Het einde van het jaar is een mooi moment om opdrachtgevers, klanten en partners te bedanken voor de fijne samenwerking. Successen behaal je immers niet in je eentje. Tijd dus om iedereen oprecht en persoonlijk te bedanken. Met een zakelijke kerstgroet online, of gewoon op papier.
Vorig jaar hebben wij voor enkele opdrachtgevers en organisaties kerstkaarten op maat gemaakt. Dat was enorm leuk om te doen en de reacties waren lovend. Dat stukje persoonlijke aandacht met de feestdagen wordt door de ontvanger ook enorm op prijs gesteld. Voor het maken van een feestelijk bericht kun je ons inschakelen, maar zelf maken en versturen hoeft niet tijdrovend te zijn. Wij geven tips voor een pakkende online kerstgroet.
Op papier of digitaal?
Het versturen van een digitale kaart kost je in principe één muisklik, maar per mail of private message verzenden heeft nog meer voordelen.
- Een digitale kerstkaart is duurzaam. Is duurzaamheid een belangrijke waarde voor uw organisatie? Stuur dan een groene kerstkaart.
- Stuur een uitgebreide boodschap. Een fysieke zakelijke kerstkaart blijft vaak beperkt tot “fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar”. Meer ruimte heb je niet. Het voordeel van een e-mail is dat je een uitgebreide boodschap kunt sturen.
- Zo kun je bijvoorbeeld ook een eigen video invoegen.
- Bespaar kosten. Een goede online kerstgroet ontwikkelen, vereist ook een investering, maar drukwerk en postzegels zijn wellicht duurder.
Alleen maar voordelen? Nee: je digitale, zakelijke kerstgroet kan onpersoonlijk en eenvoudig worden. Terwijl je juist wilt laten zien dat je er aandacht en tijd in hebt gestoken.
#1 Gebruik storytelling voor je boodschap
Ook een zakelijke kerstgroet begin je persoonlijk.
Begin je wens dus met een leuke anekdote over het afgelopen jaar. Bijvoorbeeld over:
- Een doel dat je organisatie afgelopen jaar heeft bereikt
- Een nieuw inzicht dat je meeneemt in je missie
- Een compliment dat je van een klant hebt gekregen
- Een mooi succes dat eerst nog wat voeten in de aarde had
- Een grappige situatie die zich op kantoor afspeelde
Zo mogelijk kun je je persoonlijke verhaal koppelen aan de kerstgedachte. Het hoeft overigens niet alleen maar positief te zijn. Terugkijken op een tegenvaller, die je te boven bent gekomen, is ook een mooie kerstgedachte.
#2 Bedank de klant
Zonder de klant zou uw organisatie niet kunnen bestaan. Kerst is de tijd om dankbaar te zijn. Deel uw waardering in de e-mail om te laten zien dat u succes niet als vanzelfsprekend ziet. Wees niet bang om kwetsbaar over te komen. Vooral rond de feestdagen zullen klanten het waarderen wanneer u een persoonlijke kant laat zien.
#3 Terugblik en vooruitblik
Aan het einde van het jaar kijken mensen altijd terug op het afgelopen jaar of maken ze plannen voor het komende jaar. Een terugblik of vooruitblik is zeer geschikt als content voor je zakelijke kerstwens. Denk bijvoorbeeld aan het aankondigen van een verbeterde klantenservice (kortere wachttijden, meer support, uitgebreider servicepakket) of blik terug op een meer/minder succesvolle periode van het afgelopen jaar. Organiseert je organisatie wel eens evenementen? Licht dan de hoogtepunten uit.
#4 Lijstjes zijn altijd goed
Een terugblik kan ook mooi worden weergegeven in de vorm van een lijstje. Deel waar je trots op bent, bijvoorbeeld:
- Het aantal nieuwe klanten
- Het aantal nieuwe donateurs
- Het aantal geplaatste opdrachten via de webshop
- De populairste producten
- Het aantal geplaatste berichten op social media
- De meest gelezen blogposts
- En eindig met iets zoals: “het aantal gedronken kopjes koffie”.
#5 Deel een leuke kerstactie
Een kerstactie moet niet centraal staan in je digitale kerstwens. Maar je kunt altijd wel ruimte maken voor een leuke kortingsactie. Sluit bijvoorbeeld de nieuwsbrief af met een reminder dat de lezer de kerstactie niet moet vergeten. Of geef iets gratis weg. Kerst is dé tijd om cadeautjes weg te geven. Dit kan een fysiek cadeau zijn, dat mensen gratis via de webshop kunnen bestellen. Maar denk ook eens aan een digitaal cadeau, zoals een e-book of online cursus.
Tips voor een unieke zakelijke kerstwens
Een digitale zakelijke kerstgroet hoeft dus zeker niet saai en standaard te zijn. Met de inhoud kun je allerlei kanten op. Of denk ook een hier aan:
- Verstuur de kerstgroet als persoon in plaats van als organisatie. Als het mogelijk is, verstuur de groet dan naar persoonlijke e-mailadressen.
- Kies voor een videoboodschap. Persoonlijk én uniek.
- Voeg een foto van het team toe. Het is natuurlijk ook belangrijk dat uw boodschap visueel aantrekkelijk is. Niets is persoonlijker dan een foto van het hele team. Natuurlijk in feestelijke sferen.
- Gebruik humor. Past een grapje bij je zakelijke correspondentie? Maak dan gebruik van humor, bijvoorbeeld in combinatie met beeld.
- Doe iets extra’s voor trouwe klanten. Heb je een klein aantal klanten dat je organisatie al jarenlang trouw is? Maak voor deze klanten een speciale e-mail, met een bijzondere boodschap of iets extra’s.
Goed om aan te denken bij een zakelijke kerstgroet online
- Gebruik geen andere schrijfstijl of beeldtaal dan men gewend is van jou op je website en op je social media.
- Ga niet verkoopgericht schrijven. Geef de kerstactie geen centrale rol, tenzij echt relevant voor de ontvanger.
- Gebruik een persoonlijke aanhef. Het gevaar van een digitale kerstgroet is dat deze al snel onpersoonlijk kan worden.
- Optimaliseer de kerstgroet voor de smartphone.
- Maak je boodschap niet te lang, dat wordt niet gelezen. Maar wees ook niet kort en oppervlakkig.