• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Mastering het Instagram-algoritme in 2023: zo scoor je met tijdlijnberichten, Stories en Reels

Door: Claudia Grannetia

#followme. Op Instagram zijn likes en volgers geld geworden, Instagram-influencers regeren het machtige empire en voor de gewone organisatie is het moeilijk om er tussendoor te komen. Oorzaak is het machtige algoritme dat bepaalt wat gebruikers te zien krijgen. Een algoritme dat maar één constante kent: verandering. Hoe zet ik het Instagram-algoritme in 2023 schaakmat? Leer in deze blog het te doorgronden!

Allereerst: Gram is machtiger dan ooit. Sinds twee jaar groeit ze met ruim 11%. Waar het voorheen voor de jongeren was en popiejopie, is mijn moeder tegenwoordig ook te vinden op het platform. Dus wees voorzichtig met wat je over me schrijft. 😇 Dagelijks verschijnen er 100 miljoen posts, Stories en Reels, dus niet zo gek dat het lastig is om in the picture te komen. Om een sterke strategie neer te zetten, is het noodzaak het algoritme te begrijpen. 

Het machtige Instagram-algoritme in 2023

Hét algoritme bestaat niet; in feite is het een samenraapsel van algoritmes, processen en rankingsfactoren. Tezamen zorgen zij ervoor dat je volgers alleen de content te zien krijgen die zij willen. Instagram geeft er niet alles over prijs, maar zegt dat ieder deel van de app een apart algoritme heeft: Reels, Stories en tijdlijnberichten. Posts worden gerangschikt aan de hand van deze indicatoren:

  • Tijd doorgebracht: hoelang blijven je volgers hangen? 
  • Likes: hoeveel likes krijg je?
  • Commentaren 
  • Saves: hoe vaak slaan volgers je post of Story op?
  • Kliks: hoe vaak klikken volgers op een link of hoe vaak gaan ze naar je profiel? 

Laat scrollers stoppen

Hoe zorg je ervoor dat je goed scoort op deze 5 punten? Door mooie, kwalitatief sterke posts te maken. Door te zorgen voor voldoende triggers, een spanningsboog in je tekst en aansprekend beeld. Je openingszet moet goede beeldkwaliteit zijn: scherpe foto’s/video’s in het juiste formaat dat de aandacht trekt. 

Aangevuld met een originele tekst die met een luide krak het ijs breekt. Daarbij is de eerste zin doorslaggevend; deze zie je boven de vouw, boven de ‘meer’-link. Daarna kun je de lezer door het verhaal meeslepen, door continu kleine prikkels te geven om door te lezen. Dat heet een spanningsboog: langzaamaan bouw je de spanning op. Je geeft niet alles in één keer weg, waardoor ze je tekst verslinden tot aan de aller-laatste punt.

Gebruik de juiste woorden en #hashtags 

Wist je dat Instagram-posts steeds vaker oppoppen in Google als mensen iets zoeken? Een tweede manier dus om mensen te bereiken met je berichten. Vandaar dat je er goed aan doet om tot op woordniveau je tekst vorm te geven. Op welke woorden wil jij gevonden worden? Dat kan in de lopende tekst of in de #hashtags die veelal onderaan staan. Hashtags die ook een belangrijke rankingsfactor zijn. Zeker sinds december 2017, sinds mensen tags kunnen volgen.

Maar… Hoeveel hashtags gebruik je? Daar lopen de meningen over uiteen: wij zeggen niet meer dan 7, een recente studie Later-studie heeft het over 30. Naja, laten we het erop houden dat dit hoge streefgetal een mooie manier is om nieuwe, relevante hashtags te ontdekken!

Hoe gaat het Instagram-algoritme in 2023 om met Stories en Reels?

Scoren met Stories is wat lastiger, want het moet bij je doelgroep passen. Vooral jongeren swipen door de Stories heen, dus is je doelgroep wat ouder? Grote kans dat je geen hoog bereik bereikt met dit type content. Hier kom je achter door maandelijks je activiteiten te tracken en te analyseren. Vindt jouw volgersschare Stories wel interessant? Onze tips om het Instagram-algoritme in 2023 te overmeesteren:

  • Zelfde als bij de tijdlijnberichten. 
  • Zwengel interactie aan met de stickers. 
  • Kies voor foto’s in plaats van video. 

En bij Reels is het precies andersom 😉 Daarbij geldt:

  • Gebruik geen extra elementen, zoals stickers, gifjes of huisstijl. Ook watermerken zijn een bah-factor. 
  • Ga altijd voor bewegend beeld. 
  • Wees origineel…
  • En grappig, want grootste doel van de video’s is om te entertainen. 

Plaats met regelmaat Reels

Tenslotte vindt het Instagram-algoritme in 2023 het fijn als je regelmatig Reels plaatst. Wat overigens ook in je eigen voordeel is: bij alle opdrachtgevers zien we Reels meer mensen bereiken dan tijdlijnberichten en Stories. Het is een goede manier om onder de aandacht te komen bij niet-volgers. Wel de vraag hoe de kwaliteit van dit bereik is. Want wat doen zij met of na het zien van jouw video?

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Nieuw: Instagram Stories heeft donatie-button voor goede doelen.
Tip van de week: fotobeschrijvingen voor slechtziende volgers
Tip van de week: gebruik je statistieken op Instagram slim

Gepost op 13 januari 2023
Categorie: Instagram, Social Media Tags: algoritme, Instagram, Reels, stories

Over Claudia Grannetia

Claudia is een social media medewerker en webredacteur met één missie: teksten schrijven die lezers woord voor woord verslinden.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>