Als kantoren leeglopen beginnen de gesprekken online. Uit onderzoek van Coosto blijkt dat op de meeste kanalen ‘s avonds om 9 uur de meeste activiteit is. Precies op dat moment kun je dus jouw naamsbekendheid vergroten: met behulp van proactieve webcare. Maar social ‘kletsen’ onder de naam van je organisatie. Is dat zinvol?
Bij proactieve webcare gaat het om actief reageren op social media. Niet (alleen) op je eigen kanaal, maar vooral op die van een ander. Daar waar een discussie plaatsvindt onder jouw doelgroep en over jouw product of thema, daar wil je zijn! Dit zorgt gegarandeerd voor naamsbekendheid en ook nog eens met jouw boodschap die precies door de juiste mensen wordt ontvangen.
Online werken aan je naamsbekendheid

Actief zijn op social media in de avond biedt veel kans om aan je naamsbekendheid en je imago te werken.
De doelgroep is ontspannen en ontvankelijker om informatie tot zich te nemen. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je vaker dan 5x aan een (bedrijfs)naam of boodschap wordt blootgesteld, de kans groot is dat je het onthoudt.
Zit jij in de juiste groep of reageer jij op de juiste tweet onder jouw organisatienaam? Dan kan het maar zo zijn dat er veel meer awareness is bij jouw doelgroep. Dit leidt tot meer traffic naar je website, en meer afname van je dienst of product als een logisch gevolg.
Zo haal je het meeste uit proactieve webcare
Wanneer je kiest voor proactieve webcare, is het verstandig om rekening te houden met de manier waarop je dat doet.
Tip 1. Ontdek waar je doelgroep zit
Ontdek waar je doelgroep zit en waar gepraat wordt over jouw product of thema. En wees vooral daar actief. Op basis van leeftijd en geslacht uit de meest recente cijfers van gebruik van social media kun je bijvoorbeeld achterhalen op welk social media kanaal de meeste mensen uit je doelgroep actief zijn.
Tip 2. Zet alerts aan en volg hashtags
Zet alerts aan zodat je weet wanneer er een artikel verschijnt en reageer onder dat artikel. Dit kan zowel op de website waar het staat als op de social media kanalen van de krant die het publiceert.
Zo’n alert kun je aanzetten met Google Alerts. Wij gebruiken zelf Coosto en Feedly om nog sneller op de hoogte gebracht te worden. Ook het volgen van relevante hashtags is zinvol.
Tip 3. Promoot je product niet actief
Reageer. Zorg daarbij dat je je eigen product of dienst niet promoot. Je gaat op een leuke of speelse manier in op discussies en gesprekken, of je verwijst door naar een blog waar je kennis deelt. Zo wordt proactieve webcare niet als storend, maar juist als interessant gezien. Er wordt kennis gedeeld en meegepraat en geen product of dienst verkocht.
Tip 4. Houd het persoonlijk

Houd het persoonlijk. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de zogenaamde conversational human voice zeer positieve effecten heeft. Je schrijft dus niet vanuit de communicatiestijl van je organisatie, maar als indivudu. Natuurlijk neem je wel de waarden van jouw bedrijf of organisatie in acht. Waar het op neerkomt: persoonlijk contact maken door een natuurlijke en informele manier van online communiceren.
Tip 5. Maak écht connectie
Volg influencers op jouw vakgebied en maak écht connectie. Reageer niet op hun berichten met reclame voor jouw organisatie, maar help de ander als het kan. Als er een online band ontstaat, kun je ook voorstellen om eens af te spreken. Influencers die ambassadeur worden van jouw organisatie zijn goud waard.
Tip 6. Volg potentiële klanten
Volg potentiële klanten. Dit zijn de mensen die op jouw berichten reageren, die voor jou relevante hashtags gebruiken, die jouw concurrent volgen ;).
Tip 7. Luister
Verrassend genoeg bestaat een groot deel van proactieve webcare niet uit ‘kletsen’ maar uit ‘luisteren’. Het biedt een unieke mogelijkheid om te ervaren wat mensen van je product of dienst vinden, waar ze tegenaan lopen. En welk probleem je product of dienst écht oplost. Krijg je feedback? Schiet niet meteen de verdediging in. Gebruik het in je evaluaties om je dienstverlening te verbeteren, en laat dit ook weten.
Tip 8. Blijf experimenteren
Last but not least: blijf vooral experimenteren. Reageer ook eens op andere kanalen en andere mensen. Ontdek wat het beste werkt voor jouw organisatie en controleer regelmatig of dit niet verandert.
Aan de slag
Op deze manier is proactieve webcare dé manier om vaarwel te zeggen tegen grote reclamebudgetten. De hamvraag: waarom zetten organisaties hier dan nog niet massaal op in?
Is de reden dat jouw organisatie nog geen proactieve webcare inzet gebrek aan kunde, of gebrek aan medewerkers die bereid zijn ‘s avonds te werken? Wij helpen je graag en zijn juist ook op die tijdstippen online. Laat ons weten wat jullie wensen zijn, zodat wij onze tarieven voor webcare kunnen delen.
Ga je zelf aan de slag? Leuk! Veel experimenteerplezier. Wil je op de hoogte gehouden worden van trends in proactieve webcare, geef je dan op voor onze nieuwsbrief over online communicatie.