Circa 6,8 miljoen Nederlanders maken dagelijks gebruik van social media. Je kunt je dus vast wel voorstellen dat al deze mensen samen erg veel socialmedia-berichten produceren. Maar hoe zorg je nou dat jouw bericht opvalt? Het gebruik van inhakers kan hierop hét antwoord zijn.
Social media en algoritme
Algoritmes bepalen welke berichten er wel en welke er niet op onze tijdlijn verschijnen. Like je een bericht over een schattige puppy, dan verschijnen er “plotseling” meer berichten van puppy’s op je tijdlijn. Dit is natuurlijk niet geheel toevallig. Het algoritme van social media bepaalt namelijk wat wij zien op onze tijdlijn.
Wat hebben inhakers met het algoritme te maken?
Het algoritme is dus een belangrijk gegeven voor wat er op iemands tijdlijn verschijnt. Op basis van de volgende elementen wordt bepaald of een bericht interessant is voor een lezer:
- De interesse
- Populariteit van het bericht
- Populariteit van de gebruiker
- Type content
- Actualiteit
Een goede inhaker raakt al deze vijf elementen en zorgt voor meer interactie dan berichten zonder inhakers. Hoe meer likes een bericht krijgt, hoe vaker het op een tijdlijn verschijnt.
Zoeken naar inhakers kan best wel wat tijd in beslag nemen. Daarom bezorgen we ze graag wekelijks in je mailbox.
Waar moet een krachtige inhaker aan voldoen?
Oké, inhakers kunnen dus het verschil maken! Berichten schrijven dan maar… of toch niet? Misschien is het goed om nog even verder te lezen. De ene inhaker is de andere namelijk niet. Als je gebruikmaakt van een inhaker wil je natuurlijk ook graag dat deze effect heeft. Kies daarom voor een krachtige inhaker die:
- Origineel is;
- Inhaakt op actualiteit;
- Een positieve lading heeft;
- Vrij is van een commerciële boodschap;
- Relevant is; het bericht moet echt nu geplaatst worden. Morgen is het niet meer van kracht.

Klaar? Inhaken maar…
Heb je een goed plan voor een bericht dat voldoet aan bovengenoemde punten? Geweldig, dan komt het nu aan op de uitvoering. Een leuke tekst is één, maar heb je ook al stilgestaan bij de visuele content die jouw inhaker nog meer doet prikkelen? Visuele content zorgt namelijk voor meer engagement. Geef dus ook dit element van je bericht voldoende aandacht. Je kunt kiezen voor een afbeelding, maar ook een kort filmpje kan het erg goed doen.
Nu weet je waar een goede inhaker aan moet voldoen en waarom. In ons volgende blog vertellen ik je graag alles over het beste moment voor het gebruik van een inhaker. Lees je mee?