Instagram is hot: het social media kanaal blijft maar groeien en groeien. Zit jij als organisatie nog niet op Instagram? Maak daar werk van. Zit je wel al op Instagram? Haal er dan alles uit. Hoe? Wij zijn helemaal weg van het nieuwe boek Instaproof. We hebben het voor jou gelezen, delen een paar highlights én… we geven een exemplaar weg. Hoe leuk is dat?
Met de 1 miljard gebruikers wereldwijd moet je wél wat extra je best doen om op Instagram op te vallen. Er is veel potentie, maar waar tover je die (tien)duizenden volgers en likes vandaan? En hoe creëer je die picture perfect feed? In Instaproof vatten de auteurs Kirsten Jassies en Joyce Nafzger alle Insta-insights samen, afgewisseld met inspirerende verhalen van de meest succesvolle Instagrammers van dit moment.
Kirsten: “Instaproof zijn betekent klaar zijn voor de visuele sociale toekomst. Korte visuele content, het liefst door Stories en video te maken, zijn nodig om je doelgroep te bereiken en in contact met ze te komen en te blijven, liefst op dagelijkse basis. Dat kan op Instagram, maar ook op Facebook, Youtube of Snapchat, kies het lievelingskanaal van je doelgroep en ga het gesprek aan!”
Onze eyeopeners uit het boek Instaproof
We mogen van onszelf best zeggen dat we aardig onze weg kennen op Instagram. En toch heeft dit social media kanaal, waar regelmatig nieuwe en betere features komen, ook nog geheimen voor ons. Of misschien beter gezegd: na het lezen van Instaproof kwamen we erachter dat we onszelf, en onze opdrachtgevers, nóg beter in de kijker kunnen spelen.
Dit waren enkele eye-openers die wij kregen tijdens het lezen van het boek:
(Geen spoileralert, want dit boek wil je na het lezen van onze eye-openers nog gewoon hebben om de mooie foto’s, de inspiratie, de tips en tools. Het is een musthave om te lezen en lekker doorheen te bladeren.)
-
Zie je instagramprofiel als homepage van je website
Jouw profiel is dé plek waar mensen tegenwoordig kijken wanneer ze iets over jou of je organisatie willen weten. Benut je nieuwe ‘homepage’ dus optimaal. Bied de volledige ervaring binnen Insta, in plaats van te willen verwijzen naar je website.
-
Post consistent:
Insta houdt van consistentie. Post bv 1x per dag. Maak het jezelf makkelijk en voor je volgers herkenbaar: werk met vaste rubrieken, bv #musicmonday, #throwbackthursday, #feelgoodfriday.
-
Picture perfect op je tijdlijn:
Plaats foto’s alsof ze zo uit een glossy lifestyle magazine komen: maak een beeldtaal en wijk daar niet vanaf. Maak foto’s bv altijd van bovenaf genomen of gebruik steeds hetzelfde filter. Bewaar je snelle behind the scenes foto’s voor je stories.
-
Gebruik Canva:
Zet al je vaste huisstijlelementen, zoals je kleurenpallet in de tool Canva.com. Met de Canva templateskun je al je Instagramposts extra mooi vormgeven.
-
Scoor met bijschriften:
Plaats je conclusie in de eerste zin. Daarna mag je een hele alinea gebruiken, of zelfs meer. Opvallend: Steeds vaker zie je dat bv interieurbloggers een mooie foto nemen en daar een dagverslag bij schrijven. Een gelikte foto lijkt dan dus belangrijker dan een hele relevante.
-
Wacht met conversie totdat je genoeg volgers hebt:
Werk dan aan je bekendheid en focus op interactie. Heb je voldoende volgers dan kun je conversie (productverkoop) verwerken. Bij meer dan 10.000 volgers kun je bv links in je stories kwijt.
-
Focus op interactie:
Stel een vraag in je bijschrijft (waar je het antwoord echt op wil weten!). Ga interactie aan met mensen die reageren: op je eigen en hun tijdlijn. Het eerste uur is heilig, dat is het moment om te reageren op je volgers. Mooie slogan om nooit meer te vergeten: social media = sociaal zijn.
-
Gebruik je privé mailbox:
Persberichten en uitnodigen stuur je via Instagram Direct. Voorzie ze van een persoonlijk videobericht.