Bloggen. Iedereen lijkt het te doen. Maar wat schrijf je in je (zakelijke) blog, wie is je doelgroep en hoe bedenk je een onderwerp dat aansluit? Wij hebben onze kennis en ervaring samengebundeld tot een workshop.
Je hebt een zakelijke website of je beheert de site voor een opdrachtgever. Dan wil je natuurlijk dat deze website genoeg bezoekers trekt en dat die bezoekers ook echt relevante en interessante artikelen lezen. Wat je dan het beste kunt doen, is gaan schrijven, ofwel bloggen. Dat zorgt ervoor dat je site niet meer statisch is, up to date blijft en aantrekkelijk is voor bestaande en nieuwe bezoekers.
Toon je expertise
Een blog schrijven op je website is dus een heel goede manier om online beter gezien te worden:
- Je voorziet je bezoekers van informatie over producten of diensten die je aanbiedt.
- Je kunt je profileren als expert op een bepaald vakgebied.
- Je trekt meer bezoekers naar je website die gelijk beter scoort in Google door die blogs en het juiste gebruik van zoekwoorden.
Bepaal de doelgroep
Voordat je in je pen kruipt en gaat bloggen, moet je wel weten voor wie je gaat schrijven. Je bepaalt dus wie je doelgroep is. Want zomaar schrijven voor iedereen, schiet niet op. Weten voor wie je schrijft, zorgt voor de juiste toon en gebruik van de juiste termen. Jij of je klant hebben bijvoorbeeld een:
- Brede doelgroep: als in feite iedereen je doelgroep is, dan moet je veel vaker zaken uitleggen en toelichten.
- Smalle doelgroep: als je doelgroep bestaat uit experts, vakgenoten en concullega’s dan kun je meer de diepte in zonder dat je hoeft stil te staan bij de basiskennis.
Speel in op een behoefte
Maar waar ga je over schrijven? Die keus maak je door te kijken naar twee behoeftes.
1. De organisatie wil zijn verhaal vertellen
- Zich profileren als expert op zijn vakgebied: delen van blik op actualiteit en mening.
- (Potentiële) klanten adviseren over nieuwe ontwikkelingen.
- Bijdragen aan organisatiedoelstellingen, zoals verkoop van diensten en producten
2. De lezer wil een goed verhaal lezen
- Iets nieuws te weten komen.
- Geïnformeerd, geïnspireerd en geprikkeld worden.
- Antwoord krijgen op een vraag of een oplossing voor een probleem.
- Aangezet worden tot het nemen van een goed besluit.
Zoek een interessante insteek
Als je dan weet voor wie en waarover je gaat schrijven (in ons geval kan dat bijvoorbeeld over social media, websitebeheer of het nieuwe werken gaan) dan ga je gericht op zoek naar een (actueel) onderwerp.
- Zet je onderwerp-radar aan: lees de krant of volg social media. Luister aandachtig naar verhalen op het schoolplein of tijdens een feestje. Word lid van fora op jouw vakgebieden of van groepen op LinkedIn en op Facebook. Overal krijg je gratis input voor een onderwerp. Het enige dat je moet doen is de informatie opslaan die jou (ook maar zijlings) interessant lijkt en daarmee gaan brainstormen.
- Gebruik een contentkalender, als Days of the Year – Issuekalender. Maar daarmee jouw eigen jaarkalender met dagen en gebeurtenissen waar jij op in kunt spelen. Voordeel: je kunt vooruit plannen.
- Train je creativiteit en stel je oordeel uit tijdens de ideefase. Je eigen kritiek is een echte ideeënkiller. Belangrijk is het hier om al je zintuigen en gedachtes op te zetten en gewoon te kijken wat er komt. Juist het zonder oordeel denken en brainstormen, zorgt voor de beste ideeën. Wellicht moet je straks 20 ideeën schrappen voor je 1 goed idee hebt, maar dan heb je wel 1 ijzersterk, eigen onderwerp.
Samen aan de slag met bloggen
Nieuwsgierig geworden naar meer? In onze workshop helpen we je op weg in enkele stappen:
- Definitie Blog
- Boodschap en doelgroep
- Opzet en frequentie
- Opbouw van je blog
- Op ideeën komen
- Wat maakt je blog goed
- Vindbaarheid met seo
En met een aantal leuke opdrachten zorgen we ervoor dat je ook echt inzicht krijgt in je eigen doelgroep en nooit zonder content zit.
Neem gerust contact op voor meer informatie!