• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Beeldredactie: tien tips voor het vinden van perfecte foto’s voor je website en social media

Door: Margaret Massop

Met veel aandacht schrijf je teksten voor je webpagina’s. Maar de waarheid is dat veel websitebezoekers binnen tien seconden weer weg zijn, voordat ze je verhaal lezen. De foto op de pagina blijkt vaak doorslaggevend of ze blijven. Als deze raakt en het verhaal draagt, blijven bezoekers hangen. Daarom deze tien tips voor optimale beeldredactie.  

Beeldredactie tip 1. Kies een stijl: ga voor foto’s die raken

Als ik een foto kies voor een pagina, dan wil ik dat hij minimaal het verhaal ondersteunt, maar nog liever het verhaal draagt. Daarnaast is het belangrijk om één stijl aan te houden voor de hele website. Denk er dus over na: wat is jouw verhaal? Wat moeten de foto’s uitstralen?

Ik mocht Stichting Kinderpostzegels helpen met hun beeldredactie. Zij gaven aan dat ze graag kinderen in hun kracht op de foto’s zien, omdat dat de doelstelling van de stichting toont. Een prachtig uitgangspunt.

Beeldredactie tip 2. Liever een amateurfoto dan een gelikte stockfoto

Er zijn 1,6 miljard Nederlandse webpagina’s. De concurrentie is dus groot. Bezoekers blijven hangen bij websites die zich onderscheiden van de vele websites met standaard foto’s. Ze zijn op zoek naar authenticiteit. Een echte foto raakt eerder dan een gelikte stockfoto. Als mensen geraakt worden door een foto, zijn ze meer geneigd om de call-to-action van de pagina te volgen.

Een foto met mensen erop raakt eerder dan een sfeerfoto. Hoewel iemand die in de camera kijkt bijna altijd voorkeur heeft, kan een foto met bijvoorbeeld een hand erop ook al de voorkeur hebben boven sfeerfoto’s met alleen producten.

Het kiezen voor een amateurfoto boven een stockfoto geldt overigens niet alleen voor pagina’s over bijvoorbeeld projecten, maar ook voor nieuwsartikelen. Schrijf je een artikel over een wetenschappelijk onderzoek, dan ligt het voor de hand om op je favoriete stockfotowebsite een plaatje van een microscoop te kiezen. Maar pak het eens anders aan: google de naam van de hoofdonderzoeker en kijk of er een mooie rechtenvrije foto is.

Beeldredactie Alzheimer Nederland

Beeldredactie tip 3. Zo vind je goede foto’s

Mijn eerste startpunt in de zoektocht naar echte en goede foto’s is Google:

  • Zoek op de naam of term van je onderwerp
  • Klik vervolgens op ‘afbeeldingen’
  • Kies daarna op ‘tools’ > ‘grootte’ > ‘groter dan 640×480’ (of kies de grootte van de plek op de website)
  • Klik daarna op gebruikersrechten’ > gelabeld voor hergebruik

Het is mogelijk dat er dan geen geschikte foto overblijft. Ga dan terug naar de foto’s waar copyright op berust en klik door. Zie je een foto die je graag wilt gebruiken? Check of er copyright op zit, en zo ja vraag toestemming om het te gebruiken.

Heb je toestemming om foto’s van een bepaalde website te gebruiken? Dan biedt Google de mogelijkheid om alleen op die website te zoeken naar foto’s. Typ daarvoor in het zoekvenster: site:.websitenaam.nl en klik daarna op ‘afbeeldingen’. Ook deze resultaten kun je filteren op grootte. Zie dit voorbeeld.

De volgende plek waar ik zoek naar foto’s is op Facebook. Kinderpostzegels had bijvoorbeeld veel stockfoto’s staan bij projectpagina’s. Maar wat bleek: veel organisaties die zij financieren hadden een Facebookpagina, met daarop mooie foto’s. Uiteraard moet je wel eerst toestemming vragen voordat je zo’n foto gebruikt.

Beeldredactie tip 4. Te veel gevonden? Zo kies je

Is de keuze reuze? Kies met je gevoel! Wat raakt jou? En welke foto ondersteunt je verhaal?

Ik heb een paar handigheidjes om snel een keuze te maken:

  • Bekijk de foto’s als thumbnail. Als ze duidelijk zijn en kunnen raken als thumbnail, raken ze vaak ook als grote foto. Je houdt er gelijk rekening mee dat mensen de foto vaak kleiner zien op hun smartphone.
  • Selecteer je foto’s in een tijdlijn op Facebook of video’s uit een afspeellijst op YouTube? Kijk welke foto’s en video’s de meeste likes hebben en kies uit degenen met de meeste likes.
  • Wat zijn de overige elementen op de foto? Bij bijvoorbeeld een foto over wetenschappelijk onderzoek over dementie is het juist prachtig om de persoon voor een computer met hersenscans te zien staan.
  • Kies ook hier niet een te gelikte foto. Kies een foto die je zelf had kunnen maken.

Beeldredactie tip 5. Niks gevonden? #durftevragen

Soms heb je pech en vind je echt geen goede foto. Als het om een project of een nieuwsbericht gaat is de oplossing vaak om terug te gaan naar de bron: wie heeft het nieuws gebracht en kunnen zij een foto aanleveren? Of kun je in je tekst een concreet voorbeeld noemen waar wel een foto van op te vragen is?

En soms als ik verlegen zit om een foto, vraag ik mensen die ter plekke zijn en wel makkelijk een foto kunnen maken. Of ik vraag het onze volgers of doe een verzoekje in een Facebookgroep. Als je je social media goed organiseert, en zo nu en dan een ingestuurde foto uitlicht, dan weten mensen dat ingestuurde foto’s gewaardeerd worden.

Beeldredactie De Normaalste Zaak

Beeldredactie tip 6. Te kleine foto? Foefje!

Menig contentmanager heeft al gebaald dat er een veel te kleine foto aangeleverd wordt. We weten allemaal dat een te kleine foto uploaden lelijk wordt. Maar ook dan is Google je vriend. Je kan namelijk op afbeeldingen zoeken. Upload daar de te kleine foto en soms vind je hem in een groter formaat op internet.

Als ik online een foto vind die ik geschikt vind, maar te klein is, gebruik ik overigens de Google Extensie Search by Image. Je kunt dan eenvoudig naar een grotere foto zoeken door met de rechtermuisknop op de foto te klikken en ‘search google with this image’ te kiezen.

Beeldredactie tip 7. Let op copyright en privacy

Het nadeel van foto’s zoeken op internet: er zullen er veel niet geschikt zijn omdat er vaak copyright op zit. Soms is het echter niet duidelijk of er nu wel of niet copyright op zit. Een goede richtlijn is om nooit foto’s te gebruiken uit kranten. Ook alle foto’s waar een copyright-teken of een naam van een fotograaf bij staat, moet je toestemming voor vragen. Doe dat dan. Zeker voor webpagina’s die blijven bestaan, loont het om dat te doen als het een goede foto is die het verhaal ondersteunt.

Let er ook op dat iedereen die op een foto staat toestemming moet hebben verleend. Vertrouw je de bron niet dat dit goed geregeld is? Vraag dit dan na.

Maak je reclame voor bijvoorbeeld een theaterproductie, cd of een product, dan is het vaak geen probleem en kun je foto’s gebruiken, mits je daarna linkt naar de pagina waar je de foto gevonden hebt of waar mensen het product kunnen kopen.

Beeldredactie tip 8. Maak zelf een foto of huur een fotograaf in

Eigenlijk zou dit de tip om een echte foto te maken niet pas tip acht moeten zijn, want zelf een foto maken is altijd een goed idee. Maar het is nu eenmaal zo dat tijdgebrek een gegeven is voor de meeste communicatie-adviseurs. Kun je geen goede foto vinden en heb je tijd? Dan is de tip: maak zelf een foto. Dit hoeft niet met een supergoede camera, hoewel een beetje scherpte-diepte de foto wel beter kan maken.

Natuurlijk is het bij voldoende budget ook een mogelijkheid om een fotograaf in te huren. Vraag dan ook of er gebruik gemaakt kan worden van echte situaties en geen modellen die de situatie nabootsen. Je websitebezoekers voelen het verschil.

Beeldredactie NedKAD

Beeldredactie tip 9. Kies je toch een stockfoto?

Okee, toegegeven: ook ik kies wel eens een stockfoto als ik echt geen goede foto kan vinden. En voor sfeerfoto’s bij bijvoorbeeld fotogedichten is het zelfs mijn eerste keuze.

Mijn favoriete stockfoto website is 123rf.com omdat zij foto’s voor het scherm goedkoper aanbieden. Voor een paar euro heb je al een foto. Depositphotos.com hoeft ook niet duur te zijn als je de aanbiedingen in de gaten houdt. Er is overigens ook een aantal plekken waar je gratis stockfoto’s kunt krijgen.

Een stockfoto kiezen doe ik met deze regels in mijn achterhoofd:

  • Ik kies een foto die ik zelf had kunnen maken. Dus ik scroll voorbij studiofoto’s en alle fake smile foto’s (en dat zijn er soms best wat).
  • Ik let goed op elementen op de foto die verraden dat de foto niet in Nederland is gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan uniformen of brievenbussen. Wist jij bijvoorbeeld dat Nederlandse artsen altijd korte of opgestroopte mouwen hebben? Zoek je een typisch Nederlandse foto? Ga dan naar www.nationalebeeldbank.nl. Daar kosten de meeste schermfoto’s 15 euro.

Beeldredactie tip 10. De finishing touch: zo bewerk je de foto

Dat foto’s bij voorkeur gemaakt zijn in een echte situatie, wil niet zeggen dat je ze niet nét wat mooier kan, of soms zelfs moet maken. Dit is wat ik meestal doe bij foto’s:

  • Ik kies liever zelf de goede uitsnede dan dat ik de website dat laat bepalen. Ik neem vaak de regel van derden als uitgangspunt.
  • Soms poets ik in Photoshop iets weg wat afleidt. Bijvoorbeeld een omstander of iets anders dat niet op de foto hoort. En soms leg ik meer nadruk op het onderwerp van de foto, bijvoorbeeld door de achtergrond wat onscherp te maken. Zo heb ik nog een aantal andere trucjes.
  • Amateurfoto’s zijn vaak net wat mooier nadat je in Photoshop speelt met de ‘lighten en darken’ functie. En daarna ‘brightness en contrast’.
  • Ik hou ervan foto’s een subtiele Instagramfilter te geven. Ik kies vaak steeds dezelfde of een soortgelijke per opdrachtgever, om de foto’s in één stijl op te leveren.

Beeldredactie voor Kinderpostzegels: deze echte foto bewerkten wij zodat hij net wat mooier werd.

Het resultaat van deze tien tips is een website die raakt en zo bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie. Wil je ook hulp bij je beeldredactie? Neem dan contact op. Wij zijn dol op beeldredactie-opdrachten.

 

Foto’s: alle door mij gekozen foto’s bij diverse opdrachtgevers: Stichting Kinderpostzegels, Alzheimer Nederland, De Normaalste Zaak en NedKAD.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Tip van de week: social media afbeeldingsformaten 2019
Tip van de week: altijd goed zichtbaar met dimbare daglichtlamp
Tip van de week: zo verwijder je in Photoshop de witte achtergrond van een laag

Gepost op 29 juli 2018
Categorie: Afbeeldingen, Beeldredactie, Featured, Tips Tags: beeldredactie, foto, fotografie

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>