Alsof je een onderonsje hebt met mensen met dezelfde interesses. Zo kunnen mooie podcasts ervaren worden. Meer mensen dan ooit luisteren podcasts. Het biedt daarom zeker kansen voor organisaties om zelf ook een podcast te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste luisteraars bereikt?
De populariteit van podcasts stijgt. Mensen willen meer dan ooit het maximale uit hun tijd halen. Een podcast luisteren kan tijdens het lopen, sporten of autorijden en je hebt er niet veel voor nodig. Voor organisaties zijn podcasts, zeker in coronatijd, makkelijker te maken dan video’s.
Zelf luister ik via Spotify naar whodunits en series als Bundyville, dat een diepe duik neemt in het zuidwesten van de Verenigde Staten. En ik ben fan van de podcasts van Joe Rogan en Amy Schumer. Mijn liefde en fascinatie voor Amerika kan ik niet met iedereen delen of onder woorden brengen en dan is het luisteren naar podcasts een mooie uitkomst.
Bijna de helft van de Nederlanders luistert naar podcasts
Uit de Markteffect Podcast Monitor blijkt dat inmiddels bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast luistert. Dit is het afgelopen half jaar gestegen met maar liefst 7%. Ruim een kwart daarvan luistert minimaal wekelijks. Dit gebeurt meestal via een smartphone. De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn volgens het rapport ontspanning en amusement.
Omdat luisteraars niet afgeleid zijn door beelden, is een goede podcast een heel krachtig medium. In interview- of gesprekvorm met anderen zijn podcasts een ideaal medium om de dialoog aan te gaan over onderwerpen die jouw achterban raken. Zelf krijg je als organisatie door het opnemen van zo’n podcast ook nieuwe inzichten en ideeën. En je trekt mensen aan met dezelfde interesses. Een serie podcasts kan leiden tot een community, omdat de inhoud de luisteraars met elkaar verbindt.
Hoe unieker je onderwerp, hoe trouwer je publiek
Met een podcast kun je focussen op een heel specifiek publiek. En het is het perfecte medium om de diepte in te gaan. In korte tijd kun je mensen meenemen in een onderwerp. En: hoe unieker/hoe specifieker je onderwerp, hoe trouwer je publiek zal zijn.
De grote meerwaarde van podcasts is dat luisteraars het kunnen combineren met andere activiteiten. Mensen luisteren naar podcasts tijdens het reizen, wandelen, sporten en zelfs bij huishoudelijke taken. Je bereikt als organisatie daarom mensen op een heel andere manier en op een heel ander tijdstip, waarop er minder afleiding is van anderen die hun boodschap willen verspreiden.
Podcasts delen op social media
Als je een podcast hebt gemaakt, dan is de volgende stap om ‘m bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen. Daarom deel ik deze 7 tips:
Tip 1. Kies meerdere kanalen
Bied je podcast aan op verschillende kanalen aan voor een groter bereik. De meeste mensen beginnen de zoektocht naar hun favoriete podcast bij podcastsplayers zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts. Souncloud, Overcast, en Stitcher zijn kleiner, maar ook populair.
Als je je podcastaflevering via deze kanalen hebt aangeboden, is het slim om hem ook via social media onder de aandacht te brengen. Vergeet ook je eigen website niet. Hier kun je een overzicht maken van alle afleveringen. En een verwijzing naar jouw kanaal op de verschillende podcastspelers. Dat kan zeker op termijn voor meer traffic zorgen ernaar toe.
Tip 2. Target je doelgroep
Social media en podcast hebben een ingewikkelde verhouding tot elkaar. Snel scrollen en inhoudelijke content is lastig te combineren. Daarom is targeting heel belangrijk. Target vooral op bepaalde interesses, gedrag en connecties van socialmedia-gebruikers. Je kunt op Facebook bijvoorbeeld targetten op mensen die naar Radio 1 luisteren. Wil je mensen bereiken die in een bepaalde sector werken of een bepaald functieniveau hebben? Dan is LinkedIn je kanaal.
Tip 3. Toon emotie
Ben je trots op je podcast? Raakte je geëmotioneerd tijdens het gesprek? Krijg je bijzondere reacties? Neem dit mee in de tekst op social media. Dit maakt nieuwsgierig. Het kan ook lonen om volgers te betrekken bij het maken van de podcast.
Tip 4. Gebruik influencers
Vaak hebben presentatoren van een podcast en geïnterviewde mensen zelf ook veel bereik op social media. Maak hier gebruik van door ze te mentionen in de tekst. En vraag of ze zelf ook aandacht willen besteden op hun social media.
Tip 5. Steek de tekst in op bewaren of volgen
Weinig mensen kiezen op het moment dat ze aan het scrollen zijn om direct een podcast te gaan luisteren. Steek je tekst daarom niet in op ‘luister nu deze podcast’, maar op ‘sla hem op’ of ‘volg ons’. Link dus altijd naar een plek waar mensen de podcast kunnen opslaan. Plaats een directe link als de podcast op één plek staat en verwijs naar een podcastpagina op je website als ie op verschillende plekken staat.
Tip 6. Gebruik een foto of een visual
Het overgrote deel van alle socialmedia-content wordt zonder geluid afgespeeld. De uitdaging is dus om duidelijk te maken dat het om audiocontent gaat waar naar je verwijst. Maak een visual van je podcast, voeg bijvoorbeeld een quote toe van je geluidsopname, of breng je podcast onder de aandacht door middel van een audiogram met beeld en ondertiteling.
Tip 7. Gebruik de juiste hashtags
Plaats je een aankondiging van je podcast op Instagram of Twitter? Maak dan gebruik van relevante hasthags om je content zichtbaarder en toegankelijker te maken voor gebruikers die zoeken op specifieke onderwerpen.
- Kies algemene hashtags als #podcast #podcasts #podcasting en ook #nederlandsepodcast #podcastersofinstagram #newpodcast #nowplaying
- Maak een eigen hashtag van de titel van je podcast. Vooral als je meerdere afleveringen maakt, is dit handig voor volgers.
- Kies specifieke hashtags voor de onderwerpen van je podcast. Deel je een podcast over duiken bij Apo Island? Kies dan de hashtag #duiken en #apoisland. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een hashtag plaatsen van die ene specifieke schorpioenvis die je gespot moet hebben.
- Is er een inhaakdag of trending topic die gerelateerd is aan een onderwerp in je podcast? Gebruik die hashtags dan ook en lift mee op de populariteit ervan.
- En last but not least: gebruik de hashtags van de kanalen waar de podcast te vinden is: #soundcloud #spotify #spotifypodcast #applepodcasts.
- De moraal van het verhaal: Maak een mooie mix van niche hashtags, medium hashtags en populaire hashtags om beter gevonden te worden. Het loont natuurlijk ook om om je heen te kijken naar wat andere Instagram- en Twitteraccounts gebruiken.
Genoeg manieren dus om je podcast onder de aandacht te brengen via social media. Maar de eerste stap is natuurlijk het opnemen van de podcast zelf. Mocht je dit overwegen, dan heb je nu in ieder geval een leidraad hoe en waar je deze kunt promoten.