• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

5 tips om je eigen thuiskantoor in te richten

Door: Margaret Massop

Het is niet meer vanzelfsprekend dat we dagenlang op een kantoor met collega’s zitten. Tegenwoordig werk je misschien juist níet van 9 tot 5 én op een plek die jou op dat moment uitkomt: in de trein, in een koffiezaakje of gewoon thuis. Net zoals de medewerkers van Webmastery. En in dat geval is het wel raadzaam om je thuiskantoor goed in te richten. 

Wij hebben de nodige ervaring met het inrichten van onze thuiskantoren. Simpelweg omdat enkele medewerkers aan huis gebonden zijn of juist productiever werken in hun eigen omgeving. Hoe we onze werkplek inrichten bespreken we geregeld met elkaar en de tips die wij met elkaar uitwisselen, delen we ook graag met jou.

Benodigdheden voor thuiswerkplek

Natuurlijk hangt een en ander af van de werkzaamheden die je vanuit huis verricht, maar in basis heb je de volgende dingen nodig voor een goede, effectieve en arboverantwoorde thuiswerkplek:

  • voldoende licht: denk aan lampen, daglicht en luxaflex
  • juist afgesteld bureau
  • instelbare stoel
  • computer of laptop met internet
  • Ergonomisch toetsenbord en muis
  • (mobiele) telefoon
  • externe toegang tot documenten en de mailserver
  • printer
  • opbergkast
  • verlengsnoeren

Ga niet zomaar ergens zitten

Werk je heel af en toe een paar uur thuis, dan is een thuiskantoor overigens niet direct een must. Dan kun je best op je bank ploffen met je laptop op schoot. Maar werk je vaker en langer in je eigen omgeving dan is het voor je productiviteit, concentratie en fysieke gesteldheid goed om je werkplek zorgvuldig in te richten.

De thuiswerkplek van Jack.

#1 De juiste ruimte kiezen

Misschien heb je de luxe dat je een ruimte over hebt in huis, maar wellicht moet je roeien met de riemen die je hebt. In dat laatste geval maak je het beste van de ruimte die je hebt.

In het eerste geval: kies een ruimte met ramen zodat je niet afhankelijk bent van kunstlicht. Tenzij je snel afgeleid wordt, dan hang je wat extra (daglicht)lampen op. Of je zorgt voor jaloeziën. Ook is weinig hinder van externe geluiden, zoals langsrazend verkeer, of kinderen die spelen goed voor je werkplezier.

De daglichtlampen van Margaret.

Bij het kiezen van de juiste ruimte, stel je jezelf de volgende vragen:

  • Wat voor werk ga je in de ruimte doen? Is een klein bureau voldoende, of heb je ook ruimte nodig voor maquettes en whiteboards?
  • Ga je klanten ontvangen in je kantoor aan huis?
  • Moet je met andere mensen kunnen samenwerken in je thuiskantoor? Bedenk je ook dat het tegenwoordig heel normaal is om dit buiten de deur op te lossen, zeker als het stelselmatig is.
  • Wat voor spullen komen er in je ruimte te staan? Is er bijvoorbeeld veel kwetsbare elektronica?
  • Op welk moment van de dag verwacht je het meest gebruik te maken van je thuiskantoor?
  • Ga je conference call of video conferenties houden?

Antwoord op deze vragen helpt je om vooraf na te denken over de opzet die je nodig hebt.

Sandra aan haar werkplek.

#2 Geen kamer over om te werken?

• Richt een hoek van je kamer in als werkplek. Kies voor een kamer die je weinig gebruikt of zonder je werkplek in elk geval af van je leefruimte, zodat je makkelijker in de “workvibe” komt.
• Kies liever niet voor je slaapkamer. Door te werken in je slaapkamer verklein je namelijk de mentale associatie tussen je slaapkamer en slapen.
• Heb je weinig ruimte omdat je spullen stalt die (bijna) nooit worden gebruikt. Sla de spullen uit je rommelkamer, berging of zolder op in een storagebox en de vierkante meters van je woning die je overhoudt, kun je gebruiken voor een thuiskantoor waar je wel dagelijks gebruik van maakt.

Ook in een huis met weinig ruimte, kun je prima thuiswerken. Zoals bij Angélique.

#3 Kies de juiste kleuren

Focus en rust is wat je nodig hebt om lekker te kunnen werken.

  • Blauw en groen zijn van nature rustgevende kleuren
  • Rode accenten verhogen je hartslag en stimuleren je “appetite”. Als je veel sales of onderhandelingen gaat verrichten, kan dit een waardevolle toevoeging zijn
  • Bekijk eens dit overzicht van Gamma om te bepalen welke kleur je wilt en welke muur je gaat verven. Startpunt voor het kiezen van een kleurenschema, vind je ook bij House and Garden
Sofie werkt aan een mooi groot bureau.

#4 Schaf goed meubilair aan

Vergeet de keukenstoel en kies liever een echte bureaustoel die je op hoogte kunt instellen. Zo mogelijk kies je dan ook voor een in hoogte verstelbaar bureau, zodat je het op jouw hoogte kunt aanpassen of omdat je er dan een sta-bureau van kunt maken.

bewegen tijdens werk
Anna Teresa wisselt zitten af met staan.

#5 Denk na over de aankleding

  • Licht is heel belangrijk op je werkplek. Zit je op een donkere kamer? Probeer deze dan eens lichter te maken.
  • Genoeg ruimte hebben om je spullen op te bergen is ook belangrijk. Kijk daarom eens naar boven! Je muren gebruiken om meer opbergruimte te creëren is echt een goed idee.
  • Haal de natuur binnen. Kantoorplanten verbeteren de luchtkwaliteit, verminderen de stress en creëren bovendien een vredige sfeer. Al die elementen kun je goed gebruiken als je werkt. Planten zijn op talloze manieren in te passen in je kantoor. Denk aan indrukwekkende terrariums, hangende planten, een mini-kruidentuintje of hou het gewoon bij potplanten.
  • Verder zet je niet teveel in je kantoorruime. Hou het bij een mooie foto van je gezin, een schilderij en voldoende opbergruimte. Zo voorkom je afleiding.

Meer weten over thuiswerken, arboregels en wat de plichten zijn van je werkgever? Lees dan eens dit artikel van Sprout.

Bron: Inbox Storage

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Vera kan werken met een stofwisselingsstoornis: "Bij Webmastery is er ook aandacht voor waar ik ener...
De voordelen van thuiswerken voor Kim 
Thuiswerken als een pro: Viva deelt de tips & tricks van Margaret

Gepost op 22 november 2018
Categorie: Blog, Tips Tags: thuiskantoor, thuiswerken, werken kan overal, werken op locatie

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>