• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Hoe vaak moet je op social media posten voor het beste bereik?

Door: Celine Galama

Gooi jij tijd, geld en publiciteit weg?

Dat social berichten maken niet iets is wat je er even bij doet, is voor velen duidelijk. Sterker nog: het is een tijdrovende investering. Een investering die zich terugbetaalt: vele organisaties en bedrijven zien hun PR-waardes groeien en gebruiken hun social kanalen als één van hun belangrijkste communicatiemiddelen.

Je socials zijn dus van waarde, maar het kost je ook tijd en geld. En als iets tijd en geld kost, is het belangrijk om te weten of je het niet overdrijft. Want als overdaad schaadt en er een maximum aantal berichten zou zijn voor een maximaal resultaat, ben je misschien wel geld, tijd en publiciteit aan het weggooien.

De hamvraag is dus: hoe vaak moet je iets plaatsen op je socials?

Om te weten hoe vaak je iets plaatst, onderzoek je wanneer je vorige bericht is uitgewerkt. De ‘half life’ methode is wereldwijd populair en houdt in dat je op het moment waarop je 50% van je totaal bereik hebt behaald, je opnieuw kan posten. Of de post op dat moment echt uitgewerkt is, is discutabel. Maar wat we wel weten, is dat er voor een groot deel van jouw achterban weer ruimte is om blootgesteld te worden aan nieuwe content.

Wanneer heeft 50% van je volgers je post gezien?

Het ene kanaal is het andere niet. Tijdlijnposts op Insta & LinkedIn blijven langer in leven dan een bericht op Facebook of Twitter. Een keer een dagje overslaan op de tijdlijn van Linkedin of Insta betekent dus nog geen man over boord. Maar als je het echt goed wil doen, zorg je dat je om de 24 uur een mooie post plaatst. Want na één dag kun je het grootste gedeelte van je doelgroep weer opnieuw verrassen.

Bestaat het perfecte aantal wel?

Het ideale aantal berichten wordt in diverse blogs uitgelicht. De ene communicatieprofessional adviseert om volle bak in te zetten en een ander geeft aan dat je een voorgaande post niet tot 50%, maar misschien wel helemaal moet laten uitvloeien. Dat laatste is volgens ons gevaarlijk: want als je wacht met opnieuw posten, laat je iets wat viral zou kunnen gaan passeren, ontneem je jezelf de kansen om in te haken op het juiste moment en kun je uit het aandachtsgebied van je volger ontsnappen.

Het ideale aantal per kanaal of type bericht?

Het ideale aantal is ten alle tijden afhankelijk van mogelijkheden. Hoe steekt jouw achterban in elkaar, hoeveel content heb je beschikbaar. Algemene vuistregels kan eigenlijk niemand stellen. Daarvoor zijn er teveel factoren van invloed. Maar als communicatie- en marketingprofessional moet en zal je natuurlijk houvast hebben, dus als stelregel kun je één tijdlijnbericht per dag aanhouden. Let wel op de nuance: we benoemen tijdlijnberichten. Social bestaat uit meer dan tijdlijnberichten en als je echt sterk wil en kunt vertellen, kies dan meerdere momenten in die 24 uur. De boodschap die je overbrengt, kun je met verschillende verhalen over verschillende kanalen delen. Houd je aan een maximum qua type bericht per kanaal, maar niet aan een max überhaupt. Want met een story, een Reel en een tijdlijnpost op Instagram kun je je verhaal op drie manieren vertellen, en door dat op dezelfde dag te doen, win je terrein.

Achterover leunen en met één bericht per week je socials vullen wordt het niet. Maar vier tijdlijnberichten per dag is echte overdaad. Dagelijks posten en meerdere type berichten op één dag: dat is het meest zinvol. Althans, zinvol als je niet vult om het vullen. Want kwaliteit staat boven kwantiteit en als je geen mooi verhaal kan overbrengen, doe het dan vooral niet.

En wil je wel graag kwalitatief mooie content plaatsen, maar heb je simpel weg de tijd niet? Besteed het dan uit!

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Gepost op 29 juni 2021
Categorie: Blog, Featured, Geen categorie, Nieuws, Online marketing, Social Media

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>