• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Online kerstkaart in huisstijl: zo maak je ‘m

Door: Margaret Massop

Een online kerstkaart of nieuwjaarswens op social media wordt vaak gewaardeerd door volgers. Daarnaast biedt een feestelijke en mooie uiting de mogelijkheid om bij te dragen aan een positief imago én roept het interactie op. Wij maken deze online kerstgroeten daarom elk jaar voor onze opdrachtgevers.

En dit jaar niet alleen voor hen, misschien ook wel voor jouw organisatie. Wij geven in december namelijk 10 van deze op maat gemaakte afbeeldingen weg om te plaatsen op social media. Ga direct naar de winactie.

Online kerstkaart decemberactie

Onze tips voor het maken van een online kerstkaart:

#1 Maak het persoonlijk

online kerstkaart Alzheimer Nederland 2015Gebruik liever geen standaard kaart. Juist een originele uiting in de huisstijl draagt het meeste bij aan het imago van het bedrijf. Volgers waarderen dat er moeite is gedaan. Denk eens aan een kaart met daarop een groepsfoto van medewerkers. En dan het liefst een foto in stijl: in ieder geval in de winter gemaakt, en het liefst met kerstversiering.

#2 Doe online inspiratie op

Online kerstkaart WNF-Rangerclub 2015Je kunt voor de afbeelding ook inspiratie opdoen bij de standaard kaarten. Google daarvoor op ‘kerstkaart’ met de stijl die je zoekt (bv kerstkaart abstract) of met een term die past bij het product of dienst van je bedrijf (bv kerstkaart wilde dieren).

Let op: wil je de afbeelding gaan gebruiken, zoek dan op ‘tools > gebruikersrechten > gelabeld voor hergebruik’. Dan zie je alle rechtenvrije kerstkaarten die je kan gebruiken. Wil je een bestaande afbeelding als basis gebruiken en er tekst of beeld/logo aan toevoegen, dan is zoeken op stockfotosites wellicht handiger. Tip: gebruik daar de zoekterm ‘Christmas card copyspace‘. Dan krijg je kerstkaarten met ruimte om eigen (Nederlandstalige) tekst aan toe te voegen.

#3 Gebruik een passend lettertype

Online kerstkaart Webmastery 2015Om de kaart in stijl met je andere uitingen te maken, is het handig om het huisstijllettertype te gebruiken. Weet je niet welke dit is? Je kunt de functie ‘What the font‘ van Myfonts.com gebruiken om erachter te komen welk lettertype het is en hem daar aanschaffen. Of kies juist voor een kerstig lettertype. Heb je geen budget? Download een passend font bij Dafont.com of Google fonts. Ook leuk: zet een korte boodschap op de kaart in een geschreven lettertype. Op de website myscriptfont.com kun je zelfs je eigen handschrift na laten maken. Vooral leuk als je volgers het herkennen.

#4 Gebruik een tekst die past bij jouw organisatie

Online kerstkaart Alzheimer Nederland 2016Een andere manier om de kaart te personaliseren is om niet te kiezen voor het standaard ‘Fijne Feestdagen’, maar een spreuk te kiezen die past bij je organisatie. Zo is het thema ‘familie’ belangrijk bij onze opdrachtgever Alzheimer Nederland en dat was in 2016 de reden om een kaart te maken rondom het woord ‘samen’.

Bij Webmastery leggen we ook graag de nadruk op de medewerkers, en daarom plaatsten we vorig jaar de namen van medewerkers op de kaart in een geschreven lettertype.
Het hoeft overigens niet altijd een wens of spreuk te zijn. Een gedicht kan bijvoorbeeld ook goed werken. Nog een tip voor de tekst: verschiet niet al je kruit op de kaart zelf. Het beste effect krijg je als je een goede combinatie kan maken tussen de tekst boven de kaart op bijvoorbeeld Facebook en de tekst op de kaart zelf.

#5 Maak hem in diverse formaten

EOnline kerstkaart Alzheimer Nederland 2015en kerstkaart kun je plaatsen op alle social media kanalen, maar ook op de website, het intranet of een nieuwsbrief. Breng van te voren in kaart welke formaten je nodig hebt en begin met het ontwerpen van de grootste kaart. Heb je zowel een vierkante als een liggende afbeelding nodig? Kies dan voor de afbeelding een liggende variant waarbij je ook een strook kan weghalen.

 

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Zo maak je de perfecte zakelijke kerstgroet
Online kerstkaarten ontwerpen: tips en resultaten

Gepost op 27 november 2017
Categorie: Afbeeldingen, Facebook, Instagram, LinkedIn, Over Webmastery, Social Media, Tekst, Twitter, Winactie Tags: kerstkaart, kerstkaarten

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>