• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Langer social media bericht levert meer interactie op

Door: Margaret Massop

Kort, korter, kortst. Dat was de trend als we het hadden over de lengte van een bericht op social media. Maar uit data-gedreven onderzoek blijkt dat een langer social media bericht meer interactie oplevert. En laten we daar nu net op uit zijn. 

Een Facebookbericht van het liefst 1 zin of een LinkedInbericht in 3 zinnen. Hoe kort maakte jij je social media berichten? Vanaf nu hoeft dat echter niet meer: er is namelijk een verandering gaande. Social media = sociaal doen = mensen zo lang mogelijk op je social media platform houden en de interactie aangaan. Dit wordt beloond met meer bereik door de social media kanalen. En dus mogen je updates langer.

Vertel je verhaal op social media

Het is wel logisch ook: nu je op Facebook bijvoorbeeld vooral bereik krijgt bij veel reacties, en zonder linkjes, is het belangrijk om mensen iets te geven om op te reageren. Dat geldt overigens ook voor andere platformen zoals Instagram en LinkedIn.

Je vertelt je verhaal dus daar waar je je bericht plaatst, niet op je website. En dat doe je met meer woorden. Dat gaat wellicht tegen je intuïtie in, maar uit data-gedreven onderzoek van Coosto blijkt dat langere berichten echt meer interactie opleveren. Interactie die jij uitlokt door volgers iets te laten lezen waar ze ook echt op kunnen reageren.

Langer social media bericht, maar blijf relevant

Belangrijk blijft wel dat je verhaal relevant blijft en dat je nog steeds bondig en actief blijft schrijven. De lengte zit hem vooral in het meegeven van een stukje extra context. Wij noemen het wel eens mini persberichtjes. Dus: hoe langer je bericht, hoe inhoudelijker je verhaal, hoe meer mensen geneigd zijn daar op te reageren. Maar: ga niet dwangmatig verlengen!

Lang, langer, maar niet langst

Op basis van de Coosto research, is het aan te raden om deze lengte aan te houden:

  • Linkedin: 700 tekens, 100 woorden. Let op: na 700 tekens neemt de interactie weer af.
  • Facebook: > 500 tekens, want Facebook wil graag dat mensen zo lang mogelijk actief zijn op het platform. Hoe langer jij je volgers op je pagina houdt, hoe positiever dat is.
  • Twitter: kies niet voor middellange berichten. Je valt op door juist je verhaal te vertellen door alle 280 leestekens te gebruiken. Of, heel anders, wees superkort in je tekst met daarbij een gifje of een retweet.
  • Instagram: De lengte van de posts op Instagram kan haast niet lang genoeg zijn als je een blik werpt op het platform. Vooral interieur, lifestyle en foodbloggers vertellen hele (persoonlijke) verhalen aan hun volgers. Die teksten hoeven overigens niet per se bij de foto te passen. Je lokt mensen met het een (foto) en houdt ze vast met het ander (het verhaal). En ga helemaal los met hashtags, hoe meer je gebruikt des te meer reacties en bereik.

Wees zuinig met links

Als je in een langere update je boodschap beter verwoordt, hoef je niet meer per se een link naar je website te plaatsen. Zonde? Als mensen op een link klikken, zitten ze wel op je website, maar ze zullen niet terugkomen om op je update te reageren. En dat heeft weer gevolgen voor je bereik en je zichtbaarheid. Want berichten met links scoren minder goed. Wees dus terughoudend met het plaatsen van een link. Hou je social media lekker sociaal!

TIPS

  1. Je uitgangspunt voor een bericht kan zijn: één zin waarin emotie zit, daarna een alinea met informatie. ( Zie het bericht hierboven 👆 dat we maakten en dat onwijs goed scoorde.)
  2. Maak je bericht leesbaarder door alinea’s te maken door middel van enters en witregels. Bij Instagram doe je dat het best door bijvooorbeeld de tekst in je notities op je telefoon te typen inclusief enters/witregels en dat te kopiëren naar je Instagrambericht.
  3. In het boek Instaproof lees je dat praten met je Instagramvolgers goed is. Dat doe je niet door je product te gaan verkopen, maar door je missie te delen. In de ‘why’ van je bedrijf schuilt het gesprek. Waas daarom persoonlijk, breng emoties teweeg en spreek je mening uit.

 

Lees meer over interactie op social media; we delen onze geheimen.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Social media inhakers van april 2023: Autismeweek, Collegadag en Dag van de Aarde
Socialmedia-inhakers van maart 2023: Dag van de Thuiswerker, Boekenweek en start lente
Dit zijn ze: de socialmedia-trends van 2023

Gepost op 9 november 2018
Categorie: Facebook, Instagram, LinkedIn, Social Media, Tips Tags: bericht, content, coosto, Instagram, interactie, LinkedIn, social media, update

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>