• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Social media in 2020: gebruik Instagram neemt toe, WhatsApp blijft populair

Door: Cathelijne Feenstra

Social media is in 2020 nog steeds ontzettend belangrijk. Ruim 95% van de Nederlanders is actief op online kanalen als Facebook en LinkedIn. Vooral Instagram is enorm toegenomen in gebruik. Het onafhankelijke onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel deed voor het 13e jaar op rij onderzoek naar het gebruik van social media onder de Nederlandse samenleving. In het rapport vind je de meest recente cijfers over het gebruik van social media, devices, e-commerce en de rol van internet in 2020.

De resultaten van het onderzoek zijn van vóór de coronacrisis. Het rapport laat zien wat Nederlanders doen in de normale situatie.

Whats happening online in 2020?

Ruim 95% van de Nederlanders is actief op social media. Waar het vorig jaar er nog op leek dat Facebook op zijn retour was, zien we na een kleine daling het aantal actieve gebruikers stabiliseren. Het gebruik van Instagram is dit jaar nóg verder gestegen ten opzichte van vorig jaar.

In het onderzoek naar het internetgebruik onder de Nederlandse samenleving onderscheiden we vier doelgroepen:

  • Digitieners 14 – 23 jaar
  • Millennials 24 – 38 jaar
  • Generatie X 39 – 58 jaar
  • Babyboomers 59 – 74 jaar

Instagram

  • Het gebruik van Instagram is ten opzichte van vorig jaar flink toegenomen: van 36% gestegen naar 41%.
  • Opvallend is dat deze stijging te danken is aan de Digitieners. Zij laten zich vooral inspireren door reis- en lifestylefoto’s.
  • Qua interactie blijft het vaak bij een reactie; slechts 16% klikt door naar de website. Dit is afgenomen ten opzichte van 2019 (27%).
  • Story templates waarop mensen iets kunnen invullen zijn erg populair en scoren goed.

Tip: maak gebruik van inhakers om nog beter zichtbaar te zijn.

YouTube

  • Het online mediagebruik neemt steeds verder toe. 80% van de Nederlanders maakt gebruik van YouTube.
  • Onder Generatie X is het gebruik zelfs toegenomen tot 92%.
  • 53% van de Nederlanders streamt nog steeds hun muziek via YouTube.
  • Een groot pluspunt van YouTube is volgens Digitieners de aanbevolen video’s. Dit maakt kiezen makkelijker.

Facebook

  • Het gebruik is na een lichte daling aan het stabiliseren.
  • Hoewel in alle generaties Facebook nog steeds mooi vertegenwoordigd is, zien we vooral dat Millennials (74%) en Generatie X (73%) actief zijn op Facebook.
  • Afname van gebruik is vooral zichtbaar onder de Digitieners (14-23 jaar). Zij zien nog wel de meerwaarde van Facebook, omdat het hen connectie geeft met volwassenen, zoals tantes en ooms.

LinkedIn

  • LinkedIn heeft een kleine groei gemaakt in 2020. Een derde van de Nederlanders heeft een account op dit medium.
  • Vooral Millennials en Generatie X maken gebruik van LinkedIn. Generatie X is het meest actief: ze plaatsen vaker zelf berichten en reageren meer op anderen.
  • De Digitieners worden ouder en zien we ook vaker op LinkedIn verschijnen. Deze generatie bereidt zich voor op de arbeidsmarkt door vooral bedrijven en bekende personen te volgen.

Twitter

  • Twitter is ten opzichte van 2019 stabiel gebleven.
  • Generatie X gebruikt Twitter het vaakst: 22% en wordt het minst gebruikt door de Babyboomers: 16%.
  • Lees ook onze blog over Twitter. Is de hype voorbij?

Whatsapp

  • De absolute nummer 1 in gebruik is nog steeds Whatsapp. Inmiddels gebruikt ruim 84% van de Nederlanders deze app.
  • Alle generaties maken gebruik van Whatsapp. Met allemaal hetzelfde doel: in contact blijven met elkaar.
  • Whatsappgroepen zijn nog steeds een belangrijk communicatiekanaal binnen families.

TikTok

TikTok neemt steeds verder in populariteit toe. De app is vooral populair onder Digitieners, maar vindt inmiddels ook zijn weg naar volwassen gebruikers.

  • 19% van de Digitieners in Nederland maakt gebruik van TikTok.
  • 41% van de gebruikers, spendeert gemiddeld een uur per dag aan deze app.
  • TikTok heeft onder de volwassen gebruikers pas een klein aandeel.

Gevoel van veiligheid online is toegenomen

  • Waar vorig jaar nog 52% zeer bezorgd was om zijn persoonsgegevens, is dat dit jaar nog 44%.
  • Digitieners maken zich nog steeds het minst zorgen, maar zijn wel bang voor misbruik van hun persoonsgegevens.
  • Generatie X gaat veelal uit van het goede, maar verwijdert voor de zekerheid wel regelmatig de cookies.
  • Net als de Digitieners maken de Millennials zich het meest zorgen over misbruik van persoonsgegevens.
  • Onder de Babyboomers heerst er nog wel bezorgdheid. De helft van deze generatie (51%) maakt zich zorgen over de veiligheid van hun persoonsgegevens en phishing.

Benieuwd naar het hele onderzoek? Download What’s happening online in 2020 van Ruigrok NetPanel. Wil je op de hoogte gehouden worden van alle trends van deze socialmediakanalen? Geef je op voor onze gratis updates in je mailbox.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Gespot: nieuwe app BeReal 
TikTok wordt huge… en andere socialmedia-trends van 2022
Social media in 2021: WhatsApp meest populair, TikTok stijgt onder tieners

Gepost op 10 juni 2020
Categorie: Featured, Nieuws, Social Media, Tips Tags: social media trends

Over Cathelijne Feenstra

Als socialmedia-redacteur bedenkt en schrijft Cathelijne graag teksten met de juiste tone of voice. Een tekst die daadwerkelijk weergeeft wat jij als organisatie wilt zeggen of uitstralen. Ze kan makkelijk schakelen tussen verschillende opdrachtgevers en tone of voice.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>