De kracht van Twitter wordt vooral duidelijk als je het inzet als second screen. Tv-programma’s en evenementen zijn de ultieme momenten om interactie met je volgers aan te gaan. En om je boodschap te verspreiden onder niet-volgers.
Vorige week hebben we Twitter als second screen ingezet voor Alzheimer Nederland. In het tv-programma De Wereld Draait Door presenteerde Prof. Philip Scheltens zijn nieuwe boek over dementie. Door Twitter als second screen in te zetten vervijfvoudigden we het bereik die dag. Dit zijn onze tips om zoveel mogelijk kansen te benutten tijdens het inzetten van Twitter als second screen.
#1 Maak vooraf kijktips
Zorg ervoor dat je volgers weten dat het onderwerp op tv besproken gaat worden. Maak kijktips (#Kijktip: ) met een foto en een mention van het programma. Dit kun je in de ochtend doen. Een andere truc is om dit te doen tijdens een ander veelbekeken programma met ongeveer dezelfde doelgroep (Dadelijk na #hashtagprogramma). Vlak voor het tv-programma begint kun je ook nog een aankondiging plaatsen (“Wij zitten er klaar voor:..”).
#2 Bereid je goed voor
Zorg dat je laptop of tablet goed opgeladen is, of zorg dat de stekker in het stopcontact zit. Open een – vantevoren voorbereid – Word-document met daarin de te gebruiken hashtags en Twitternamen van influencers of betrokkenen die je wilt noemen. En open een venster met Twitter waarin je zoekt op deze hashtag. Open daarbij het tabblad ‘live’ in plaats van ‘top’ om de meest recente tweets met de hashtag te zien.
#3 Gebruik de juiste hashtags
Belangrijk is om bij elke tweet de hashtag van het programma te gebruiken. Weet van te voren welke hashtags meestal gebruikt worden. Vaak zijn er twee hashtags, een lange en een afkorting (#boerzoektvrouw en #bzv). Deze kun je afwisselen.
#4 Gebruik de juiste Twitternamen
Ook belangrijk is om de Twitternamen van het programma, de presentator en de gasten te weten. Zoek deze op en schrijf ze alvast in het Word-document om ze te kunnen kopiëren. Zijn er veel gasten? Kijk wie het meest actief is en waarvan je de meeste interactie kan verwachten.
#5 Kijk tv en zet live streaming aan als backup
Wordt het programma ook via internet gestreamd? Zet dan ook een venster open met deze live verbinding. De live verbinding heeft namelijk 10 seconden vertraging. Mis je een belangrijk moment, dan kun je het hier alsnog zien.
#6 Maak screenshots
Een ander voordeel van de live verbinding is dat je van mooie momenten een screenshot kan maken. Ook hier is de 10 seconden vertraging handig. Er zijn programma’s die screenshots snel kunnen verwerken. Wij gebruiken hiervoor het programmaatje Jing. Plaats zoveel mogelijk screenshots bij tweets.
#7 Schrijf citaten
Nu is het tijd om je mening te geven over de inhoud van het programma. Je kiest hierbij de onderwerpen die passen bij het verhaal van je organisatie. Een mooie vorm hiervoor is om citaten van de gasten te plaatsen, met de juiste mention van de gast.
#8 Retweet en like anderen
Second screenen gaat om interactie. Lees regelmatig wat anderen schrijven over het programma door de hashtag te volgen. Doe inspiratie op, retweet wat je écht raakt en like de rest, met uitzondering van tweets waar je het niet mee eens bent. Het liken van tweets is een kleine moeite en kan leiden tot nieuwe volgers.
#9 Gebruik je gevoel
Een goede leidraad bij het het kiezen van citaten en retweets is je eigen gevoel. Deel wat jóu raakt, dan is de kans dat je andere mensen raakt en zij je tweet delen met hun achterban groter.
#10 Verwijs mensen naar je website
Vertelt iemand over iets waar jouw organisatie meer informatie heeft staan op de website? Een gouden kans. Plaats een tweet met een link naar je website. Zo’n ‘meer weten’ tweet is vaak ook toepasselijk in de laatste 5 minuten van het programma of er net na.
En tenslotte: experimenteer. Kijk welke onderwerpen en programma’s aanslaan bij jouw doelgroep. Welke tijden zij actief op Twitter zijn en welk aantal tweets het meeste interactie oplevert. Bij Alzheimer Nederland gaan we uit van ca 5 tweets per fragment in een programma, maximaal 10 als het hele programma over dementie gaat. We zetten na 11 uur ‘s avonds second screen niet meer in. Let er op dat je niet te veel berichten plaatst en daarmee de volgers die niet kijken irriteert, maar benut wel de kansen die er zijn.