X. De eerste keer dat ik erover hoorde, was ik net terug van een kindervakantie en ik dacht dat het een grapje was. Meteen schoot me professor X te binnen. Een fictieve superheld die ik in een aantal films van Marvel had gezien – ik mocht vroeger geen boeken met plaatjes (=stripboeken) lezen. 😅 Professor X is een man die in een rolstoel zit en over buitengewone superkrachten bezit. Hij kan gedachten lezen en beïnvloeden, is een genie en weet alles over verschillende wetenschappelijke gebieden.
En het belangrijkste komt nog: professor X is één van de machtigste mensen in zijn universum. Alle jonge jongens willen hem zijn. Elon Musk, ook? Maar blijft hij net als ik hangen in de kinderfilmtijd, met een doorlopend abonnement op Disney+? Eén ding staat in ieder geval als een paal boven water: professor X heeft wat Musk wil. Macht.
Greep naar macht met X
Waarom? Is de vraag die alom leeft, sinds Elon Musk het blauwe vogeltje de nek omdraaide. Twitter was haast van onschatbare waarde op de markt en had een gigantische naamsbekendheid, maar toch voerde Musk z’n plannen door. In mijn ogen is het een verrassende greep naar meer macht. Een impulsieve, ongeleide greep in het volledige duister, omdat Musk iets wil: macht. En geld.
Al sinds 1999 is de miljardair bezig met het X-idee. X.com zag het levenslicht, de voorloper van betaaldienst PayPal. Verder zit de X in: de naam van zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX, model X van Tesla en zijn nieuwe AI-bedrijf xAI. En zelfs zijn zoon moest het ontgelden en gaat als Æ A-Xii door het leven. Met een onbekende uitspraak. 😂 Vrij simpel dus: X is de lievelingsletter van Elon Musk.
Op cryptische wijze kondigde hij de naamsverandering aan…
Schone lei
Toch kwam de overgang als een kneiterharde donderslag bij heldere hemel. Zelfs het platform lijkt er niet volledig op ingespeeld. Nu anderhalf maand na de naamsverandering zien we nog in de browser het gesneuvelde blauwe vogeltje en op verschillende plekken het blauwe kleurschema. Het duurt wel nog even voordat Twitter helemaal uit ons zicht, hoofd en hart is.
Maar katten in het nauw maken nu eenmaal rare sprongen. Sinds vorig jaar kwam Twitter alleen nog maar negatief in het nieuws: kelderende advertentie-inkomsten, hordes mensen die ’t de rug toekeerden en een stroom haat- en scheldberichten zonder end. Met X maakt het bedrijf zich los van het verleden. De recent aangestelde CEO van Twitter, Linda Yaccarino, beschrijft het niet voor niets als een uitgelezen tweede kans.
X wordt all-in-one platform
In een volgende tweet voegt Yaccarino eraan toe dat X véél meer wordt dan de berichtendienst die het nu is. De naamsverandering is enkel het startsein voor een nieuw tijdperk, want X wordt dé plek van “onbeperkte interactiviteit”. Dé plek voor “audio, video, berichten en betalingen/banking.” Met als krachtige motor kunstmatige intelligentie (AI). Daarmee willen Musk en Yaccarino het super-succesvolle Chinese WeChat evenaren.
,,Het wordt een wereldwijde marktplaats voor ideeën, goederen, diensten en kansen”, zegt ze. Een app voor alles. Als het aan eigenaar Elon Musk ligt, is dit het begin van veel veranderingen. Hooggespannen ambities met even hooggespannen verwachtingen aan de zijde van het publiek. Wat wordt ervan waargemaakt? Dat houden wij als online-communicatiebureau nauwgezet in de gaten. Voor nu is ons advies om je account op X levend te houden.