennen.
Wat is inclusieve communicatie?
Voor inclusieve communicatie is geen kant-en-klaar recept. Net zo min als dat er is voor inclusie. Inclusie is nooit vast. Het gaat bijvoorbeeld niet (alleen) om verboden woorden, des te meer erom dat iedereen mee kán doen. Een waarde die wij als social enterprise voorop hebben staan. En het gaat erom dat we geen enkele groep mensen over één kam scheren. ‘Altijd’ en ‘nooit’ zijn daarbij belangrijke signaalwoorden.
De 5 uitgangspunten voor inclusieve communicatie zijn:
1. We schrijven zoveel over mensen zoals zíj dat willen;
2. We zetten de mens zoveel mogelijk voorop;
3. We voorkomen dat we mensen neerzetten als een uitzondering op de “norm”;
4. We maken korte metten met stereotyperingen;
5. We maken berichten op social media en websites zo toegankelijk mogelijk.
In de onderstaande blogserie vind je veel praktische handvatten om inclusief te communiceren. Lees en laat je inspireren! Kun je hulp gebruiken bij het inclusiever maken van jouw communicatie-uitingen? Neem contact met ons op.
Veel leesplezier!
Namens het Webmastery-team Claudia Grannetia (expert op het gebied van inclusieve communicatie)