• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

7 geweldige socialmedia-trends in 2021

Door: Claudia Grannetia

Nieuwe features, gespreksonderwerpen en strategieën: volop veranderingen in socialmedia-land. Van verbinding zoeken tot corona-content. En van storytelling tot proactieve webcare. Welke socialmedia-trends mogen we in 2021 verwachten? Ik licht er in deze blog 7 uit. Blijf lezen…

#socialmedia-trend 1: in gesprek gaan en verbinden

Een van de socialmedia-trends in 2021 is dat de gebruiker nóg meer centraal komt te staan. Organisaties veroveren niet langer zielen door simpelweg hun boodschap uit te schreeuwen; het draait om verbinden en in gesprek gaan. Met als ultieme doel een relatie, een vriendschap, van waaruit je als organisatie iets kan vragen aan jouw fans. Of het nu om een donatie gaat of het delen van eigen verhalen.

Dat proactieve webcare enorm terrein wint, past perfect binnen dit plaatje. Steeds meer organisaties gaan dit krachtige communicatiemiddel inzetten. En dat merken wij nu al. Een groeiend aantal opdrachtgevers klopt bij ons aan om dit werk uit handen te nemen. Dit vinden wij dus alvast een van de mooiste socialmedia-trends in 2021. We kunnen haast niet wachten tot het nieuwe jaar! 

#2 Inzet storytelling als instrument

Wij constateerden het al eerder: de trend van storytelling. Fans op social media raken met verhalen die herkenbaar zijn of gewoonweg boeien. De laatste jaren gingen steeds meer organisaties mee in die trend. En in 2021 zet zich dat door. Een tip: kom scherp uit de hoek door als organisatie eerst af te wachten en te luisteren. En vervolgens met jouw boodschap exact bij het gesprek van jouw volgers aan te sluiten. 

#3 sociaal-bewuste content 

Misschien wel de socialmedia-trend voor 2021 die de meeste impact maakt: sociaal-bewuste content. Wat? Steeds meer sociale issues vormen het gesprek van de dag op social media. Denk aan #BlackLiveMatters, #geendorhout en #ikdoenietmeermee. Kwesties als gelijkheid, onderwijs, geestelijke gezondheid en politiek zijn ontzettend belangrijk voor de huidige generaties. En socialmedia is een perfecte uitlaatklep. Dus als organisatie ‘moet’ je meer aansluiten, inhaken, op deze onderwerpen. Bij onze opdrachtgevers zien we dat inhaken op een actueel onderwerp inderdaad zijn vruchten afwerpt: veelal bereiken we hiermee meer mensen.  

Inspiratie nodig voor inhakers? Meld je aan voor onze gratis update en ontvang wekelijks een overzicht van de mogelijke socialmedia-inhakers in je mailbox.

#4 corona-gerelateerde berichten blijven belangrijk 

Aansluitend bij het vorige punt: corona-gerelateerde content blijft belangrijk. Ook in 2021 blijft de nasleep van de pandemie zichtbaar. Jouw taak als non-profitorganisatie is om daarop in te haken. Niet te vaak, niet te weinig, niet te gemaakt, maar goed gedoseerd. Een mooie uitdaging. 

#Socialmedia-trend 5 in 2021: minder commercie 

De afgelopen jaren werd er op social media volop ingezet op commercie: promoties van berichten en advertenties. Dit jaar zagen we echter al een omslag. Van betaalde berichten naar organische berichten die focussen op kwaliteit, duurzaamheid, menselijkheid én relevantie. Dat hoeven niet alleen berichten op je eigen pagina te zijn. Juist niet: de inzet van influencers, bijvoorbeeld bekende Nederlanders, is een slimme tactiek. Zij helpen om je boodschap te verspreiden onder een bredere doelgroep. En vaak vinden ze die aandacht helemaal niet zo erg. 😉 Alleen is een kleine kanttekening hier op zijn plaats: de Mediawet is aangescherpt waardoor influencer marketing op online videokanalen niet meer mag. Gelukkig zijn er genoeg andere kanalen om op te shinen. 🌟

#6 Weinig verrassende, nieuwe opties 

Qua technologische innovaties was 2020 niet zo’n baanbrekend jaar en dat wordt 2021 ook niet. Natuurlijk zullen er nieuwe opties bijkomen, maar dit zijn relatief kleine aanpassingen. En vooral ook veel kopieergedrag. Bijvoorbeeld Instagram Reels, dat wel heel veel weg heeft van TikTok: bij beide kun je een filmpje maken met muziek erachter. Of LinkedIn en Twitter die met story’s komen, een optie die Facebook en Instagram allang hebben. Kleine verbeteringen, waardoor mensen op een bepaald socialmedia-platform blijven. Verder verwachten we geen aardverschuivingen in het socialmedia-landschap. Het aandeel van de grootste kanalen blijft zo’n beetje gelijk. De social media horen simpelweg bij ons dagelijks leven.

#7 Gigantische groei podcasts

De laatste socialmedia-trend in 2021 is een lastige, want eigenlijk is het geen ‘vernieuwing’. 😉 Het aantal podcasts op social media gaat door het dak! Ze bestonden natuurlijk al langer, maar mensen moeten wennen aan het idee van een ‘talk’ waarbij je de spreker niet kunt zien. Inmiddels fungeren podcasts steeds meer als aanvulling op webteksten. Een podcast beluisteren kost minder inspanning en kun je ook doen als afleidertje tijdens het afwassen, koken of autorijden. Wij vinden dit een bijzonder sterke manier om je expertise te tonen.

Bonustip:
Als non-profitorganisatie is het interessant om actief te worden op TikTok, een medium dat in 2020 heel erg groeide. Céline vertelt in haar blog hoe je winst kunt behalen met dit muziekplatform. Deze video’s kun je dan gelijk doorplaatsen op Instagram Reels. Dit is een functie van Instagram die wel heel erg lijkt op TikTok. Reels groeit namelijk giga en krijgt volgend jaar hoogstwaarschijnlijk een echte boost. 2021 wordt namelijk ook het jaar, waarin filmpjes minder persoonlijk worden en meer draaien om entertainment.

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Gepost op 24 november 2020
Categorie: Blog, Featured, Nieuws, Social Media

Over Claudia Grannetia

Claudia is een social media medewerker en webredacteur met één missie: teksten schrijven die lezers woord voor woord verslinden.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>