“A great image makes them hit ‘like’ – a great timeline makes them hit ‘follow'”
Een mooie spreuk die inspireert om eens kritisch naar je tijdlijn te kijken. Instagram-gebruikers, en dus ook jouw nieuwe potentiële volgers, bekijken altijd de eerste 9 à 12 foto’s van een account om te besluiten of ze deze gaan volgen. Zorg dus voor balans en een unieke uitstraling.
Extra aandacht voor je Instagram-tijdlijn
Aandacht besteden aan je tijdlijn is altijd goed, zeker als je voor een organisatie of bedrijf een boodschap uit wilt dragen en verbinding wilt creëren. Maar op Instagram nog meer dan op Facebook en Twitter, omdat daar de nadruk ligt op mooie afbeeldingen.
- Als mensen balans en ritme zien in je tijdlijn, weten ze wat ze kunnen verwachten van jouw account.
- Het oogt professioneel. Niet dat alles helemaal uitbedacht en gelikt moet zijn, maar het getuigt wel van wat extra aandacht. En als je die aandacht besteedt aan je eigen Instagram, dan doe jij dat vast ook aan je volgers en klanten.
- Mensen gaan je berichten in hun eigen tijdlijn herkennen. En dat zorgt voor verbinding.
Zo zorg je voor een mooie Instagram-tijdlijn
- Kies een aantal contenttypes die passen bij het verhaal van je persoon, merk of organisatie. Denk daarbij aan productfoto’s, foto’s achter de schermen, selfies van medewerkers en tips.
- Kies een ritme waarin je deze contenttypes wil laten terugkomen. Kijk daarbij uit dat je niet hetzelfde soort foto onder of naast elkaar plaatst, maar dat het mooi verspreid is. Pas daarom op met dezelfde type foto’s om de 3 (of 6) foto’s te laten terugkomen, want deze komen onder elkaar te staan.
- Kies een kleurencombinatie die past bij je huisstijl. Laat deze regelmatig terugkomen. Kies één of een aantal filters die erbij passen.
- Maak templates in Photoshop of gebruik een vast template in een app als Typorama.
- Gebruik bij foto’s van producten vaak dezelfde ondergrond, kies bv een strakke witte ondergrond of juist een warmere houten.
- Hou vervolgens in de gaten wat mensen liken en wat niet. Doe inspiratie op bij anderen. Vervang contenttypes die het minder goed doen totdat je een ritme en stijl hebt die werkt.
Ter inspiratie
De tijdlijn van Webmastery
Kleuren: zwart, wit en geel
Ondergrond: een placemat die alle collega’s thuis hebben
Gekozen filter: Clarendon, een mooie heldere filter die goed past bij de kleuren zwart, wit en geel
Contenttypes: quotes van medewerkers op halve selfies, gele feitjes en onze blogs verwerkt op zwarte semi-transparante vakken
Mijn tijdlijn
Kleuren: natuurtinten
Ondergrond: mijn houten vergadertafel
Filter: X-pro II en andere filters die vignettering hebben
Herkenbare stijl: minimaal 1x per 3 foto’s zelf op de foto.
Bewust geen (of in ieder geval minder) huisdierfoto’s
Ritme: om de 2 of 4 foto’s een tip op de foto
De tijdlijn van Alzheimer Nederland
Kleuren: veel mensen, dus veel huidskleur
Filter: Nashville, deze doet het goed als er mensen op de foto staan
Ritme: afwisselend foto en tekst
Voorbeelden van anderen met een mooie, consistente Instagram-tijdlijn:
365 dagen succesvol, Karwei, Intratuin
Lekker creatief, maar dan anders
In plaats van een ritme vinden kun je ook op een andere manier creatief omgaan met de tijdlijn:
Bright, Swipeablecarousel
Heb jij een mooie Instagram-tijdlijn, of een goede tip voor ons? Dele deze dan. We zijn benieuwd!