• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Ons werk
    • Webcare
    • Contentcreatie
    • Webredactie
  • Ons team
    • Ons team
    • Vacatures ↗
  • Onze impact
    • Onze impact
    • Kantoorbaan op de schop
    • Dag van de Thuiswerker
  • Onze tarieven
  • Contact
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
    • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

10 Tips voor meer interactie (en dus meer bereik) op je Facebookpagina

Sabine Banda · apr 6, 2018 ·

Vraag! Welke berichten op Facebook krijgen van jou gegarandeerd een like of een reactie? Best goed om zo nu en dan eens even bij stil te staan, want ze zorgen voor meer interactie. Grote kans dat jouw like- en reactiegedrag voor meer mensen geldt. Én dus ook voor de mensen die jouw zakelijke Facebookpagina volgen. 

Waarschijnlijk zijn het berichten die iets met je doen. Je emotioneel raken: je lacht erom, krijgt een brok in je keel, ze zetten je aan het denken of maken een herinnering bij je los. Een like in de vorm van een duimpje, een lach of een hartje is snel gegeven. Maar is dat genoeg? Eerlijk? Nee. Bij het nieuwe algoritme van Facebook telt een reactie meer en een bericht dat gedeeld wordt nog meer. Werk aan de winkel dus. Maar hoe lok je die reacties dan uit? We geven je 10 tips voor meer interactie (en dus meer bereik) op je Facebookpagina. Reactie = interactie.

10 tips voor meer interactie op Facebookpagina

#1 Laat je volgers meebeslissen

Sta je voor een keuze? Laat je volgers meedenken en meebeslissen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe omslagfoto. Kies 3 foto’s die voor jou prima door kunnen gaan als omslagfoto op je facebookpagina en vraag je likers welke foto zij het leukst vinden.

#2 Stel vragen

Probeer reacties uit te lokken door het stellen van vragen. Houd het eenvoudig. Een makkelijke vraag geeft vaak meer reacties dan een ingewikkelde. Een gesloten vraag – met als antwoord ja of nee – kan al heel effectief zijn. Lastig om iets te bedenken? Haak in (inhaakkalender) en speel in op de actualiteit (nieuws, sportevenementen, verkiezingen, feestdagen en goed bekeken tv-programma’s). Iedere dag is er wel een inhaker. Iedere dag is er de actualiteit. Ga niet overal in mee. Houd het wel bij jezelf, je product of je dienst. Het moet niet te gezocht overkomen.

#3 Waar of niet waar?

Bedenk een leuk/opvallend/grappig feitje dat past bij jouw product of dienst. Plaats ‘m op social en stel de vraag: waar of niet waar?

#4 Maak een poll

Facebook heeft een pollfunctie. Je kan kiezen voor afbeeldingen, maar ook voor gifjes.

#5 Maak ‘m af

Begin je post met een zin en vraag je volgers om ‘m af te maken.

#6 Winactie

Winacties kunnen best goed werken. Echter doe het met mate en houd je aan de regels van Facebook. Bekijk onze tips in het artikel ‘Het leven na like-share-winacties. 9 tips voor goede content voor je Facebook’.

#7 Vraag erom

Vraag om interactie. Jij hebt een doel voor ogen met je bericht, maar komt dat ook over op je volgers? Dus waarom zou je dat zo nu en dan niet wat meer sturen. Vraag expliciet om een reactie, een tag of het verzoek om je post te delen.

#8 Breng jezelf in beeld

Jij en je collega’s in beeld. Leuk om te laten zien welke diensten of producten je biedt, nog leuker om de collega achter de dienst of het product te laten zien. Bij deze post vraag je niet specifiek om een reactie. Onze ervaring is dat deze vaak vanzelf komen. En je hoeft de kar ook niet alleen te trekken. Vraag je collega’s om reacties. Zodra zij actief liken en reageren volgen vrienden, familie en kennissen vanzelf.

#9 Watch and learn

Je hoeft het wiel niet altijd uit te vinden. Sommige bedrijven zijn echt een kei in het uitlokken van reacties. Daar zit dan vaak ook een heel marketingteam op. Volg deze pagina’s en het geeft je zeker weten inspiratie voor je eigen posts.

#10 Geef reden om te taggen

Je ziet een leuke post, het doet je aan iemand of een situatie denken en je tagt. Ik weet niet hoe jouw ervaring hiermee is, maar ik word regelmatig getagd en tag zelf ook. En wanneer ik getagd word, reageer ik weer. Reactie = interactie.

#Bonustip: test en experimenteer

Testen, testen en nog eens testen. Leer je volgers kennen. Wat voor de één werkt, werkt voor de ander totaal niet. Om daar achter te komen, moet je gewoon experimenteren en daarvan leren.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook



  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Crossmediale contentcreatie voor campagnes rondom themadagen/weken: 5 tips voor meer betrokkenheid

Sociale media zijn niet per se een springplank; zet daarom in op zero-bait content

Netpanel Ruigrok is weer uit. Hoe kan het jou helpen om je socialmedia-strategie scherp te houden?

Facebook, Social Media, Tips bedrijfspagina, facebook, interactie, social media, social media trends, tips

Over Sabine Banda

Sabine is social media manager. Het schrijven en plaatsen van online teksten: daar ligt haar passie. De juiste toon vinden met de juiste opmaak. Goochelen met woord en beeld. Totdat alle puzzelstukjes op de juiste plek vallen.

Neem contact op voor meer informatie

  • Bluesky
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • TikTok
  • YouTube

Webmastery is een social enterprise

  • Ons werk
  • Ons team
  • Onze impact
  • Onze tarieven
  • Contact
  • Wij maken van je scrollers volgers en van je volgers fans. 🖤Interesse?