• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

TikTok wordt huge… en andere socialmedia-trends van 2022

Door: Leonieke van Zanten

Hoewel Instagram een grote favoriet blijft, groeit TikTok echt uit z’n voegen. Daarnaast wordt shopping via social media belangrijker en zien we op LinkedIn influencers opkomen. En guess what? Ook dit jaar blijft (korte) video hotter dan hot. Wat zijn de andere socialmedia-trends van 2022? Lees ’t snel in deze blog. 

Instagram blijft populair, niet alleen onder jongeren. En niet alleen vanwege de foto’s, maar ook vanwege de langere teksten die lezers weten vast te houden.  Als het aankomt op korte video’s moet “de Gram” het echter afleggen tegen TikTok. Dit platform groeit écht enorm en heeft inmiddels 1 miljard actieve gebruikers per maand. Daarmee is ’t een platform voor iedereen geworden – met een minder gefilterde en samengestelde sfeer. 

Een eigen sfeer op TikTok

TikTok groeit het hardst onder de 20 tot 30-jarigen. Dit komt mede doordat het de afgelopen twee jaar een aantal handige tools lanceerde, zoals advertentie en bedrijfsprofielen voor bedrijven. Het allermooiste als je het mij vraagt? Op TikTok kun je een heel eigen stijl, een heel eigen sfeer creëren als merk, los van de andere platforms. Kijk bijvoorbeeld eens naar Politie Amsterdam Kim of Rode Kruis met hun mooie uitleg-video’s. 

Shop ‘til you drop

Toen we in lockdown gingen, veranderde onze winkelervaring voorgoed. Waar we eerder nog op een luie zaterdagmiddag naar de stad togen voor een shoprondje, gebruiken we nu socialmedia als nieuwe shopping mall. Het is onze nieuwe winkelstraat, de nieuwe online etalage. Intussen zijn de fysieke winkels weer open, maar social shopping zit muurvast in ons systeem. De socialmedia-platforms spelen handig in op deze trend:

  • Instagram Shops geeft bedrijven een mooie kans om online winkels te bouwen. 
  • Pinterest heeft sinds kort het nieuwe tabblad “Winkel” waar je dankzij speciale productpins door allerhande producten bladert en ze koopt. 
  • TikTok test TikTok shopping waar je allerlei dingen kunt kopen. Ideaal! In een korte video een prachtige trendy broek showen en ‘m gelijk verkopen. 

Korte video groeihack 

Video is een boeiende en indrukwekkende vorm van storytelling, maar daarnaast ook een belangrijke groeihack. Op Instagram en Twitter generen ze bijvoorbeeld meer aandacht dan andere formaten. ‘Video zorgt voor een enorme online groei voor alle grote online platforms’, verklaarde hoofd van Instagram Adam Mosseri onlangs. ‘De komende maanden zal het daarom een belangrijk aandachtsgebied voor Instagram zijn.’ Dit laat duidelijk zien hoe belangrijk het is om videocontent te gebruiken om dieper in contact te komen met je publiek, producten onder de aandacht te brengen en het bewustzijn te vergroten over de goede doelen die je belangrijk vindt.

Niet nieuw maar populairder dan ooit: Social communities

Het is voor Facebook dé manier om gebruikers aan zich te blijven binden, de social communities. Niet onbelangrijk, want die 2,9 miljard actieve gebruikers zijn natuurlijk goud waard. Voor iedere lobby en hobby heb je tegenwoordig een Facebook-groep. Én hun aantal zit vast in de lift. Andere platforms liften mee op deze trend. Zo rolt Twitter een community-functionaliteit uit naar Android-gebruikers over de hele wereld. Al die groepen spelen in op een oerdrift: belonging, de wil om ergens bij te horen.

De opkomst van de LinkedInfluencer

LinkedIn en influencer: twee woorden waarvan je waarschijnlijk nooit had gedacht dat ze naast elkaar zouden bestaan. Maar denk daar in 2022 nog eens goed over na. Personal branding, een persoonlijk merk creëren naast je bedrijfsmerk is booming. En waar kan dat beter dan op LinkedIn waar beide, jij en je bedrijf, al aanwezig zijn? Wij zijn ware voorlopers op dit gebied: Margaret post regelmatig impactvolle berichten op LinkedIn die zijdelings raken aan (de missie van) Webmastery.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Social media inhakers van april 2023: Autismeweek, Collegadag en Dag van de Aarde
Socialmedia-inhakers van maart 2023: Dag van de Thuiswerker, Boekenweek en start lente
Dit zijn ze: de socialmedia-trends van 2023

Gepost op 15 februari 2022
Categorie: Blog, Featured, Social Media, Tekst Tags: social media, social media trends

Over Leonieke van Zanten

Leonieke houdt van het spel in de social media en het zoeken naar de juiste content voor de doelgroep. Ze is leergierig en net zo nieuwsgierig naar verre oorden als naar nieuwe ontwikkelingen op digitaal gebied.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>