• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Creëer meer betrokkenheid met Facebookgroepen

Door: Claudia Grannetia

Ik merk het als social media medewerker al een tijd: het bereik op Facebook daalt. Zeker voor bedrijfspagina’s. Een reden voor bedrijven om het over een andere boeg te gooien. Vele wagen zich aan groepen op het sociale platform. Is dit misschien ook iets voor jouw organisatie? 

Facebookgroepen bestaan al sinds ik lid werd van het sociaal netwerk – en dat is ondertussen tien jaar terug. Het zijn online clubs, oftewel communities. Je hebt ze in alle soorten en maten: van een Marco Borsato-fanclub tot een groep met Coca-Colaverzamelaars. Ook als bedrijf of organisatie kun je een groep oprichten. Bijvoorbeeld:

  • Een inspiratiegroep rondom een bepaald onderwerp. Hier kun je ideeën opdoen voor nieuwe producten!
  • Een VIP-klantengroep, zodat je de banden met je belangrijkste klanten kunt aanhalen.
  • Een community waar mensen elkaar helpen om problemen op te lossen. Hierdoor bespaar je supportmedewerkers, krijg je de kans om onopgeloste problemen alsnog op te lossen én blijf je zelf in het vizier.

Good practice: Bij Alzheimer Nederland hebben ze een groep voor vrijwilligers, waarop ze nieuwsberichten, trainingen en actuele mededelingen plaatsen. Dit activeert iedereen enorm en zorgt voor engagement.

Betrokkenheid groeit met posts die je groep stevig vastlijmen

Want dat is het mooie aan groepen: engagement. Een Facebookgroep heeft veel meer ‘lijm’ dan je bedrijfspagina. Een groep heeft leden. Deze worden lid, omdat ze een onderwerp zo boeiend vinden dat ze er op deze plek alles over willen lezen en delen. Meer mensen reageren, liken, delen en stellen zelf vragen. Toch blijf je zelf in beeld, want sinds kort reageer je gemakkelijk vanuit je bedrijf. Hiervoor koppel je de groep aan je bedrijfspagina (lees hieronder hoe). Uiteraard werkt een groep alleen als je er zelf eerst energie insteekt. En dus neem je zeker in de beginperiode het voortouw.

Zo maak je je eigen Facebookgroep

  • Je eigen groep maak je aan door rechts bovenin op het pijltje naar beneden te klikken en vervolgens de optie ‘groep maken’ te kiezen. Groep aanmaken door rechts bovenin Facebook op het pijltje naar beneden te klikken en vervolgens een groep aan te maken
  • Vervolgens verzamel je leden. Dit doe je bijvoorbeeld door klanten uit te nodigen, in je nieuwsbrief te wijzen op je groep of leden andere geïnteresseerden te laten uitnodigen. Heb je een aantal leden? Mooi! Je groep dijt vanzelf wel uit, mits je de privacy op openbaar of besloten hebt staan, en niet op privé.

Nu wil je de groep natuurlijk levendig houden. Een aantal ideeën hiervoor:

  • Organiseer live-sessies, waarin je vragen beantwoordt.
  • Geef een kijkje achter de schermen.
  • Laat leden meedenken over nieuwe producten of diensten door een poll.

Meer autoriteit en vertrouwen

Op den duur zien de leden je meer als partner dan verkoper. Door de open sfeer op een groep stellen ze je sneller vragen. Ben jij er inderdaad meer voor hen, dan vertrouwen ze je meer en hechten ze meer waarde aan de content die je met ze deelt.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Vooruitblikken op de social media trends van 2019
Nieuwe LinkedIn functies in 2019
Binnen je organisatie samenwerken aan online zichtbaarheid: het grote wie, wat, waar, waarom en hoe

Gepost op 31 augustus 2018
Categorie: Blog, Facebook, Featured, Geen categorie Tags: bedrijfspagina, bereik facebook, facebook, facebookgroep

Over Claudia Grannetia

Claudia is een social media medewerker en webredacteur met één missie: teksten schrijven die lezers woord voor woord verslinden.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>