• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Ons werk
    • Webcare
    • Contentcreatie
    • Webredactie
  • Ons team
    • Ons team
    • Vacatures ↗
  • Onze impact
    • Onze impact
    • Kantoorbaan op de schop
    • Dag van de Thuiswerker
  • Onze tarieven
  • Contact
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
    • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Netpanel Ruigrok is weer uit. Hoe kan het jou helpen om je socialmedia-strategie scherp te houden?

Willemijn Huisman · jun 24, 2025 ·

Ieder jaar kijkt onderzoeksbureau Ruigrok naar het online gedrag van Nederlanders. De resultaten publiceert het bureau in: ‘What’s Happening Online? Trendrapport naar online gedrag van de Nederlandse bevolking’. De 18e editie alweer met ook dit jaar interessante conclusies. Hoe kun je deze resultaten duiden en hoe kun je het gebruiken om je socialmedia-strategie te laten aansluiten op de meest recente ontwikkelingen? Op deze vragen ga ik in deze blog in.

In het onderzoek vertellen ruim 2.000 Nederlanders uit alle generaties over hun online gedrag en hun mening over social media. Interessant! Het geeft je een aantal handvatten, bijvoorbeeld bij je platformkeuzen. Op welke sociale media zitten de leeftijdsgroep(en) waar jij je op wilt richten? Dat verschilt namelijk per generatie. Over het algemeen zie je dat jongeren op ‘nieuwere’ platforms zitten, zoals TikTok en Snapchat en de oudere leeftijdsgroepen op Facebook. YouTube heeft stiekem ook best veel abonnees, met name onder 13-28 jarigen en de Millennials (19-45 jarigen).

Mobielvriendelijk ontwerpen

Naast een platformvoorkeur vind je dit waarschijnlijk ook interessant om te weten. Voor de eerste keer in 18 jaar gebruiken mensen vaker hun mobiele telefoon dan de laptop. Had amper 44% een smartphone in 2012, inmiddels is dat opgelopen tot wel 91%. Dat betekent dat mensen jouw content steeds vaker op een klein scherm zien. Dat is goed om in je achterhoofd te houden. Maak je bijvoorbeeld visuals met tekst voor je socials? Dan kan het handig zijn om van tevoren te checken of je tekst groot genoeg is om op een iPhone-schermpje te lezen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het ontwerpen van websites. Test goed of alle elementen, zoals afbeeldingen, koppen en tekst goed meeschalen op mobiel. Op zo’n manier dat alles goed leesbaar blijft en je site gebruiksvriendelijk.

In de visual hieronder zie je in percentages de mobiele gebruikers in aantal toenemen, evenals de desktopgebruikers; de aandelen tablet en laptop blijven gelijk.

Richtingaanwijzer voor middelenmix

En wat doen mensen, al surfend op hun smartphone? Door overzichten van social media scrollen, want in het rapport zien we dat het gebruik daarvan licht is gestegen. Alweer! Mensen zoeken op Facebook, LinkedIn, Instagram en de andere kanalen naar informatie, nieuws en inspiratie. Fantastisch dat Ruigrok ook vertelt welke motieven mensen hebben om online actief te zijn. Dit weten kan je helpen om je ‘why’, ‘what’ en ‘how’ vast te leggen. Waarom werk je aan je online performance? Wat ga je vertellen en welk content-type ga je daarvoor inzetten? Ook in de analyses die ik maak zie ik dat mensen niet alleen voor vermaak naar Facebook gaan, ze smullen ook van feitjes, van wist-je-datjes en nieuws over onderzoeken.

Een mooie eye-opener vind ik verder de versnippering. Wist je dat bijna iedereen in Nederland actief gebruik maakt van social media? Gemiddeld ruim 4 socialmedia-netwerken per persoon, waar mensen gemiddeld 2 uur per dag op zitten. Dat kan ook implicaties hebben voor je socialmedia-strategie. In plaats van vol in te zetten op Facebook kun je jouw verhaal vertellen op meerdere kanalen, waarbij je verschillende formats kiest. Een oneshot-video in je Reels, een quote-template op je Instagram tijdlijn, een sterke foto + storytelling op Facebook en een pdf met inhoudelijk bericht op LinkedIn. Dat noemen we ook wel een crossmediale aanpak.

Jongere doelgroep kan aanslaan op andere aanpak

Bereik je nu vooral oudere doelgroepen en wil je juist vaker jongeren aanspreken? Of is generatie Z wel je belangrijkste target? Voor het maken van een effectieve aanpak is het goed om te weten dat deze jongeren écht hun eigen voorkeuren hebben. Zo zijn ze enorm afhankelijk van social media: ze zitten er maar liefst 3,5 uur per dag op en de teller staat bij hen op wel 6 kanalen (!). Veelgebruikt zijn TikTok, Snapchat en YouTube. Platforms met één gemene deler: video is het meest voorkomende format. Als je jongeren er meer bij wilt betrekken, kan het je dus helpen om visueler te communiceren. Met minder woorden en meer beeld. En bij voorkeur op kanalen als TikTok, waar veel jongeren zitten.

Je hoeft niet meteen voluit te gaan, ons heeft het bij opdrachtgevers als Alzheimer Nederland geholpen om stapje voor stapje te beginnen op TikTok. Eerst verkennen: wat gebeurt er hier en hoe uiten andere organisaties in het werkveld zich? Bezinnen op strategie: wat gaan we doen, hoe en waarom? Om vervolgens op meer structurele basis video’s op TikTok te plaatsen.

Waar Gen Z via diverse kanalen te bereiken is, ligt dat voor de oudste leeftijdsgroep wat ingewikkelder. De babyboomers van 64-79 jaar zijn alleen goed vertegenwoordigd op WhatsApp en Facebook. Andere platforms laten ze meer links liggen. Voor een socialmedia-strategie die haar pijlen richt op deze groep kan het dus nuttig zijn om Facebook de hoofdrol te laten vervullen.

Kanalen die stijgen

In de prehistorie van het populaire internet was Hyves het helemaal, toen werd het van het toneel geveegd door Facebook. En even later popten er andere social media op die we allemaal kennen. Voor het inrichten van je online communicatie is het goed om de meso-trends in de gaten te houden. De ontwikkelingen in mediagebruik. Want één ding weten we inmiddels wel: hier staat de tijd nooit stil. Ook dit jaar niet, zo laat Ruigrok zien. X en Facebook verliezen bijvoorbeeld volgers, maar andere platforms groeien. LinkedIn, Snapchat, TikTok, Pinterest en WhatsApp, alle mochten meer inschrijvingen neertellen. Maar de hardste stijger van 2025 is Signal. Het lijkt er alleen op dat mensen het zijn gaan gebruiken náást de andere socialmedia-platforms.  

AI wordt normaler en zichtbaarder

Ruim 76% ziet voordelen aan de AI-technologie. Ongelooflijk hoe deze technologie het world wide web op haar grondvesten laat schudden. 43% heeft hier al gebruik van gemaakt, waarbij ChatGPT met kop en schouder boven andere AI-tools uitsteekt. Bijna de helft gebruikt ChatGPT of een andere toepassing minstens één keer per week. Meestal voor privédoeleinden, maar ook in het kader van werk. Voor het opzoeken van informatie, het schrijven van teksten en samenvatten van informatie. Ondanks dat jongere generaties het wel eens inzetten als de grote vervanger voor Google, blijven zoekmachines toch nog wel favoriet voor het opzoeken van informatie. Misschien uit gewoonte of dat het tegenwoordig zo simpel is als het tikken van je zoekopdracht in je browserbalk.

De afbeelding hieronder komt uit ‘What’s happening online’ en maakt in één blik duidelijk welke voordelen mensen zien aan AI. Dát AI aan terrein wint, geeft aan dat het je mogelijk winst oplevert om je er in ieder geval in te verdiepen. Maak eens kennis met tools als Chat GPT, denk na over hoe het je werkprocessen ermee versterkt en wat je simpelweg wel én niet wil met AI.

Benieuwd naar de details? Lees het hele rapport van Ruigrok: ‘What’s Happening Online? Trendrapport naar online gedrag van de Nederlandse bevolking’

We hopen dat je veel hebt aan de inzichten die wij uit het rapport hebben gehaald. Dat het je helpt om keuzes te maken voor jouw online strategie. Ben je nog zoekende naar de juiste middelen, platforms, kernboodschap en content-formats? Wij helpen je graag om je online communicatie aan te scherpen. Ik ben contentstrateeg en spar iedere dag met opdrachtgevers over hun online performance. Stuur me gerust een mailtje; binnen een dag krijg je antwoord.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Crossmediale contentcreatie voor campagnes rondom themadagen/weken: 5 tips voor meer betrokkenheid

Sociale media zijn niet per se een springplank; zet daarom in op zero-bait content

Social media inhakers augustus 2025: #LazyDay en #WorldWideWebDay

Featured, Online communicatie, Social Media social media, trends

Neem contact op voor meer informatie

  • Bluesky
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • TikTok
  • YouTube

Webmastery is een social enterprise

  • Ons werk
  • Ons team
  • Onze impact
  • Onze tarieven
  • Contact
  • Wij maken van je scrollers volgers en van je volgers fans. 🖤Interesse?