• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Vooruitblikken op de social media trends van 2019

Door: Margaret Massop

Social media is allesbehalve saai. In de strijd om de meeste gebruikers introduceren de platformen telkens weer nieuwe functionaliteiten en mogelijkheden. Dus ook in het nieuwe jaar. De social media trends 2019 zetten we voor jou alvast op een rij. 

#1 Stories krijgen prominentere plek

Content plaatsen op je bedrijfspagina en die dan vervolgens promoten onder de doelgroepen kun je zien als een traditionele manier van posten. Vanaf 2019 zijn het de stories die een prominentere plek gaan krijgen. Deze nieuwe vorm van content, veel meer gericht op het bieden van korte, tijdelijke full screen verhaallijnen, vormen de nieuwe maatstaf.

De directe aanpak van Stories, een transparant kijkje in de organisatie, zorgt voor een directe binding met de doelgroep. En na Snapchat, Facebook en Instagram heeft ook YouTube deze functie onlangs geïntroduceerd. Restrictie is je dat bij YouTube wel tenminste tienduizend volgers (abonnees) moet hebben om de volledige functionaliteit te krijgen.

Blijven posts op de tijdlijn dan nog wel relevant? Volgens Somention.com wel: Alleen verschuift de focus ietwat naar een meer interactieve vorm van content. Een post op de tijdlijn heeft gelimiteerde interactie, waar de Stories van verschillende platforms een veel ruimer assortiment bieden.

  • Focus de contentstrategie van je merk op social media de komende jaren op het inzetten van stories – en niet meer puur op het creëren van tijdlijnposts.

#2 Groepen komen weer terug

Waren besloten groepen jaren geleden nog je van het, even later verdwenen ze uit het oog. Het ging op de social media kanalen vooral om pagina’s, likes, inhakers en advertenties. Groepen zijn echter bezig met een revival. Grote kanalen zoals LinkedIn en Facebook voeren nieuwe features door die groepen weer op de voorgrond zetten. Zo kun je nu bijvoorbeeld als merkpagina ook deelnemen aan groepen en zijn tal van nieuwe features geïntroduceerd.

  • Een zakelijke Facebookgroep starten is aan te raden:
      • – Een groep heeft veel meer ‘lijm’ dan een pagina. Engagement dus. Een groep is een ‘club’ met leden. En die leden vinden een bepaald onderwerp zo leuk dat ze op één gratis plek daar alles over willen weten en delen.
      • – Met een groep maak je makkelijker een connectie, mede doordat deze bestaat uit gelijkgestemden. Over het algemeen is een groep kleiner maar de commitment ligt veel hoger. Met deze groep kun je echt relaties mee opbouwen. En daardoor kun je veel meer van je eigen vragen beantwoord krijgen, waardoor je je klant weer veel beter leert begrijpen én kunt helpen.
      • – Je bouwt aan autoriteit en vertrouwen. Door de clubsfeer die binnen een goede groep heerst, zullen je leden jou eerder benaderen met vragen en je zien als partner in plaats van verkoper.

#3 Voice: stem gebruiken bij reactie

Reacties en commentaren zijn de bouwstenen van social media. En kon je in het begin alleen met woorden reageren, steeds vaker kun je kiezen voor videoboodschappen, plaatjes en gifjes. En daar komt nog een optie bij: voice. LinkedIn kondigde bijvoorbeeld al aan dat gebruikers voicefragmenten kunnen gaan toevoegen als comments. Een aangezien ook podcasts weer in opkomst zijn, lijkt er een duidelijke trend zichtbaar waarin voice een belangrijkere rol gaat spelen op social media.

#4 Direct messaging wordt commercieel

Facebook Messenger en WhatsApp bepalen in toenemende mate het socialmedia-landschap. Messaging-platformen zijn razend populair over de hele wereld. Kijk naar WeChat in Azië. Met de groeiende populariteit zie je ook een verschuiving van advertentiemogelijkheden richting de messaging-platformen. Facebook Messenger loopt daarin voorop, maar ook WhatsApp gaat een commercieel tintje krijgen.

#5 Focus je op Generatie Z

Generatie Z zijn jongeren geboren tussen 1995 en 2010. En zij zijn de jongste generatie online consumenten. In 2019 zijn er meer mensen van deze generatie dan millennials. Deze jongeren gebruiken social media al van kleins af aan en daarmee is het volledig in hun leven geïntegreerd. Nu een steeds groter deel van deze generatie de arbeidsmarkt betreedt en geld uitgeeft, is het voor bedrijven belangrijk om hun marketinginspanningen hierop af te stemmen. Bijvoorbeeld door meer aandacht te besteden aan korte en tijdelijke verhaallijnen zoals SnapChat en Instagram Stories die bieden. Ook openen retailers steeds vaker pop-up stores, waarvan de hoge originaliteitsfactor zich bij uitstek leent voor foto’s en video’s op social media.

#6 User Generated Content

User Generated Content (UGC) is content die fans van bedrijven gratis en vrijwillig creëren. De bedrijven kunnen deze content vervolgens inzetten voor hun eigen promotiedoeleinden. UGC is al langer een opkomende trend, maar belooft in 2019 een alsmaar snellere groei door te maken. Het is overigens een misvatting dat bedrijven alleen UGC van (micro-)influencers gebruiken. Zelfs socialmediagebruikers met nauwelijks volgers kunnen immers bruikbare (en volledig gratis!) content creëren. Zolang deze maar van goede kwaliteit is en aansluit op de uitstraling van het merk. Uit onderzoek blijkt bovendien dat mensen het oordeel van andere consumenten meer vertrouwen dan traditionele reclame-uitingen van bedrijven. Ook in dit opzicht is het gebruik van UGC voor veel merken een waardevolle toevoeging in de social media marketingstrategie.

  • UGC faciliteer je niet (alleen) door slimme marketingcampagnes, maar ook door je werk heel goed te doen. Maak beloftes waar en overtref het liefst verwachtingen. Dan gaan mensen over je praten en je aanbevelen. Op het schoolplein, in de kroeg, langs de lijn, maar ook in de al dan niet advertentievrije besloten groepen.

#7 Van Facebook naar Instagram

De verschuiving van Facebook naar Instagram zet door in 2019. Instagram ging dit jaar over de grens van 1 miljard maandelijks actieve gebruikers en is dus een platform om serieus te nemen.
Ook de Instagram Ad Spend groeit, en wel vier keer zo hard dan de Facebook Ad Spend. De totale Social Ad Spend zal de komende jaren ook hard blijven groeien en de urgentie van een contentstrategie die je kunt doorvoeren op jouw socialmediakanalen neemt dus alleen maar toe.

(en een beetje Pinterest)

Kijk je verder dan Facebook en Instagram, dan kom je Pinterest tegen. Een platform dat elk jaar gestaag groeit en dat mooie kansen biedt.

#8 Waarom nog een webshop?

Online adverteren gebeurt niet meer enkel om likes, followers of bezoekers naar je webshop te krijgen. Bedrijven verkopen steeds vaker direct via social. Dat betekent dat social media platforms steeds meer e-commerce platforms worden: Facebook (Facebook Marketplace), Instagram (Product Tagging), Snapchat (samenwerking met Amazon), Pinterest (Buyable Pins) en YouTube (geruchten over e-commerce in ads). Een directe link naar een webshop of shoppen zonder de site daadwerkelijk te verlaten, social media lijkt een directe concurrent te worden in deze sector, waar het eerst fungeerde als uithangbord voor merken. Doordat merken nu daadwerkelijk hun kanalen als distributiepunt kunnen gebruiken, lijkt deze lijn in 2019 verder doorgetrokken te worden.

#9 Webcare naar Whatsapp

Ook voor WhatsApp zien we nieuwe mogelijkheden in 2019. Zo voorspellen experts  een lichte verschuiving van veel sociale media naar WhatsApp, met name bij gemeenten.

#10 Vol op video (ook LinkedIn), omarm vertical

Na Facebook, Instagram en Twitter pusht zelfs LinkedIn video op haar platform, met de belofte dat het vijf maal zoveel engagement oplevert als posts zonder video. Het succes van video is aan een aantal zaken te danken:

  • Video blijft uitermate geschikt voor laagdrempelige content op social media,
  • Het kijkt lekker weg en trekt de aandacht,
  • Het leent zich ook uitstekend om content met een (achterliggende) boodschap te communiceren

Online video’s zullen in 2019 televisie inhalen, niet alleen in het aantal uur dat ernaar wordt gekeken, maar ook in Ad Spend.

Vertical video is daarmee hét format om te omarmen en je verder in te professionaliseren. Snapchat en Instagram (Stories/IGTV) waren de voorlopers en nu lijkt Google, met de introductie van Vertical Video Ads op YouTube het format ook verder te omarmen.

Bronnen: Frankwatching, Mediaweb.nl, Somention

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Mastering het Instagram-algoritme in 2023: zo scoor je met tijdlijnberichten, Stories en Reels
Tip van de week: gebruik de template voor je stories op Instagram
Creëer meer betrokkenheid met Facebookgroepen

Gepost op 30 december 2018
Categorie: Nieuws, Social Media, Tips Tags: facebookgroep, social media trends 2019, stories, trends

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>