Social media in 2021: in ons kleine kikkerlandje zijn we groots in onze activiteiten op social media. 95% van de Nederlanders is actief op minimaal één socialmediakanaal. We maken het meest gebruik van WhatsApp en Facebook. Gemiddeld zijn we actief op drie à vier netwerken.
Dat blijkt uit het rapport ‘What’s Happening Online’ van het onafhankelijke onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. In dit onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet- en socialmediagebruik. Het Ruigrok NetPanel heeft zich ondergedompeld in de wereld van devices, e-commerce, social media en online finance & safety.
De resultaten van het onderzoek zijn van tijdens de coronacrisis. Het rapport laat goed zien wat voor effect corona heeft gehad op ons online gedrag.

Als socialmedialovers zijn wij natuurlijk vooral benieuwd naar de resultaten op dat gebied. We zetten deze highlights dan ook graag voor je op een rijtje!
In het onderzoek naar het internetgebruik onder de Nederlandse samenleving onderscheidt Ruigrok NetPanel vier doelgroepen:
- Digitieners 14 – 24 jaar
- Millennials 25 – 39 jaar
- Generatie X 40 – 59 jaar
- Babyboomers 60 – 75 jaar
What’s happening on social in 2021?
Social media is voor alle gebruikers vooral belangrijk om met vrienden te communiceren. Daarnaast gebruiken we het ook ter vermaak en ontspanning, komen we via social media in contact met bedrijven én communiceren we met mensen binnen een (besloten) groep. Kortom: social media is in 2021 niet meer weg te denken uit onze maatschappij.

Instagram blijft ook in 2021 ongekend populair onder de Digitieners en Millennials. Overall staat dit kanaal op de derde plaats. Gebruikers van Instagram bezoeken dit medium meerdere keren per dag.
TikTok
TikTok timmert lekker aan de weg en is superpopulair onder de jonge generaties. Maar liefst twee op de vijf Digitieners is actief op dit kanaal. Het gebruik onder deze groep is dan ook flink toegenomen: van 19% (2020) naar 40% (2021)! Ook de Millennials kunnen deze muziekvideo’s wel waarderen, want ook onder deze groep stijgt het gebruik.
YouTube
We love YouTube! Dit kanaal is dan ook in trek onder alle generaties. We gebruiken het vooral voor muziek. Bij de jongere generaties zijn de educatieve filmpjes in trek. Niet zo gek als we kijken naar het thuisonderwijs van het afgelopen jaar. Naast muziek- en informatieve video’s kijken deze groepen ook vlogs, gamevideo’s, films en series op YouTube.
De invloed van corona op ons kijkgedrag zie je hoe dan ook goed terug op dit kanaal; 17% bekeek sportlessen en 14% haalde online culturele activiteiten in huis. Activiteiten die tijdens de lockdown niet of minder mogelijk waren.
Hoewel de Digitieners hun interesse hebben verloren in dit medium, staat Facebook nog steeds rotsvast op nummer twee. Facebook is namelijk nog steeds populair bij de Millennials, Generatie X en Babyboomers en wordt door deze groepen nog steeds veelvuldig gebruikt.
Op welk kanaal zit je als je aan je carrière werkt? Op LinkedIn natuurlijk! De Millennials weten LinkedIn dan ook goed te vinden. Bij deze groep zien we dan ook een stijging in het gebruik: van 41% (2020) naar 47% (2021).
Wie denk dat Twitter langzaamaan ten onder gaat, heeft het mis. In vergelijking met 2020 vertoont deze socialnetworksite zelfs een lichte stijging. Het netwerk zelf zit ook niet stil en heeft nieuwe features aangekondigd. Naar verwachting dit jaar, maar dat is nog niet bekend.
Zoals al eerder vermeld; WhatsApp steekt met kop en schouders boven alles en iedereen uit. 86% van de Nederlanders appt er lustig op los. En zeg nou zelf; hoe communiceerden we in vredesnaam met elkaar voor het WhatsApp-tijdperk?

Shop till you drop!
41% van de online kopers kocht afgelopen jaar iets via social media. Niet heel gek als we kijken naar winkels die gesloten waren vanwege corona. Vooral de Digitieners en Millennials kopen vaker iets via social media dan de oudere generaties. Dit is in dit afgelopen jaar alleen maar toegenomen.
Fake news op social
Nepnieuws neemt een steeds grotere plek in op social media. Ruim twee op de drie Nederlanders vindt dat op social media veel berichten worden verspreid met nepnieuws. Slechts 15% van alle gebruikers vindt nieuwsberichten op social media betrouwbaar.
Ben je na al deze facts & figures nog niet verzadigd en hunker je naar nog meer informatie over ons online gedrag? Download dan het hele rapport ‘What’s happening online in 2021’ van Ruigrok NetPanel.
Wil je op de hoogte gehouden worden van alle trends van deze socialmediakanalen? Meld je dan aan voor onze gratis updates in je mailbox.