• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Ontdek de kracht van gedichten op Facebook

Door: Margaret Massop

Vandaag is het Gedichtendag, het begin van de Poëzieweek. Een mooie aanleiding om een van mijn geheimen te onthullen waardoor de Facebookpagina van Alzheimer Nederland, die ik beheer, veel bereik heeft. Dat zijn namelijk, je raadt het al, de gedichten die ik elke week plaats.

Ik ontdekte de kracht van gedichten op Facebook al vrij snel nadat ik in 2014 begon als social media medewerker bij Alzheimer Nederland. Als ik aan een nieuwe opdracht begin, experimenteer ik graag met diverse content om te kijken wat aanslaat bij de volgers. Door regelmatig berichten te plaatsen die veel bereik krijgen, hou je namelijk het bereik van andere berichten ook hoger.

Het resultaat van mijn experiment bij Alzheimer Nederland was kraakhelder: de volgers bleken gek op gedichten. Sindsdien plaats ik elke week een gedicht op Facebook. Hoewel het succes van andere type berichten nog wel eens wisselt -blijven experimenteren is het devies- behoren de berichten met een gedicht steevast tot degenen met het hoogst aantal weergaven en likes.

Zo kies je gedichten voor Facebook

#1 Vind een geschikt gedicht

De eerste gedichten die ik geplaatst heb, heb ik gevonden via Google of Pinterest. Hoewel de voorraad online groot is, is het niet genoeg om 4 jaar lang elke week een gedicht te maken. Dat bleek ook niet nodig. De geplaatste gedichten bleken de volgers te inspireren om ook zelf te dichten en deze in te sturen. Nog steeds krijg ik meer gedichten ingestuurd dan ik kan plaatsen. Een aantal dichters schrijft soms een gedicht op verzoek.

#2 Kies een gedicht dat niet te lang is

De gedichten die ik plaats zijn zelden lang. Ik vind een gedicht van 8 tot 12 regels ideaal. Deze nodigen meer uit om te worden gelezen dan lange gedichten. Daarbij speelt mee dat ik voorkeur heb voor een vierkante afbeelding en het huisstijllettertype van Alzheimer Nederland klein niet goed leesbaar is (en de volgers niet houden van kleine letters). Door de jaren heen ben ik het lettertype steeds groter gaan gebruiken.

Dit is een van de eerste gedichten die ik plaatste en die supergoed scoorde:

#3 Kies een gedicht dat raakt

Alle kunstige gedichten ten spijt, uiteindelijk is het niet de kwaliteit van het gerijm dat mensen op ‘like’ doet klikken. Dat gebeurt als mensen worden ontroerd. Ik kies daarom gedichten die uit het hart geschreven zijn. Ik heb gemerkt dat gedichten met een hart-onder-de-riem-insteek en/of een positief einde het beter doen dan zware gedichten.

Een mooi voorbeeld:

#4 Kies een gedicht dat past bij het verhaal van je organisatie

De gedichten die je plaatst moeten niet alleen raken, maar ook passen bij het verhaal van je organisatie. Sterker nog, soms kun je een gedicht gebruiken om te plaatsen in plaats van hetzelfde bericht in een andere vorm. Vaak bereik je dan meer mensen met je boodschap.

Zo hebben wij tijdens de collecte van 2016 een oproep gedaan om collectant te worden in de vorm van een gedicht:

#5 Gebruik gedichten bij inhaakdagen

Ons meest populaire gedicht plaatsten we op Wereld Alzheimer Dag 2016. Deze ging viraal en bereikte die maand 4 miljoen (!) mensen op Facebook. Inmiddels staat de teller al op 5 miljoen. Ook bij andere opdrachtgevers merken we dat gedichten op inhaakdagen goed scoren.

Dit is het gedicht dat 5 miljoen Nederlanders met Facebook hebben gezien:

Zo maak je gedichten op Facebook

#1 Zet het gedicht in huisstijl

Het is tof om te zien dat de gedichten van Alzheimer Nederland een eigen leven zijn gaan leiden. Je komt ze tegen op Pinterest, op Instagram en op fora. Dat is een van de redenen waarom ik gedichten altijd in huisstijl zet. Het helpt onze boodschap te verspreiden op zo’n manier dat mensen het nog steeds kunnen herleiden naar ons.

Dit mooie gedicht van Hanny Otten is het gedicht waar we het vaakst een vraag over krijgen of mensen deze mogen gebruiken:

#2 Kies een geschikte (stock)foto

Ik hou van zelfgemaakte foto’s op social media, maar als het gaat om foto’s voor gedichten kom ik toch vaak uit bij een stockfoto uit. De reden hiervoor is dat je een specifieke foto nodig hebt, waar het onderwerp helemaal rechts of onderin staat. Je wil namelijk dat een groot deel van de foto rustig genoeg is om tekst op te plaatsen.

Omdat je voor het scherm minder grote foto’s nodig hebt dan voor drukwerk, zoek ik graag op websites die hun prijs bepalen op de grootte van de foto die je wilt downloaden. Op dit moment is 123rf.com favoriet, waar een beeldschermfoto vaak rond de 3 euro kost. Zoeken op ‘copyspace’ als tweede trefwoord kan helpen. Tip: scroll voorbij de Amerikaanse ‘gemaakte’ foto’s en kies een foto die je zelf had kunnen maken.

#3 Geef ere aan wie ere toekomt

Wij plaatsen geen gedichten zonder de dichter te noemen als deze bekend is. Ook vragen we van te voren toestemming om het gedicht in onze gedichtentemplate te plaatsen. Als de dichter een Facebookpagina heeft, verwijzen we daar als het even kan naartoe in een reactie op het Facebookbericht. Dit doe ik liever niet boven het gedicht, omdat ik gemerkt heb dat een link in die tekst ten koste gaat van het bereik. Dichters zijn over het algemeen zeer vereerd dat we hun gedicht plaatsen en blij met een melding in de reacties.

#4 Maak gebruik van een template

Ik heb een template om snel fotogedichten te kunnen maken. Dit is een Photoshop-template dat al een logo in de hoek heeft staan en een vlak waar de tekst op geplaatst kan worden. Het is overigens wel zo dat ik bijna altijd de ‘copyspace’ van de foto moet vergroten om genoeg ruimte te hebben voor de tekst. In de volgende video laat ik zien hoe ik dat doe:

#5 Of: maak een foto van een gedicht

Een laatste tip: vergeet wat ik gezegd heb over Photoshop en stockfoto’s en maak toch zelf een foto. Het kan heel leuk zijn om een foto te maken van het gedicht in een lijstje, of geschreven op een whiteboard. Op de website van Poëzieweek staan inspirerende voorbeelden.

Zelf heb ik een keer een foto van een verzorgende geplaatst die dit spreukje op het whiteboard op haar werk had geschreven:

Benieuwd wat gedichten voor jouw organisatie kunnen betekenen, of ben je op zoek naar iemand die ze kan maken? Neem contact met ons op.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Gepost op 30 januari 2020
Categorie: Afbeeldingen, Facebook, Goede doelen

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>