• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Instagram Reels: de nieuwste rage op Instagram

Door: Willy Bakker

Instagram heeft er een nieuwe feature bijgekregen in 2020: Instagram Reels. Je vindt ze drie keer niks of je vindt ze helemaal geweldig, deze 15 tot 30 seconden durende filmpjes die TikTok er als concurrent bij heeft gekregen.

Als medewerkers van Webmastery volgden wij een Instagram Reels workshop over dit vrij nieuwe fenomeen bij The Social Good Girl. Zodat onze redactiemedewerkers de Reels voortaan ook strategisch kunnen inzetten voor onze opdrachtgevers. En de beste tips deel ik weer met jou!

Waarom kiezen voor Reels?

Instagram Reels zijn informatief, kort en/of inspirerend, waardoor ze uitstekend ingezet kunnen worden als middel om meer interactie te genereren op je socialmediacontent. Daarnaast zijn er nog vier andere redenen te noemen waarom het slim is om Reels in te zetten:

  • Zichtbaarheid: Je creëert een enorme zichtbaarheid voor je content met het posten van Insta Reels. Deze zijn zichtbaar wanneer je zoekt op hashtags, ze zijn direct te zien onder de explore page van Instagram en in de ‘voorgestelde reels’ sectie in je feed. Iets wat voor de posts in je feed een stuk minder geldt.
  • Duurzaamheid: Na het posten van je Reels, blijven deze behoorlijk lang doorwerken in het algoritme van Instagram. Reels van een aantal weken oud, zijn weken na plaatsing nog steeds zichtbaar voor nieuwe volgers die geïnteresseerd zijn in jouw content.
  • Gemak: Reels zijn gemakkelijk te maken. Je drukt op de knop ‘maken’ in je stories en kiest voor ‘Reels’. Daarna start je de opname. Het mooie aan Reels is, dat ze niet perfect hoeven te zijn. Het gaat er juist om dat je, net als in stories, een bepaalde authenticiteit laat zien. Denk aan een filmpje waarin je drie tips verwerkt terwijl je een dansje doet of aan een gedicht dat je voorleest en dat je letterlijk op een pagina in de Reel terugziet. Het hoeft niet allemaal gepolijst, het mag menselijk en herkenbaar zijn. Zodat jouw volgers zich met jou en jouw missie kunnen identificeren.
  • Hoger organisch bereik: Wanneer Instagram een nieuwe functie uitrolt, worden ze er heel blij van als je die functie veel gebruikt. Je komt hierdoor hoger in de zoekresultaten. Reels worden bijvoorbeeld veel vaker getoond dan gewone posts of IGTV-sessies. Ze zijn inmiddels bijna net zo populair als Instagram Stories.

Stories vs. Reels

Wat is dan het verschil tussen stories en reels? Want beiden duren ze maximaal 15 seconden en kennen ze een begin, midden en einde. Er zitten een paar voordelen aan Reels die stories niet hebben:

  • Stories verdwijnen na 24 uur, terwijl Reels blijvend zichtbaar zijn op je Instagram feed.
  • Reels zijn gemakkelijk te delen, terwijl stories niet opgeslagen kunnen worden.
  • Reels zijn zichtbaar op de explore page, stories niet.
  • Reels kunnen veel nieuwe volgers aantrekken, terwijl stories eigenlijk vooral zichtbaar zijn voor de volgers die je al hebt.

Het inzetten van Reels kan er dus voor zorgen dat jouw volgersaantal sneller groeit, dat je meer zichtbaarheid creëert voor jouw missie en dat nieuwe mensen jou een stuk sneller vinden. Dus waarom zou je deze functie niet inzetten?

Meer views krijgen op Instagram Reels

Over zichtbaarheid creëren voor jouw missie gesproken: er zijn een aantal handige tips en tricks die je toe kunt passen om meer views te krijgen op je Reels.

Voeg bijvoorbeeld in de laatste vier seconden van je post meerdere tekstblokken toe. Omdat je volgers alles willen lezen, is de kans groot dat ze jouw Reels een paar keer opnieuw zullen bekijken, waardoor je bereik omhoog schiet.

Ook is het slim om jouw Reels handmatig in je feed te plaatsen, zodat de mensen die jouw profiel bezoeken, deze aanklikken en bekijken. Je doet dit door de knop ‘Reels ook delen in overzicht’ naar rechts te schuiven. Wat ook goed werkt voor het verkrijgen van meer views, is het inspelen op trends. Denk aan het gebruik van bepaalde populaire muziek of het verzinnen van een interessante challenge waar heel veel mensen tegelijk aan meedoen. Verwerk dit soort zaken slim door je content heen.

Gebruik tot slot een duidelijke call-to-action aan het eind van je Reel. Vraag bijvoorbeeld of de mensen die nu kijken jou willen volgen voor het verkrijgen van meer tips, stel een vraag of maak het ze gemakkelijk om jouw post te delen met anderen.

Engagement creëren

Heb voor jezelf helder wat het doel is van de Reel die je plaatst. Wil je zoveel mogelijk kijkers trekken, wil je interactie creëren of wil je het aantal volgers op jouw account laten groeien? Voor het creëren van goede engagement, is het slim om een duidelijke vraagstelling te gebruiken in en onder je Reel. Zo maak je de kans veel groter dat de kijker op jouw content reageert. Hoe meer engagement onder je post, hoe groter je bereik zal zijn op Instagram.

Als non-profit of commerciële organisatie kun je hiervoor oprechte vragen stellen aan je volgers om ze nog beter te leren kennen en inzicht te krijgen in wat hen aanspreekt: Welke drie woorden komen in je op als je denkt aan … (en vervolgens noem je de naam van de organisatie)? Wat is jouw favoriete actie die wij hebben opgezet? Actie A of Actie B? Wat is jouw grootste uitdaging op dit moment als het gaat om het bezoeken van je ouders in het verzorgingstehuis? Wat vind je van datgene wat we hierover geschreven hebben? Ben je het er mee eens of niet? Waar kan jij uren over praten? Wat vind je van ons gedicht?

Zo zijn er nog heel veel andere, inspirerende vragen te bedenken. Bedenk goed wat er wel en niet bij jouw organisatie past en gebruik de vragen in je content.

Aan de slag!

Er zijn dus genoeg manieren om je Reels onder de aandacht te brengen van huidige en nieuwe volgers op Instagram. Zodat je zichtbaarheid, engagement, meer bereik en een snelle groei van je volgers kunt realiseren omdat je interessante en inspirerende content deelt.

Mocht je overwegen om zelf Reels in te gaan zetten voor jouw organisatie, dan wensen wij je veel succes met deze tips. Laat ons gerust even weten of het gelukt is en volg ons op Instagram voor meer handige socialmediatips.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Gepost op 5 januari 2021
Categorie: Featured, Instagram, Social Media, Tips

Over Willy Bakker

Willy biedt als webcaremedewerker een luisterend oor en wil iemand zo goed mogelijk helpen. Ze is gespecialiseerd in het schrijven van websiteteksten en weet alles van copywriting en de marketing erachter.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>