‘Social media is sociaal doen’. Een mooie oneliner uit het nieuwe boek Instaproof. Het klinkt logisch, maar toch blijven veel social media kanalen steken bij het zenden van hun boodschap. Vervolgens wordt er zich afgevraagd: waarom hebben wij niet meer volgers? Het antwoord: er is te weinig interactie met het publiek.
De tijd dat je genoeg had aan het binnenharken van likes op je Facebookbericht is allang voorbij. Als je meer wilt bereiken dan 10% van je volgers, is er interactie nodig. Ook Instagram en LinkedIn belonen berichten met veel reacties, door ze aan meer mensen te tonen.
Wil je meer bereik? Interactie is dé gouden formule. Maak berichten die interactie oproepen, en vergeet deze niet te verzilveren door de interactie vervolgens ook aan te gaan met proactieve webcare.
Stap 1: maak berichten die interactie oproepen
In de vijf jaar dat wij voor Alzheimer Nederland de Facebookpagina bijhouden, is het aantal volgers gestegen van 3.500 naar 111.000 (!). Dit doen we door de boodschap van de organisatie te verwoorden in berichten waar mensen op zitten te wachten. Een bericht over lerend vermogen bij mensen met dementie kan bijvoorbeeld geplaatst worden als informatieve tekst, maar veel mooier is het om een voorbeeld uit de praktijk te gebruiken:
Zo maak je een bericht dat interactie oproept:
👉 Maak originele, prikkelende berichten. Deel jouw unieke visie op (vak)nieuws. Haak in op grote gebeurtenissen waar veel volgers mee bezig zijn. Denk daarbij aan feestdagen of veelbekeken tv-programma’s. Benieuwd wat het gesprek van de dag is in jouw doelgroep? Werk met omgevingsanalyses. Wij maken deze met Coosto.
👉 Speel in op emoties. Emotionele content is vaak veel effectiever dan rationale content. Kies daarom berichten die over emoties gaan. Of haal uit meer technische berichten het deel dat wel over emoties gaat, zoals een quote.
👉 Gebruik emoji. Je kunt de emotie in één oogopslag laten zien door de juiste emoji te gebruiken. Dat kan op alle kanalen, zelfs op LinkedIn.
👉 Gebruik beeld dat raakt. Kies treffende foto’s die jouw boodschap dragen. Goede beeldredactie is het halve werk.
👉 Maak teksten niet te kort. Hoe meer je vertelt, hoe meer er is om op te reageren. Om het lastig te maken: te lange teksten werken óók niet. Hou het dus wel bondig. Mijn uitgangspunt is één zin waarin emotie zit. En daarna een alinea met informatie.
👉 Stel vragen. Vraag om advies of maak een poll. Zet, als het niet onlogisch klinkt, de vraag in de eerste zin van het bericht. Maar let op: stel alleen vragen waar je echt antwoord op wilt. Volgers prikken snel door vragen-om-te-vragen heen.
👉 Laat mensen elkaar taggen. Vooral op Facebook wordt het beloond als mensen elkaar taggen. Als de getagde persoon reageert, wordt het bericht aan de gezamenlijke vrienden van de personen getoond. Zo nu en dan een oproep ‘Tag de persoon die..’ of ‘Met wie zou jij…’ kan goed werken.
👉 Plaats het bericht einde van de middag of in de avond. Uit onderzoek van Coosto blijkt dat mensen vooral ‘s avonds reageren op berichten op social media. Wil je optimale interactie? Plaats je bericht dan aan het einde van de middag of begin van de avond.
Stap 2: ga de interactie aan
Met een bericht dat interactie oproept, ben je er nog niet. Het is enorm zonde om interactie op te roepen en het vervolgens niet te verzilveren. Door te laten zien dat je wat doet met reacties, zullen mensen een volgende keer weer reageren.
Bij Alzheimer Nederland doen wij dit samen met de afdeling Publieksservice. Zij overdag en wij aan het einde van de middag, in de avond en in het weekend.
Zo ga je voor optimale interactie:
👉 Lees mee direct nadat het bericht is geplaatst. Wacht niet te lang met meelezen en reageren. Het eerste uur nadat een bericht online staat is heilig. Als jij dan actief bent, helpt dat het bericht verder te verspreiden.
👉 Luister naar wat mensen je vertellen. Denk met hen mee. Steek een hart onder de riem. Ken je hen nog niet? Bezoek hun profiel en krijg een beeld van wie de persoon is. Maak echt connectie.
👉 Like en reageer op reacties. Reageer daarbij ook op kritische reacties. Zie het als input waar je wat van kan leren. Reageren op kritische reacties is een kunst. Laat zien dat je het waardeert: bedank de persoon voor de input. Denk je dat het gesprek afdoet aan je pagina, reageer dan via een privébericht. Laat dat openbaar weten. Het is goed om te beseffen dat reacties waar je op reageert, bovenaan komen te staan en als eerste gezien worden door volgers. Reageer daarom nooit alleen maar op de negatieve reacties.
👉 Volg mensen terug. Een tip voor Instagram en Twitter: volg mensen die de moeite nemen om op jou te reageren en kijk of je ook op hun berichten kan reageren. Vriendschap is tweerichtingsverkeer. Heb je zoveel volgers dat je niet meer op alle volgers kunt reageren, kijk dan wie je grootste ambassadeurs en influencers zijn en focus op hen.
👉 Lees en reageer ook buiten je eigen kanaal. Soms kan het lonen om op de hashtags die jij gebruikt te zoeken en ook daar op anderen te reageren, vooral als dit influencers zijn.
👉 Gebruik de reacties om nieuwe berichten te maken. Gebruik ingestuurde foto’s voor een nieuw bericht (uiteraard pas na toestemming). Gebruik de kennis die je opdoet door alle reacties goed te lezen, om je social media beleid aan te passen en in de toekomst nog beter aansluiting te vinden. Bij Alzheimer Nederland proberen we minstens één keer per week een foto of video te delen die is ingestuurd of die we tegenkomen in besloten groepen. De pagina is daardoor niet alleen voor de volgers, maar wordt ook ervaren als een pagina door de volgers.
De beloning voor interactie
Toegegeven, proactieve webcare is veel werk. Je wordt echter beloond met een mooie groep merkambassadeurs voor jouw organisatie. Ze worden vaak niet alleen klant, als ze dat nog niet waren, maar helpen je ook om je boodschap te verspreiden en je naamsbekendheid te vergroten.
Heb je geen tijd? Of is interactie op social media niet jouw ding? Neem dan contact met ons op. Wij helpen graag.