• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Kom hoog in Google door deze vier SEO-trends van 2021 te volgen

Door: Claudia Grannetia

Fun fact: iedere seconde krijgt Google 40.000 zoekopdrachten te verwerken. Een aantal dat alleen maar blijft toenemen, zeker sinds corona de online wereld nóg belangrijker maakte. Ook in de analyses die ik maandelijks maak, zie ik dit terug: Google is dé ingang voor veel websitebezoekers. Maar hoe kom je hoog in Google? Haak in op deze vier SEO-trends van 2021 en kom een heel eind!

​Hoe zat het ook alweer met SEO? 

SEO staat voor zoekmachine-optimalisatie, oftewel Search Engine Optimization. Ik blijf ‘t een mooi galgjewoord vinden, maar in feite heeft het meer weg van de Makita-gereedschapskist van mijn vader. SEO omvat verschillende tools, zoals zoekwoordenanalyse en linkbuilding, waarmee je hoog in Google eindigt. 

​Blijf up-to-date

Wie hoog in Google wil blijven eindigen, moet alle ontwikkelingen volgen. En vooral de updates, de algoritmes die van tijd tot tijd worden uitgerold. In 2020 en begin 2021 waren er twee: Core Web Vitals en BERT-update.

Daarnaast bereidt Google een Link Spam Algoritme voor, waarmee ze kan volgen welke links worden gesponsord. Als bedrijf een website betalen om naar jou te linken wordt daardoor meer een no-go; deze links weegt Google immers minder zwaar.

Tot slot kun je bij Google-advertenties niet meer alle zoekvolumes inzien, waardoor organisaties liever inzetten op organische, niet-betaalde zoekresultaten. 

​Hoog in Google door een hoge gebruiksvriendelijkheid 

In 2021 worden de Core Web Vitals van groter belang voor een goede SEO. Vooral drie onderdelen gaan de dienst uitmaken: de Largest Content Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Tezamen zijn zij een goede indicator voor de gebruikservaring.

LCP geeft aan hoe lang een webpagina erover doet om de meerderheid van de content te laden, terwijl de FID meet hoeveel vertraging er zit tussen een klik en een actie die de website achter de schermen uitvoert. En de CLS geeft aan hoelang een webpagina onverwachts blijft verschuiven omdat die alles nog aan het downloaden is. 

Core Web Vitals is een systeem dat Google gebruikt om websites te beoordelen. Het slotje in de adresbalk (beveiligde verbinding via https, oftewel SSL), de laadsnelheid en responsive zijn onderdelen ervan die we allemaal kennen. Lees alles over dit systeem in de blog van Jack over Core Web Vitals. 

​Zorg voor geloofwaardigheid 

Met de BERT-update richt Google haar pijlen op “nepnieuws” en maakt de auteur belangrijker voor de SEO-rankings. Met name de EAT-factoren: Expertise, Authority en Trustworthiness (betrouwbaarheid). De trend hierin is dat de zoekmachine een bepaald profiel maakt van autoriteit.

Zo kun je als anti-vaccinatieblogger vergeleken worden met het RIVM. Kom je in dit topic niet goed overeen met de website die veel autoriteit heeft? Dan eindig je mogelijk niet zo hoog in Google, omdat er een kans is dat je verkeerde of misleidende informatie geeft. Dus onze tip: zorg voor een goede reputatie als website, als bedrijf, of als auteur.

​Maak content van het hoogste niveau 

Stijg mijlenver boven het dak uit met de content die je schrijft. Richt je op jouw bezoeker, niet op Google. Trend numero 3 is namelijk dat onze geliefde zoekmachine steeds beter content en context doorgrondt. Losse zoekwoorden boeten in aan belang, want Google begrijpt wat eromheen staat.

Daarnaast indexeert ze niet meer pagina’s in z’n geheel, maar op het niveau van passages, alinea’s. Dus zorg ervoor dat je oog hebt voor alle tekstlagen, alle alinea’s, alle details.

​Maak gebruik van de featured snippets 

Tot slot breidt Google het aantal ‘zero click searches’ flink uit. Zo krijg je het antwoord op een vraag, reserveer je hotelkamers en reageer je op een vacature zonder ooit een andere website te hoeven bezoeken. In plaats daarvan krijg je uitgelichte linkfragmenten, beter bekend als featured snippets.

Voor veel website-eigenaren een doorn in het oog. Want meer bezoekers op z’n website, wie wil dat nu niet? Maar bezoekers zijn niets waard zonder conversie en deze linkfragmenten maken het makkelijker om sneller een conversie te bereiken. De drempel, doorklikken naar jouw website, is immers weg! Dus profiteer ervan.

Ook sneller gevonden geworden via Google?

Helaas is SEO geen toverstaf, maar door bepaalde technieken weten wij wel hoe we jouw website hoog in Google kunnen krijgen. Met als ultieme doel natuurlijk de eerste pagina met zoekresultaten. Kun je wel wat ondersteuning gebruiken? Webmastery heeft verschillende SEO-experts, zoals Claudia, in huis die vakkundig je website onder de loep nemen, zoekwoordenanalyses uitvoeren en content optimaliseren. Meer weten? Neem nu vrijblijvend contact met ons op.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Social media inhakers van april 2023: Autismeweek, Collegadag en Dag van de Aarde
Socialmedia-inhakers van maart 2023: Dag van de Thuiswerker, Boekenweek en start lente
Socialmedia-inhakers van januari 2023: Wereld Braille Dag, Blue Monday en Gedichtendag

Gepost op 23 september 2021
Categorie: Blog, Bloggen, Featured, Nieuws, Online communicatie, Tekst, Tips Tags: content, seo, zoekmachineoptimalisatie

Over Claudia Grannetia

Claudia is een social media medewerker en webredacteur met één missie: teksten schrijven die lezers woord voor woord verslinden.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>