Hoera! 🎉 We mochten vorige maand weer een bijzondere dag aan de kalender toevoegen. 23 augustus bestond de bekende #hashtag namelijk 15 jaar. Van #MeToo tot #BoerZoektVrouw: het welbekende hekje is niet meer weg te denken uit socialmedia-land. We zetten ‘m in om een onderwerp te markeren of om extra nadruk op iets te leggen.
Van twijfels tot gat in de markt
Ongelooflijk! Zeker als je je bedenkt dat het #-teken niet meteen vanaf het allereerste begin een daverend succes was. Programmeur Chris Messina kwam op 23 augustus 2007 met het idee om zo onderwerpen te groeperen. Iets waar Twitter eerst voor terugschrok: zouden gebruikers zo niet weer te veel controle krijgen? Maar de Iraanse opstand van 2009 liet zien hoe goed relevante #hashtags werden gevolgd. Met enorme bereiken als gevolg. Het was werkelijk een gat in de markt! Vanaf juli 2009 gaf Twitter daarom voortaan URL’s aan hashtags. Zo zie je in één oogopslag alle tweets over één onderwerp.
Tip: Geef je socialmediaposts relevante #hashtags
Iets waar je als contentspecialist handig gebruik van kunt maken. We weten inmiddels dat sommige mensen op social media alleen #hashtags volgen óf heel snel doorklikken naar een bepaalde hashtag. Zet ze daarom effectief in, ook als ze niet in de lopende tekst passen. Wij doen dat vaak bij tv-programma’s: net voor de uitzending plaatsen we een tweet met de gebruikte #hashtag. Zodra mensen later alles terug willen zien over dat programma, dan verschijnt ook ons bericht. En BOEM voor het bereik.
#here, #there, hashtags anywhere
Al vindt het hekje z’n oorsprong op Twitter, tegenwoordig is het ook ingeburgerd op Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok en Pinterest. En soms weet een hashtag het zelfs te maken tot het echte leven, zoals #MeToo. Overdaad schaadt, maar hashtags inzetten is zeker aan te raden. Het verschilt per kanaal hoeveel raadzaam is. Een paar richtlijnen:
- Facebook: Maximaal 2 onderaan een bericht, tenzij iedereen juist díé #hashtag kent.
- Twitter: minimaal 4, in een tweet is het de gewoonste zaak ter wereld.
- LinkedIn: minimaal 5, het liefst niet in de lopende tekst maar onderaan.
- Instagram & Pinterest: maximaal 5, hier is het heel goed mogelijk om alleen interessante hashtags te volgen.
- TikTok: VEEL.
- YouTube: alleen relevante hashtags inzetten om de video een label of categorie mee te geven.
Tip: Gebruik een app of tool om de beste hashtag te vinden
Top secret: ik heb wel heel errug vaak een hashtagifier block: een staat van verwarring waarin ik het lastig vind om relevante hashtags te bedenken die ook nog ‘ns rete-populair zijn. Geregeld leun ik even achterover en speur ik het net af naar populaire #. Een advies dat ik jou ook wil meegeven: wees lui. Gebruik tools en apps om de beste tag te vinden. De Content Creator Studio van Instagram heeft een automatische generator, evenals Coosto. En er zijn speciale sites die je hotlists geven. Zo gebruikt Vera voor de social-inspiratiemails vaak Get Day Trends om te achterhalen welke hashtags op dat moment hot zijn. En oe la la la, heb jij gehoord van hashtagify.me? Je geeft één hashtag op en de tool geeft meerdere suggesties voor relevante #hashtags terug.
Eigen hashtags
Tags zijn de ideale manier om je te onderscheiden van de rest! Roep ze daarom in het leven bij campagnes en acties. Bij speciale gebeurtenissen of bijzondere events. Wees origineel en grappig, dan blijft die hangen. Maar ga ook voor eenvoud, om typo’s te voorkomen. Gebruik naast je eigen #hashtag die je uit je hoge hoed hebt getoverd óók #tags die al gangbaar zijn: wel zo handig. Zo zetten wij bij de speciale ‘tv-show Herinneringen voor het Leven’ van Alzheimer Nederland altijd #HerinneringenVoorHetLeven en #HvhL in, máár óók #dementie en #alzheimer. We weten immers uit vorige analyses dat volgers die twee het meeste gebruiken.
Tip: Zet #HashTags in CamelCase
Niet #stikstofdossier, maar #StikstofDossier. Niet #worldcleanupday maar #WorldCleanupDay. Da’s het principe van CamelCase. Ieder nieuw woord of zinsdeel binnen een #hashtag begint met een hoofdletter. Dat komt niet alleen de leesbaarheid ten goede, maar ook de toegankelijkheid. Lezers die gebruikmaken van spraaksoftware krijgen voor iedere hoofdletter een korte pauze, waardoor de tekst makkelijker is te volgen.