Met zeer zwaar geschut gaat Meta X te lijf. In december lanceerden ze Threads, een ‘nieuw’ socialmedia-platform dat wél heel veel op het voormalige Twitter lijkt. Is het genoeg om de 24e letter van ons alfabet uit te wissen? En wat kun je als organisatie eigenlijk met deze app? Dat vertel ik je in deze blog.
We schrijven juni 2023 als we horen over het geheimzinnige Project 92: de app van Instagram die Twitter, pardon X, ten gronde moet richten. Na uitgebreide tests vond 14 december ein-de-lijk de lancering plaats. Threads is een feit en richt zich net als X op korte berichten. 500 tekens is de limiet voor posts. Erg fijn, want de 280 van X ervaar ik zelf voortdurend als te weinig. Uiteraard kun je afbeeldingen bij een post plaatsen. Evenals video’s én links, een grote pre ten opzichte van Instagram waar je met #linkinbio moet werken.
Hoe ziet Threads eruit?
Nu de naam is gevallen, wil je natuurlijk maar één ding weten: hoe kom ik er? Daarvoor heb je twee opties:
- Je downloadt de app ‘Threads’ in de app-store van je smartphone;
- Je surft naar https://www.threads.net/.
Net zoals bij andere socialmediakanalen zie je hier een tijdlijn met berichten die je (hopelijk!) interessant genoeg vindt om doorheen te bladeren. Linksonder kun je kiezen wat voor content je ziet. ‘Voor jou’ is content die Meta voor je selecteert op basis van je eerder aangegeven interesses. ‘Volgend’ is content van organisaties en personen die jij volgt.
Tip: Maak je Threads-account alvast aan
Op het eerste gezicht lijkt het nog rustig op de nieuwe socialmedia-app, maar je weet het nooit met nieuwigheden. Of ze gaan als een raket óf verdwijnen geruisloos van het toneel. In ieder geval doe je er goed aan om je gebruikersnaam alvast te claimen op Threads, ook al wil je er in eerste instantie niets mee. Zo weet je zeker dat je je niet in allerlei rare bochten hoeft te wringen voor een logisch klinkende profielnaam als het de app straks voor de wind gaat. Bovendien kun je stilletjes een volgersschare opbouwen. Bij het aanmelden kunnen nieuwe gebruikers namelijk gelijk de organisaties kiezen die ze op Instagram volgen. Want dit moet je wel weten: in feite is het een uitbreiding van Instagram. Dus… aanmelden gaat met je, jawel: je Instagram-account.
Wij hebben voor al onze opdrachtgevers alvast een gebruikersnaam geclaimd. Kwestie van 5 minuten werk!
Zodra je een Threads-account hebt, kun je in de bio van je Instagram-profiel ernaar doorklikken. De @…. verwijst naar jouw eigen Threads-kanaal. Zie ook het voorbeeld van onze opdrachtgever Kansfonds:
Deel updates alleen met ‘close friends’
Tot dusver dus een kloon van X. Zo zou ik zeggen. Behalve dan dat er nog (geen) irritante reclame tussen de authentieke content zit. Een verademing, zeker nu andere socialmedia-apps alsmaar commerciëler en commerciëler worden. Een ander unicum is de functie ‘Close friends’, beste vrienden. Een feature die we al kennen van Instagram: je deelt Stories alleen met mensen die jij het label ‘Close friends’ geeft. Threads ziet dit als sleutelfunctie en integreert de Close Friends-lijst van Instagram. Heerlijk om je inhoud te delen met een kleinere, meer vertrouwde groep mensen zonder je zorgen te maken over de brede zichtbaarheid op social media.
Topic tags: op andere kanalen gebruik je #hashtags om je vindbaarheid te vergroten. Op Threads zijn het de Topic Tags waarmee je het thema van je bericht aangeeft. Heel belangrijk, want mensen gebruiken social media steeds meer als zoekmachine.
Vergroot interactie en bereik
Zodra Threads meer in zwang raakt, kun je het gebruiken om aan je communicatiedoelstellingen te werken. Denk aan:
- Interactie vergroten: door gesprekken te voeren, maar ook door korte vragen te stellen aan jouw volgers om meningen te peilen. Daarvoor is de poll-functie nuttig.
- Het bereik vergroten: een nieuwe kans om meer mensen te bereiken. Al is het omdat je ook mensen bereikt die jou (nog) niet volgen.
- Crossmediaal posten: de uitgelezen kans om je eerder gepubliceerde berichten weer eens onder de aandacht te brengen. In een ander format, op een ander kanaal.
- Meer conversie: anders dan bij Instagram kun je een URL opnemen in je tekst, yeah!! Hierdoor kun je meer mensen naar je website lokken 😉. Da’s pas goed voor je conversie!