• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Online kerstkaarten ontwerpen: tips en resultaten

Door: Margaret Massop

Wij houden wel van spontane ideeën, zoals online kerstkaarten ontwerpen als winactie voor organisaties. Na een oproep op social media gingen Margaret en Anna Teresa in de maand december hiermee aan de slag. Het resultaat en hun tips op een rijtje. 

Het maken van online kerstkaarten is voor ons niet nieuw. Voor onze opdrachtgevers maken wij deze elk jaar met een passende boodschap en in huisstijl. Margaret vond het echter een mooie kerstgedachte om deze dienst uit te breiden voor organisaties die de kerstkaarten normaliter zelf maken. Zo was het idee van de winactie geboren.

Er werd volop gereageerd op onze oproep. ofwel door organisatie zelf of door iemand die een organisatie een mooie kaart gunde. Die interactie was al onwijs leuk om te volgen. Vervolgens trokken we blind de namen van de winnaars: SH-Jong, African Travels, Bos en Schaap, Dica, All Inclusive at Work, Social Enterprise NL, Freya. En voor een paar afvallers maakten we een ‘light’ kerstkaart, een minder bewerkelijke afbeelding in één formaat.

Margaret en Anna Teresa werkten tot in de late uurtjes door om het uiteindelijke resultaat op tijd af te krijgen, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de lol van ontwerpen en photoshoppen. Zie hier het resultaat (inclusief de kerstkaarten van sommige van onze opdrachtgevers).

      online kerstkaarten ontwerpen       

Tips voor online kerstkaarten ontwerpen

Om deze actie goed te laten verlopen, hadden we wel een plan van aanpak. Lees hier onze 4 tips.

#1 Start op tijd met je online kerstkaart

Wij startten de winactie na 5 december en hoewel het allemaal gelukt is, zouden we een volgende keer of eerder starten of enkel nieuwsjaarskaarten maken. Simpelweg omdat de organisaties zelf natuurlijk ook midden in hun kerstdrukte zaten en we wel afhankelijk waren van hun input en feedback.

#2 Zorg voor de juiste kerstkaart elementen

Om voor de organisaties een kaart in huisstijl te maken met passende boodschap, vroegen we de winnaars ons input te sturen:

  • Indien dit er is: huisstijlletter en eventueel huisstijlhandboek ontvangen.
  • Het logo van de organisatie.
  • Gewenste formaat, op welke social media kanalen wordt de kaart geplaatst?
  • Wordt er een papieren kaart verstuurd? Goed om te weten, om in stijl te blijven.
  • Wat kan wel en wat is echt niet gewenst? Mag de kaart een knipoog hebben of hebben jullie een motto?
  • Is er een een groepsfoto die gebruikt mag/moet worden?

#3 Doe inspiratie op voor je online kerstkaart

Niet om iets een-op-een na te gaan maken, maar je moet even in de sfeer komen, en zien wat allemaal mogelijk is. Zeker als je net als wij zelf een tiental verschillende kaarten gaat maken. Dus ga Googlen, kijk op Instagram of op Pinterest en zie hoe sfeervol of juist simpel een kaart kan worden. Bekijk ook de website en de social media kanalen van de organisatie om een beetje in dezelfde stijl te blijven. Denk aan kleurgebruik.

#4 Maak gebruik van rechtenvrije afbeeldingen

Een beetje speurwerk op het internet levert de meest leuke en handige templates, sjablonen en vectors op, die je rechtenvrij kunt gebruiken om je kaart mee op te vrolijken. Als je zoekt op een png-bestand, dan zijn de afbeeldingen vrijstaand en kun je ze heel makkelijk als layer in Photoshop gebruiken. En door lagen te stapelen, te spelen met grootte en transparantie, krijg je een leuk effect. Zo maakten wij gebruik van deze elementen:

Geïnspireerd, maar zelf geen tijd of kennis van Photoshop? Houd onze social media in de gaten voor een volgende winactie, of beter nog: stuur nu alvast een e-mail. Dan maken wij voor jou ook een kerstkaart in huisstijl. 

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Zo maak je de perfecte zakelijke kerstgroet
Instaproof - In 15 stappen naar insta(nt) succes op Instagram
Zomeractie! Je eigen social media bovenbanner, gemaakt door ons!

Gepost op 9 januari 2018
Categorie: Afbeeldingen, Blog, Facebook, Geen categorie, Instagram, Kijkje in de keuken, Tekst, Tips Tags: kerstkaart, kerstkaart social media, kerstkaarten, online kerstkaarten ontwerpen, winactie

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>