Communiceer jij voor je organisatie of opdrachtgever op social media? Is het jouw doel om elke dag de doelgroep te bereiken, verrassen, inspireren en te verbinden aan merk en missie? Wil jij je marketingbeslissingen baseren op gedegen onderzoek? Dan is het zeker niet overbodig om eens de tijd te nemen voor What’s happening online in 2019.
In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet- en sociale mediagebruik. Het Ruigrok NetPanel heeft zich ondergedompeld in de wereld van devices, social media, e-commerce en – een hot topic – online privacy.
What’s happening online in 2019
Geen tijd om te lezen, of wat hulp nodig bij het interpreteren van wat nu écht goed is om te weten? Wij hebben voor jou de krenten uit de pap gevist.
TIP! Jong en oud gebruikt meer en meer de smartphone voor het bekijken van video’s, het doen van online aankopen etc. Zorg er dus voor dat je online communicatie, zoals je website, responsive is. En zich dus aanpast aan het scherm waarmee de bezoeker de website bekijkt.
De highlights volgens de medewerkers van Webmastery
De onderzoekers zien het nu echt: het gebruik van Facebook is op z’n retour, met name onder de jongste generatie; digitieners. Whatsapp en YouTube blijven onverminderd populair, terwijl het gebruik van Instagram nog verder is gestegen.
In het onderzoek zijn vier doelgroepen ondervraagd:
Digitieners 14-21 jaar
Millennials 22-36 jaar
Generatie X 37-56 jaar
Babyboomers 57-71 jaar
- Het gebruik van Instagram is flink gestegen. 36 % van de Instagrammers zit één of meerdere keren per dag weg te dromen bij Insta-posts.
- Vooral #reizen en #eten zijn populair. #Kleding, #beauty en #lifestyle scoren absoluut hoog in de jonge generaties. De Millennial voegt graag nog wat foto’s en stories toe op zijn/haar tijdlijn op het gebied van gezondheid.
- 58 % van de Nederlanders maakt actief gebruik van dit visuele sociale netwerk. Ze delen foto’s, video’s en (live) stories.
YouTube
- 8 op de 10 Nederlanders maken wel eens gebruik van YouTube. Uiteraard ligt dit het hoogst onder de jongere generaties, daar tikt het aantal YouTube-kijkers bijna de 100% aan.
- Maar ook 2 op de 3 Babyboomers maken gebruik van dit videokanaal!
- Door alle generaties wordt YouTube het meeste gebruikt voor het kijken en luisteren van muziekclips. Daarnaast worden we graag geïnformeerd en geïnspireerd op dit kanaal door te kijken naar uitlegfilmpjes van bijvoorbeeld recepten, sportieve oefeningen of het aanbrengen van make-up.
- Een kwart van de gebruikers kijkt op YouTube ook naar zijn of haar favoriete films en series.
- Onder digitieners zijn vlogs, gaming en unpacking-video’s erg populair.
- Het aantal Nederlanders dat dagelijks op Facebook zit, is flink gedaald in vergelijking met 2018: van 83% naar 72%.
- Hoewel in alle generaties Facebook nog steeds prima vertegenwoordigd is, zien we dat het voornamelijk een interessant medium is voor de oudere generaties: Generatie X en de Babyboomers posten meer berichten dan de jongere generaties.
- Opvallend is dat via Facebook meer wordt doorgeklikt naar andere websites dan via andere social media. Maar liefst een kwart van de Nederlanders klikt wel eens door.
Twitter en LinkedIn
- In het aantal Nederlanders dat Twitter en LinkedIn gebruikt verandert al jaren weinig.
- Het zakelijke LinkedIn wordt logischerwijs vooral gebruikt door Generatie X en steeds meer ook door Millennials, die volop bezig zijn met de ontwikkeling van hun carrière.
- Daarnaast gebruiken zij Twitter van alle generaties het meest.
- De onbetwiste #1 van de social media is WhatsApp. Maar liefst 82 % van de Nederlanders gebruikt dit medium en het gebruik blijft stijgen.
- Oók de oudere generaties sturen graag een appje; maar liefst 73 % van de Babyboomers doet dit regelmatig.
- Whatsappgroepjes zijn een belangrijk communicatiekanaal binnen families.
Privacy is een hot topic
Heb jij je zaken op orde als het aankomt op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)? Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders online privacy een belangrijk thema vinden.
- Zorgen over online veiligheid van persoonlijke gegevens iets toegenomen, 52% is (zeer) bezorgd.
- Vooral zorgen om misbruik persoonlijke gegevens en identiteitsfraude.
- Digitieners maken zich nog altijd wat minder zorgen, maar zij zijn wel vaker bang voor imago-schade door misbruik van persoonlijke foto’s of om afgeluisterd te worden.
- 2 op de 5 Nederlanders vinden dat de overheid onvoldoende doet om hun online privacy te beschermen.
Wil je het hele onderzoek lezen? Download What’s happening online in 2019 van Ruigrok NetPanel. Wil je op de hoogte gehouden worden van alle trends van deze social media kanalen? Geef je op voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief en mis niets!