In 2024 zagen we dat het aandeel van Facebook op de wereldmarkt van socialmedia-platformen afnam. Instagram streeft het kanaal voorbij. Toch concludeert de Goede Doelen Top 250 dat Facebook voor non-profits en gezondheidsfondsen een onmisbare schakel blijft in het bereiken en activeren van doelgroepen. Hoe zit dat?
Groot bereik en divers publiek
Allereerst: Instagram is aan een vette inhaalrace bezig, maar Facebook is nog altijd groots. Wereldwijd gebruiken 2,9 miljard actieve gebruikers het socialmedia-platform. Iedereen die ik ken, opent dagelijks het sociale medium om op z’n minst door de posts te scrollen. Bijzonder aan het kanaal is dat er in tegenstelling tot veel andere kanalen een enorm brede doelgroep op zit. Verschillende leeftijdsgroepen zijn actief, van jong tot oud.
Brede doelgroep-profiel belangrijk
Dat maakt Facebook voor non-profits en gezondheidsfondsen zo interessant. Het stelt hen in staat om aan de ene kant jonge, fanatieke actievoerders aan te spreken. En aan de andere kant de wat oudere donateurs die over het algemeen meer geld op de bank hebben staan. Vooral gezondheidsfondsen profiteren van de hoge betrokkenheid van oudere mensen op Facebook. Deze groep heeft immers vaker direct of indirect te maken met gezondheidsissues.
Succesvolle voorbeelden onderstrepen potentie Facebook voor non-profits en gezondheidsfondsen
De jaarlijkse ‘Goede Doelen Facebook Top 250’ van Fundraiser Online laat zien dat veel goede doelen Facebook gebruiken. Dit doen ze om enerzijds hun zichtbaarheid te vergroten en daarnaast om de doelgroep aan te zetten tot betrokkenheid. Opdrachtgevers van ons, zoals Diabetes Fonds en Minder Suiker vergrootten hun impact enorm via dit platform. Margaret weet nog goed hoe de eerstgenoemde eerst een pagina was met een paar honderd volgers. Nu gaat het om tienduizenden mensen die we zo bereiken. En het volgersaantal groeit nog steeds. Dit laat overduidelijk zien dat strategische inzet van Facebook leidt tot mooie, concrete resultaten.
Gerichte fondsenwerving en campagneopties
Eén van de grootste voordelen van Facebook voor non-profits en gezondheidsfondsen is de eenvoud waarmee je donateurs kunt aanspreken. Binnen Facebook heb je superhandige tools zoals donatieknoppen en de mogelijkheid voor gebruikers om zelf een fundraising/inzamelingsactie op te zetten. Dat werkt natuurlijk drempelverlagend om zelf iets bij te dragen. Daarnaast heb je uitgebreide advertentiemogelijkheden, targetting. Je kunt doelgroepen selecteren op basis van interesses, leeftijd, gedrag, beroep en locatie. Hierdoor kun je een campagne precies afstemmen op bijvoorbeeld mensen die eerder met het onderwerp in aanraking zijn gekomen.
Ideaal voor contact met je achterban
Via de Facebook-pagina van je organisatie kun je een betrokken community opbouwen. Door regelmatig op een prettige, fijne manier te communiceren met je volgers. Of het nu gaat om het delen van succesverhalen, updates over onderzoeksprojecten of evenementen: alles draagt bij aan het versterken van de band met volgers. De interactie via reacties, likes en shares creëert bovendien een gevoel van verbondenheid. Dit soort engagement werkt als een sneeuwbaleffect.
Facebook voor non-profits en gezondheidsfondsen betaalbaar
Tot slot het taboe-onderwerp: geld. Natuurlijk moet je budget reserveren voor een socialmedia-campagne via Facebook, maar in vergelijking met televisie, print en radio is het een relatief goedkoop middel. Zelfs met een beperkt budget kun je als goed doel grote resultaten bereiken. Via gerichte advertenties, bericht-boosts en engagement bij organische posts.
Ben jij zoekende naar welke plek je Facebook wil geven in je online strategie? Wij kunnen met je meedenken, in kaart brengen welke rol het medium kan spelen in het behalen van jouw organisatiedoelen en geven vervolgens handen en voeten aan je plannen. Stuur een mailtje naar willemijn@webmastery.nl om hierover van gedachten te wisselen.