• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Gespot: je kunt nu podcasts toevoegen aan YouTube

Door: Margaret Massop

Gespot: YouTube heeft nu een podcastfunctie. 😍 Een mooie toevoeging voor dat deel van je doelgroep dat nog geen podcast app gebruikt. Daarnaast maakt YouTube het makkelijk om de podcastvideo aan je website toe te voegen.

Van de nieuwe planner van Meta tot AI-tools in Coosto en Canva. Werken met social media is nooit saai. Elke week worden er wel nieuwe functies toegevoegd om ons werk leuker en makkelijker te maken. Deze week ontdekte ik de nieuwe functie ‘Podcasts’ op YouTube terwijl ik Alzheimer Nederland hielp om hun (geweldige!) nieuwe podcast te verspreiden.

Podcast toevoegen aan YouTube: zo doe je dat

Wil jij jouw podcasts ook op YouTube verzamelen?

  • Klik op video editen of voeg een nieuwe video toe.
  • Klik de optie ‘nieuw playlist’ in de lijst met mogelijke playlists om je video aan toe te voegen.
  • Kies ‘New podcast’
  • Voeg titel en description van je podcastserie toe en klik op ‘create’
  • Sla de video op.

En voilà: YouTube voegt nu aan je kanaal (‘channel’) de tab ‘Podcasts’ toe tussen ‘Shorts’ en ‘Playlists’.

Zo zet je je audio om naar video voor YouTube Podcasts

Simpel: upload je geluidsbestand

Youtube geeft de mogelijkheid om je geluidsbestand te uploaden en daar een afbeelding aan toe te voegen.

Mooier: voeg een audiogram toe

Een mooiere oplossing is om je audio te combineren met bewegende audiogolven, zodat duidelijk is dat er geluid afspeelt. Dit heet een audiogram en is een zeer krachtig instrument. Zo wijst onderzoek uit dat het bereik 5x hoger is dan bij enkel een afbeelding. Ook betrokkenheid en interactie worden groter, omdat het post dynamischer maakt. Een audiogram laat je post opvallen tussen de vele afbeeldingen en maakt in één oogopslag duidelijk dat gebruikers hun geluid aan moeten zetten. Een functie die velen uit hebben staan, omdat ze social media bekijken in een stille omgeving.

Voor het toevoegen van audiogrammen zijn er verschillende apps op de markt. Zo heb je wave.video en Headliner. Twee apps waar je slechts je geluidsbestand en een afbeelding hoeft toe te voegen. Vervolgens krijg je in een paar muisklikken een audiogram waarvan je kleur en hoogte kunt veranderen. Een prachtige manier om je huisstijl tot in de puntjes door te voeren.

Compleet: podcasts met video

Het loont om ook video op te nemen tijdens het opnemen van de podcast. Zo maak je je podcast niet alleen geschikt voor verspreiding via podcast apps, maar ook extra geschikt voor verspreiding via YouTube en socials. Zeker als je bekende mensen interviewt kan hier vraag naar zijn. Voor socials doe je er goed aan om te zorgen voor ondertiteling. Zo kunnen mensen de podcast ook bekijken als ze een visuele beperking hebben óf als hun geluid simpelweg uitstaat.

Merge: een mix van video en audio

Alzheimer Nederland kiest voor een mix van audio met een audiogram én video. Bekijk hieronder het resultaat.

Bonustip: gebruik de video’s ook voor verspreiding op social media.

Collega Leonieke schreef al in de blog Podcasts zijn hot – zo bereik je de juiste luisteraars via social media: Social media en podcasts hebben een ingewikkelde verhouding tot elkaar. Snel scrollen en inhoudelijke content lijkt lastig te combineren. Toch zien we dat mensen bij interessante onderwerpen wél graag de diepte in willen. Dat zien we met name op LinkedIn, het medium waar inhoudelijke posts goed vallen.

De stap van social media naar podcast-app kan groot zijn. Als contentspecialist kun je daar mensen bij helpen door bijvoorbeeld een video te laten afspelen bij de podcast. Soms heb je daar niet aan gedacht of is er geen tijd voor. Een oplossing kunnen dan zogenoemde ‘snippets’ zijn: korte geluidsfragmenten vergezeld met kleine afbeeldingen bij een geluidsbestand. Laat je bijvoorbeeld inspireren door deze instaproof snippets van Simon Sinek:

Een snippet is een fragment van een langere tekst, video of geluidsbestand. Die je kunt gebruiken om een indruk te geven van de gehele versie. Ze dienen vooral als teaser…

Hiermee maken we de onoverbrugbare stap van scrollen op social media naar podcast-luisteren overbrugbaar. Dus met de stepping stones van een snippet en de podcast-video zelf op YouTube. Ik ga het experiment aan en hou jullie op de hoogte.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

YouTube Shorts bevecht immens populaire TikTok
Podcasts zijn hot - zo bereik je de juiste luisteraars via social media
Tip van de week: vink gerelateerde video's uit als je een YouTube-video insluit op je website

Gepost op 11 april 2023
Categorie: Audio, Featured, Video, YouTube Tags: Podcasts, YouTube

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>