Nee, deze blog gaat niet over hoe je visuele content toegankelijker kunt maken voor mensen met een fysieke aandoening. Hierover kun je lezen in de blogs van Claudia en Jack.
In dit artikel ligt de focus op visuele content als onderdeel van je storytelling. Het moet het verhaal van jouw organisatie kracht bijzetten in al je publicaties. Op een manier die respectvol is naar anderen, mensen in hun kracht toont, geen stereotypering versterkt en het liefst niemand over het hoofd ziet. Dat laatste maakt het erg uitdagend, want eigenlijk is elk mens uniek. Hoe krijg je dat op orde?
Liefde op het eerste gezicht
Beeldmateriaal is content die een beslissende rol is gaat spelen in sociale media en op het web. Als de tekst van je bericht ook maar even te lang is, wordt deze alleen maar vluchtig gescand. Het zijn dan de afbeeldingen die de mensen doen besluiten om je bericht in detail te lezen. Visuele content moet zorgen voor liefde op het eerste gezicht. En dat bij zoveel mogelijk mensen.
Inclusiviteit vraagt om een doorvoelde aanpak
Wat visuele content zeker níet moet doen is mensen kwetsen. Toch kan dat gebeuren met wat de mooiste, meest diverse selectie van foto’s en video’s lijkt. Afbeeldingen kunnen namelijk heel subtiel stereotyperingen benadrukken.
Of je impliceert met je selectie dat inclusiviteit al diep is doorgedrongen in jouw organisatie, terwijl dat niet zo is. Dat heet ’tokenisme’ en het wordt net zo weinig gewaardeerd als de greenwashing door bedrijven die zich milieuvriendelijker voordoen dan ze zijn.
Om uit dergelijke valkuilen te blijven, is het goed kaders voor je beeldmateriaal op te nemen in je contentstrategie.
Vier vragen voor je visuele contentstrategie
👉🏿 Hoe inclusief is je organisatie?
Als bedrijf moet je eerlijk zijn. Gebruik bijvoorbeeld geen afbeeldingen van groepen mensen die niet goed vertegenwoordigd zijn in je bedrijf, alleen om je imago op te poetsen. Feitelijk gebruik je dan mensen als promotiemateriaal. Dat is zeer kwetsend.
Ben je aan het groeien naar meer diversiteit onder je werknemers, in hoge en lage posities, en naar meer inclusiviteit in je beleid? Dan kun je beginnen met beelden waar geen gezichten of volledige personen op staan.
👉🏾 Welke dienst lever je aan welke doelgroep?
Goede Doelen moeten soms laveren tussen mensen uit de doelgroep afschilderen in hopeloze toestand en deze mensen respectvol in hun kracht tonen. Daar kun je, en moet je, goed over nadenken.
👉🏽 Wat beweegt jouw donateurs en investeerders?
Potentiële donateurs zijn divers in wat hén motiveert. De een is bewogen door het zien van de tegenslagen in het leven van zijn medemens en wil direct helpen. De ander voelt zich juist verlamd bij het zien van veel leed. Zo iemand kun je beter de successen tonen, zodat er geen overweldigend gevoel van machteloosheid ontstaat. Leg vast hoe je dit wilt oplossen.
👉🏻 Hoeveel tijd en geld is hiervoor gereserveerd?
Inclusief beeldmateriaal selecteren of maken is arbeidsintensief, want het moet gewetensvol gedaan worden met oog voor details.
Daarvoor moet ruimschoots tijd en geld beschikbaar gesteld worden. Liefst voor meerdere redactiemedewerkers. Hoe diverser het team, des te breder de blik op onbedoelde negatieve boodschappen.
De keuzes rond de visuele strategie worden vastgelegd in de overkoepelende contentstrategie. Omdat je niet in één bericht, met enkele visuele elementen, je hele inclusieve verhaal kunt vertellen. Je werkt aan een totaalbeeld, een verhaal, dat groeit met het plaatsen van elk nieuw bericht.
Foto credits:
uitgelichte foto: Markus Winkler
handen in de metro: Jo Jasper