Socialmedia-content die de aandacht trekt van jouw doelgroep. Willen we dat allemaal niet? Natuurlijk heb je de informatieve of vermakelijke inhoud die je doelgroep wil, maar dat is niet altijd genoeg. Om de aandacht te trekken in een tijdlijn met duizenden en duizenden andere berichten, moet je content mooi zijn ontworpen. Wat komt daar allemaal bij kijken?
Ik, Michelle, neem je mee in mijn proces bij het ontwerpen voor social media. Ik leg je mijn werkwijze en ontwerpkeuzes uit. Zo weet jij straks ook hoe je het beste een opvallende visual voor social media maakt.
Wat wil je bereiken met jouw socialmedia-bericht?
Voordat je direct aan de slag gaat met het leukste gedeelte, het ontwerpen zelf, is het goed om te begrijpen wat je met je socialmedia-bericht wilt bereiken. Dit moet je vóór het ontwerpen vaststellen, omdat het bepaalde ontwerpkeuzes beïnvloedt.
- Wat is het algemene doel?
- Is het merkbekendheid?
- Is het om iets te verkopen?
- Is het puur voor vermaak

Herkenbaarheid met een eigen huisstijl
Heb je dit duidelijk? Dan ben je klaar voor de start! Wanneer je voor een opdrachtgever ontwerpt, heb je hun huisstijlelementen nodig: het kleurenpalet (primaire en secundaire kleuren), logo, typografie (lettertypen), grafische elementen, fotografie, iconografie en eventueel gifjes. Door steeds dezelfde huisstijlelementen, kleuren en lettertypen te gebruiken, zorg je ervoor dat mensen je gaan onthouden én jouw socialmedia-berichten onmiddellijk herkennen.

Tip: Je kunt een document voor jezelf maken met je huisstijlelementen om altijd exact dezelfde lettertypen en kleuren terug te kunnen laten komen in jouw ontwerpen. Een handige tool hiervoor is Brand Kit in Canva.
Typografie
Typografie kan een ontwerp echt maken of breken, dus zorg ervoor dat je de juiste kiest om jouw merk te vertegenwoordigen. Hoe doe je dit? Ook in je typografie wil je dat de waarden van jouw merk naar voren komen. Het is belangrijk dat alle lettertypen die je gebruikt goed bij elkaar passen. De juiste lettertype-combinatie is cruciaal om je ontwerp er professioneel eruit te laten zien. Weet je niet goed welke lettertypen goed bij elkaar passen? Google dan eens op ”lettertype-combinaties”. Je ook kunt op Pinterest zoeken naar inspiratie en er is ook een handleiding voor het combineren van lettertypen via Canva te vinden. Maar wordt niet té enthousiast door te veel lettertypen te gebruiken. Dit is verwarrend. Houd het bij 1-2, maximaal 3 lettertypen en zorg ervoor dat je ze consequent in je branding gebruikt. Zo creëer je een consistent beeld en ziet het er professioneel uit.
Leesbaarheid
Eén van de belangrijkste dingen van een socialmedia-bericht is de leesbaarheid. Kunnen de scannende volgers je ontwerp niet lezen? Dan sneuvelt de boodschap en daarmee de waarde van je socialmedia-post. Slechte leesbaarheid is er in verschillende vormen:
- De tekst is niet zichtbaar genoeg om moeiteloos te lezen. Wanneer je een foto onder een tekst plaatst, kan de tekst minder goed te lezen zijn, wat resulteert in een druk en afleidend ontwerp. Kies voor een eenvoudigere achtergrond of foto die de aandacht niet afleidt van de tekst.
- De tekst is niet groot genoeg. Als je tekst niet groot genoeg is, wordt het te moeilijk om te lezen voor de kijker en kunnen ze ervoor kiezen om door te scrollen.
- Het is verleidelijk om zoveel mogelijk waardevolle informatie in een ontwerp te zetten, maar dat is nu net wat je niet moet doen bij het maken van afbeeldingen voor social media. Of het nu gaat om een carrousel-post, een instagram-infographic of een presentatie: te veel woorden of tekst in een ontwerp zal jouw ontwerp niet goed doen. Het is niet alleen moeilijk te lezen, maar het is ook te storend voor onze hersenen om informatie in die vorm in ons op te nemen. Mijn tip is om niet alles in die ene afbeelding proberen te proppen maar de caption te gebruiken om je verhaal te verduidelijken. Je afbeelding hoort de aandacht te trekken, waardoor de kijker doorklikt naar de caption of een link waar je de infographic op volledige grootte kan zien.

Kleur
Kies twee hoofdkleuren die de aandacht trekken, jouw merk goed vertegenwoordigen en voor de juiste hoeveelheid contrast zorgen. Je kunt kiezen voor enkele aanvullende accentkleuren om het geheel beter in balans te brengen. Op internet vind je verschillende tools om een mooi kleurenschema samen te stellen, zoals Adobe Color.
Fotografie
Hoe kies je de beste afbeeldingen (fotografie) voor social media? Ik deel 4 tips om rekening mee te houden:
- Gebruik geen foto’s in lage resolutie
- Gebruik de regel van derden: plaats het belangrijkste van je ontwerp op één van de snijpunten van lijnen.
- Houd rekening met het formaat per platform; vierkant werkt het beste op Instagram, Facebook en twitter. Maar bij Pinterest moeten afbeeldingen verticaal zijn.
- Probeer zoveel mogelijk het kleurenpalet van je huisstijl terug te laten komen in je beeldmateriaal.

Tijd om te ontwerpen!
Ik werk het liefst in Adobe Indesign. Het document stel ik in op het juiste formaat dat ik nodig heb voor een instagram story (1080 x 1920px) en instagram post (1080 x 1080px). Met behulp van de pagina-tool kan ik in één document meerdere canvas-borden maken, zodat ik in één document verschillende socialmedia-uitingen kan maken. Voordat ik écht aan de slag ga, importeer ik het kleurenpalet, het logo en het lettertype. Deze zet ik bovenaan zodat ik alles bij de hand heb.

Vervolgens maak ik in Adobe Photoshop of Canva-templates die collega’s of opdrachtgevers makkelijk kunnen aanpassen. Vooral Canva maakt het eenvoudig om tekst en beeld aan te passen, zonder dat je het template verandert, wanneer je niet in het bezit bent van het Adobe- pakket.
Tip: Als ik nog niet werk vanuit een bestaand template, creëer ik ongeveer 3-6 verschillende opties voor elke categorie. Dit geeft de opdrachtgever de variatie en de mogelijkheid om van content en templates te wisselen, zodat de doelgroep niet snel uitgekeken raakt.
Exporteren en online maar!
Nu is het tijd om het bestand te exporteren. Naast het eindresultaat op te slaan naar een jpeg-bestand, sla ik elk los element apart op in een map als png-bestand. Deze losse elementen kun je importeren bij Canva. Heb je een pro-account? Dan heb je ook de mogelijkheid om eigen lettertypes te uploaden. Ben je klaar met je ontwerp en is deze goedgekeurd door de opdrachtgever? Dan kan het online! Laat die likes maar komen 🙂
Tip: Wil de opdrachtgever het graag nog zien voordat het online gaat of heb je een nieuw concept ontworpen? Mail de opdrachtgever dan niet een los jpeg-bestand met een bijschrift in de mail zelf. In plaats daarvan is mijn tip om je werk te presenteren en de opdrachtgever te laten zien hoe het er op social media uit komt te zien. Dan kunnen ze niet anders dan “ja” zeggen of met concrete feedback komen.
