Volg op Twitter actief interessante accounts en verhoog je bereik
De medewerkers van Webmastery maken met elkaar tientallen social mediaberichten per week. Daarbij ontdekken ze vaak handigheidjes en manieren om nog beter resultaat te boeken. Deze tips delen we graag met jou.
Janneke is fervent Twittergebruiker en weet voor onze opdrachtgevers het bereik flink op te krikken. Eén manier waarop ze dat doet, is door de juiste accounts te volgen zodat deze weer terug gaan volgen. Wat ‘juiste accounts’ zijn? Bedrijven, organisaties, professionals die een link hebben met jouw dienst en boodschap. Potentiële klanten en influencers die jij door jouw tweets kunt inspireren en informeren. En aan je kunt binden.
Janneke gebruikte voor haar follow/unfollow methode de handige tool Crowdfire. Maar… dat staat Twitter niet meer toe.
Eerder dit jaar kondigde Instagram al aan dat het harder op ging treden tegen bot-dealers, zodat de authenticiteit op de apps gewaarborgd blijft. In navolging van Insta heeft nu dus Twitter de stap genomen om deze vervuiling tegen te gaan op het sociale medium. Naast bot-dealers worden ook follow/unfollow spamdealers geweerd van de API’s. Een van deze apps, ManageFlitter, stopte vorige week al met werken. – Somention.com
In de praktijk houdt dit in dat apps waarmee je makkelijk nieuwe accounts kunt zoeken om te volgen, zoals Crowdfire dus, niet meer werken. Voortaan zoeken in Twitter zelf dus! Want het loont nog steeds om accounts actief te volgen, zodat de kans groter wordt dat ze terugvolgen en jij meer volgers (en dus meer bereik) hebt.
Hoe vind je accounts in jouw straatje? Janneke geeft enkele tips:
- Op trefwoord
Typ in de zoekfunctie op Twitter een trefwoord in en kies daarna voor ‘personen.’ Je ziet dan alle accounts waarin dat trefwoord voorkomt in de bio.
- Volgers van een vergelijkbaar account
Zoek een account op van een soortgelijk bedrijf als dat van jou. Hun volgers zijn voor jou ook relevant. Dus volg daar gerust een aantal van, en je zal zien dat ze jou terugvolgen.
- Accounts volgen die jouw tweets liken, retweeten of erop reageren
Deze mensen hebben al interesse getoond in de onderwerpen waarover jij tweet. Volgen ze jou nog niet, dan hebben ze de tweet op een andere manier in hun nieuwsoverzicht gekregen, bijvoorbeeld door een retweet van iemand anders of op hashtag. Door ze te volgen worden ze ‘eraan herinnerd’ om ook jou te volgen.