• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Hoe je hashtags op Facebook succesvol inzet

Door: Margaret Massop

Hashtags zijn veelgebruikte elementen op Twitter en Instagram. Op LinkedIn waren ze lange tijd niet klikbaar, dus daar komen ze minder voor. Op Facebook bevatten ze wel een link. Toch kom je ze ook daar weinig tegen. Waarom is dit en hoe kun je hashtags op dit platform toch succesvol inzetten?

hashtags

Als je een hashtag (#) voor een woord zet, wordt het woord klikbaar. Klik je hier op, dan krijg je een lijst met allemaal statusupdates met dezelfde hashtag te zien. Net als in de tijdlijn van Facebook wordt deze content gefilterd. Dat wil zeggen dat hashtags met veel interactie bovenaan komen te staan. Op deze manier rangschikt Facebook voor jouw hashtags op relevantie. Tegelijkertijd kun je zo eenvoudig naar statusupdates met hetzelfde onderwerp navigeren.

Je ziet niet alles

In tegenstelling tot Twitter is het overgrote deel van de profielen op Facebook niet openbaar. Hierdoor zijn niet alle posts met een bepaalde hashtag zichtbaar. Alleen die van vrienden en openbare profielen zijn te zien. Dat betekent dat je nooit alle informatie over een bepaald onderwerp kunt bekijken.

Maak zelf de afweging

Uit onderzoek blijkt dat berichten zonder hashtags het op Facebook beter doen dan berichten met hashtags. Daar tegenover staat dat het systeem deze faciliteit wel biedt. Dat is natuurlijk niet voor niets. Op dit moment vinden er dagelijks meer dan 1.5 miljoen zoekopdrachten op Facebook plaats. Zoeken is onder gebruikers dus wel degelijk in zwang. De kans dat mensen die interesse hebben in bepaalde informatie op een relevante hashtag klikken, is daarom reëel. Het is aan jou om te bepalen of je hier gebruik van wilt maken of niet, of dit past bij jouw doelgroep en of ze deze mogelijkheid zullen benutten.

hashtags

Tips voor de juiste hashtags

Heb je besloten om toch hashtags in je statusupdates te verwerken? Houd dan rekening met de volgende punten, zodat je deze zo succesvol mogelijk in kunt zetten:

  • Bedenk eerst waarom je hashtags wilt gebruiken. Is het om meer zichtbaarheid te krijgen? Om een dienst of product te lanceren? Om je merkbekendheid te vergroten? Wil je hiermee onderdeel worden van een bestaande conversatie? Of deze juist opzetten? Het antwoord op deze vraag helpt je bij de keuze van de juiste hashtag.
  • Gebruik nooit meer dan een of twee hashtags in een statusupdate. Meer leidt alleen maar af en gaat bovendien het effect tegen.

hashtags, facebook, tips

  • Kies alleen hashtags die relevant zijn. Wil je bijvoorbeeld een gesprek over social media-tools beginnen? Gebruik hiervoor dan de hashtag #socialmediatools en moedig anderen aan om deze ook in hun berichten op te nemen.
  • Check voordat je een statusupdate plaatst de gekozen hashtags op Facebook. Zo kun je zien of ze inderdaad bij jouw post passen en/of dat er geen rare associaties aan verbonden zijn.
  • Kies hashtags die kenmerkend zijn voor jouw vakgebied. Zo weet je zeker dat je de juiste doelgroep bereikt. Creëer eventueel eigen hashtags die karakteristiek zijn voor jouw bedrijf, zodat volgers je makkelijk terug kunnen vinden. Doe dit alleen als je zeker weet dat ze goed zijn en dat je ze vaker dan een keer in gaat zetten.

hashtags, facebook

  • Hashtags die je in specifieke social media-campagnes op Twitter en Instagram gebruikt, kun je ook op Facebook inzetten. Dit zorgt voor een betere integratie tussen de verschillende kanalen onderling.
  • Plaats je hashtags nooit in het midden van de zin. Dit stoort tijdens het lezen. Plaats ze bij voorkeur aan het einde daarvan.
  • Heb je een lokaal bedrijf? Vergeet dan niet je plaatsnaam als hashtag in te zetten.
  • Experimenteer om te zien of hashtags voor jouw bedrijf werken. Neem de ene week een of twee relevante hashtags in je berichten op. De volgende week schrijf je hetzelfde aantal en soort berichten, maar dan zonder. Vergelijk hierna het bereik en de engagement.

Blijf experimenteren

Als je de gouden formule voor jouw organisatie hebt gevonden, kun je dit blijven toepassen. Maar vergeet niet regelmatig te experimenteren. Niets is zo veranderlijk als het algoritme van Facebook?

Wil je op de hoogte gehouden worden van veranderingen in het algoritme waarmee je meer bereik kunt krijgen? Geef je dan op voor onze nieuwsbrief over online communicatie.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Social media inhakers van april 2023: Autismeweek, Collegadag en Dag van de Aarde
Socialmedia-inhakers van maart 2023: Dag van de Thuiswerker, Boekenweek en start lente
Dit zijn ze: de socialmedia-trends van 2023

Gepost op 19 september 2016
Categorie: Facebook, Geen categorie, Social Media Tags: hashtags, social media, zoeken, zoekopdrachten

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>