• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Social media gebruik 2018: Waanzinnig sterke groei Instagram

Door: Claudia Grannetia

Instagram blijft maar terrein winnen. Mijn onderbuik riep dat al heel lang, zeker toen mijn moeder uit het niets opdook op dit fotomedium. Nu komt het ook overtuigend naar voren in officiële cijfers. Daarnaast blijft WhatsApp onverminderd populair met 11,5 miljoen gebruikers. Op een mooie tweede plek staat nog altijd Facebook, maar het aantal gebruikers daalt sinds jaren licht.

Newcom Research & Consultancy onderzocht het social media gebruik in 2018. Ik wist een exemplaar van hun rapport te bemachtigen en stip in dit artikel de belangrijkste hoogtepunten voor je aan. Benieuwd naar het hele rapport? Download hem hier!

Gebruik social media

In totaal is 97% van de Nederlanders lid van ten minste 1 social medium. Dat komt neer op – schrik niet – 14,3 miljoen mensen.

Gebruik social media 2018 in grafiek

Trends 2018

  • Facebook wordt minder vaak gebruikt. Vooral Linksters (15-19 jaar) keren het steeds massaler de rug toe. Ze hebben meer met in hun woorden ‘Insta en Snap’. Onder andere generaties stijgt noch daalt het gebruik, waardoor Facebook belangrijk blijft voor bedrijven. Je kunt hier een enorme exposure verkrijgen met sterke posts die veel mensen delen of waarop verschillende reacties komen. Richt je dus niet langer op ‘likeable’, maar op ‘remarkeable’ berichten. Ga voor interactie.

  • Instagram verliest haar spiksplinternieuwe, hippe imago, maar dat vinden wij niet erg! Steeds meer mensen én bedrijven weten hun weg te vinden naar het platform. Een op drie Nederland rekent zichzelf tot de actieve gebruikers. We zien een stijging over de hele linie: van 15- tot 80-jarigen. Voor jou als bedrijf is het belangrijk om balans en herkenbaarheid op de tijdlijn te creëren.

  • WhatsApp is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. En het gebruik blijft nu niet alleen meer beperkt tot het privédomein. Begin dit jaar is WhatsApp Business uitgerold: een functionaliteit met mooie mogelijkheden voor jouw bedrijf. Hiermee kun je bijvoorbeeld je accounts delen en verspreiden over meerdere medewerkers. Ook heb je de mogelijkheid om automatische antwoorden in te stellen, zoals wanneer je bedrijf gesloten is of antwoorden op veelgestelde vragen. Dit maakt het een stuk makkelijker om WhatsApp te gebruiken als alternatief voor je traditionele klantenservice.

  • YouTube krijgt de bronzen medaille omgehangen in social medialand. 8 miljoen Nederlanders hebben hier een account en meer dan een kwart hiervan kijkt dagelijks video’s. Vooral vlogs (met ondertiteling) zijn booming.

  • Het aantal gebruikers van LinkedIn daalt licht, maar berichten krijgen wel verrassend veel bereik. Het aantal weergaven is vaak een veelvoud van je volgers en berichten blijven dagenlang in tijdlijnen verschijnen. Meer energie stoppen in berichten op LinkedIn is dus een goede tijdsinvestering.

  • Pinterest (online prikbord met foto’s en plaatjes) heeft 3 miljoen gebruikers en passeert daarmee Twitter (2,8 miljoen).

  • Snapchat zit Twitter op de hielen met maar liefst 2,4 miljoen abonnees. Vooral jongeren (72%) zitten er graag op, terwijl dat afneemt naarmate de leeftijd stijgt. Babyboomers en tachtigplussers zijn met nog maar 1% vertegenwoordigd.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Mastering het Instagram-algoritme in 2023: zo scoor je met tijdlijnberichten, Stories en Reels
Gespot: nieuwe app BeReal 
TikTok wordt huge… en andere socialmedia-trends van 2022

Gepost op 7 mei 2018
Categorie: Facebook, Instagram, LinkedIn, Social Media, Twitter Tags: gerelateerd, Instagram, social media trends

Over Claudia Grannetia

Claudia is een social media medewerker en webredacteur met één missie: teksten schrijven die lezers woord voor woord verslinden.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>