• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Ons werk
    • Webcare
    • Contentcreatie
    • Webredactie
  • Ons team
    • Ons team
    • Vacatures ↗
  • Onze impact
    • Onze impact
    • Kantoorbaan op de schop
    • Dag van de Thuiswerker
  • Onze tarieven
  • Contact
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
    • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Sociale media zijn niet per se een springplank; zet daarom in op zero-bait content

Claudia Grannetia · jun 25, 2025 ·

Een post over een nieuw onderzoek, medicijn of ervaringsverhaal. We delen deze content zo graag op social media en vaak zit er een link achter. Waardoor het verhaal niet rond is. Niet af. Waardoor je volgers niet je hele boodschap mee krijgen. Wat als je stopt met aan die digitale jasjes trekken? Ik noem dat zero-bait content: social media gebruiken als plek voor oprechte communicatie, zonder lokmiddelen of loze beloftes.

Social media als microversa

Zero-bait content is een manier om je socialmedia-platforms in te zetten. Door ieder kanaal te laten voelen als een wereld op zichzelf. Geen verlengstuk van je site waarnaar mensen moeten doorklikken. In deze benadering kun je ieder kanaal vergelijken met een gesloten ecosysteem. Een zelfvoorzienend systeem dat de grote behoefte van de volgers vervult. Bijvoorbeeld de behoefte aan een oprecht verhaal met begin en einde, waarin je herkenning vindt.

Een interessante gedachte! Organisaties die minder links in posts zetten, zien hoe mensen steun zoeken, meningen delen en communities vormen. Wat op straat, op werk of in de sportclub gebeurt, speelt zich hier ook af. Sneller, zichtbaarder en in het klein. Je hebt op social media contact met elkaar, reflecteert, inspireert en deelt waarde óp het platform zelf. Wat je er zegt, leeft daar. Wat je schrijft, doet ertoe, zonder dat het ergens anders naar hoeft te verwijzen.

Meer betrokkenheid bij geen links

Een retorische vraag: is zero-bait dé oplossing voor effectieve online communicatie? In deze blog ga je het absolute antwoord niet vinden, wel deel ik een aantal gedachten. Overwegingen en suggesties die je mogelijk helpen om richting te geven aan je socialmedia-strategie. Allereerst zien we in onderzoeken dat berichten met links minder bereik en interacties hebben. Bij LinkedIn kan het 600% verschillen of je wel of geen link bij je tekst plaatst. Een waanzinnig verschil! Gelet op de cijfers kan het strategisch dus goed uitpakken voor je om de link achterwege te laten.

Verder kennen we in communicatieland de termen ‘owned’, ‘earned’ en ‘paid-media.’ Je website is owned. Een krantenartikel over jouw werk is earned. En een betaalde campagne op social media is paid. En socials zijn earned media. Het is niet jouw medium, je bent afhankelijk van het platform. Als je het vergelijkt met e-mail voel je een ontzettend groot verschil. Juist daarom wil je het benaderen als een op zichzelf staand kanaal. Niet als tussenstation naar iets anders.

Zero-bait content gaat over volledigheid. Over durven kiezen voor een afgerond verhaal, binnen het platform zelf. Niet: “Klik hier voor het hele verhaal.” Maar: “Dit is wat ik je vandaag wil meegeven.” Geen cliffhanger. Geen truc. Gewoon een boodschap die staat. En die mag best persoonlijk zijn, kwetsbaar zelfs. Want dat is wat mensen raakt.

Minder klikken, meer contact

Natuurlijk, soms wil je gewoon dat bezoekers snel linken naar je site. Omdat daar net dat extra stukje informatie staat, of omdat je een dienst aanbiedt. Wil je toch focus houden op zero-bait content? Eén van de manieren waarop dat kan, is door doorkliks te zien als een bonus-zet. Niet het hoofddoel. De echte verbinding, de echte waarde, zit meestal in de interactie die op het platform zelf ontstaat. In reacties, in gesprekken, in herkenning. In webcare . Als je toch een link wilt delen, staat het mooi als je dit doet op een manier die het gesprek niet onderbreekt. Bijvoorbeeld door de link in de reacties te plaatsen of door een samenvatting van de inhoud te geven, zodat de lezer zelf kan kiezen of die verder wil lezen.

Zero-bait content: voor contact boven clicks

Voor waarde boven verleiding. Voor communicatie die klopt, in plaats van content die klikt. Zero-bait content kun je het beste zien als een bewuste vorm van communicatie: het vraagt om scherpheid. Eerlijkheid ook. Want: zonder de lokroep van een vage teaser, moet jouw verhaal écht iets te vertellen hebben. Iets dat op zichzelf kan staan. Iets wat blijft hangen, zónder haakje. Het belang van goede en oprechte storytelling komt dan om de hoek kijken.

In een wereld die drijft op clicks, is het verleidelijk om mee te gaan in de jacht op bereik, maar bij Webmastery kiezen we liever voor écht contact. Onze contentspecialist zijn daarom getraind op het creëren van sterke storytelling, langs herkenbare story tropes. Een basiskader waarlangs een verhaal is geschreven: met herkenbare bouwsteentjes, verhaalelementen, situaties, thema’s en clichés. Denk aan misschien wel het bekendste ‘template’ voor verhalen: de reis van de held (Hero’s Journey). Een alledaags persoon stapt uit diens gewone wereld, gaat een grote uitdaging aan, dwars door allerlei crises die die weet te overwinnen en keert totaal veranderd terug.

Wil je samen met ons werken aan communicatie die echt verbindt? Neem contact op en ontdek hoe we jouw verhaal kunnen laten landen waar het telt.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Crossmediale contentcreatie voor campagnes rondom themadagen/weken: 5 tips voor meer betrokkenheid

Netpanel Ruigrok is weer uit. Hoe kan het jou helpen om je socialmedia-strategie scherp te houden?

Social media inhakers augustus 2025: #LazyDay en #WorldWideWebDay

Blog, Featured, Online communicatie, Social Media social media, strategie, Zero-bait

Over Claudia Grannetia

Claudia is een social media medewerker en webredacteur met één missie: teksten schrijven die lezers woord voor woord verslinden.

Neem contact op voor meer informatie

  • Bluesky
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • TikTok
  • YouTube

Webmastery is een social enterprise

  • Ons werk
  • Ons team
  • Onze impact
  • Onze tarieven
  • Contact
  • Wij maken van je scrollers volgers en van je volgers fans. 🖤Interesse?