‘Savage Love’, de beat die ik nog dagen neuriede. En niet omdat de radio aan stond, maar vanwege TikTok. Dit nummer van Jason Derulo drukte een stempel op dit sociale medium en pas later op de top 40. Een klein gegeven als dit, laat zien dat er reden genoeg is om dit kanaal eens onder de loep te nemen. Moeten we TikTok wel of niet inzetten?
Het oude ‘musical-ly’ is in hoog tempo populair geworden. Een socialmediaplatform waar humoristische filmpjes de basis zijn en waar challenges als marketingtools worden in gezet. Ondanks de Instagramvariant ‘Reels’ en de huidige commotie rondom privacy, lijkt het platform zijn stijgende koers voort te zetten. Het aantal Nederlanders dat TikTok gebruikt, groeit flink door.
Gaat jouw merk voor een Tiktok-boost?
Dat er kansen liggen, dat weten de meeste communicatiespecialisten. Maar wanneer stap je in? Als organisatie wil je niet achterblijven. Sterker nog, het liefste loop je voorop. Maar nutteloos budget besteden wil je voorkomen.
Moet je dan wel of niet gaan ‘tiktokken’ om je communicatie en marketingdoelstellingen een boost te geven? Er is geen kant-en-klaar antwoord. TikTok wel of niet inzetten hangt namelijk af van je organisatie, je doelstellingen, je doelgroep en de creativiteit binnen je team. Wel geven we je graag een aantal punten dat je kan helpen bij je afweging:
Leeftijd
Een groot deel van de TikTok-gebruikers is tussen de 10 en 19 jaar oud. Vaak haken communicatie- en marketingprofessionals hier af. Als kinderen niet tot je doelgroep behoren, valt het platform al gauw van het middelenlijstje. Dat is logisch en tegelijkertijd gevaarlijk.
Alweer jaren geleden zagen we Instagram tenslotte ook als een medium voor jongeren. De jongeren groeien mee in het platform en binnen een mum van tijd behoren ze plotseling wel tot jouw doelgroep. En ook de ouders van die jongeren haken aan, en daarna hun vrienden, en zo ontdekken ook oudere doelgroepen het social medium. Deze tendens zien we ook bij TikTok: ook andere leeftijdsgroepen beginnen dit medium actiever te gebruiken.
De eeuwenoude uitspraak ‘Regeren is vooruitzien’ moeten we niet vergeten. Staar je daarom dus niet blind op de doelgroep. Als je snel start met een nieuw socialmediakanaal, profiteer je van de snelle groei. Tegen de tijd dat het kanaal mainstream wordt, heb jij al een volgersschare, en kan je concurrentie je nauwelijks meer inhalen.
Privacy
TikTok ligt op het moment onder vuur. De krantenkoppen stonden er in juli vol mee. Trump wilde een verbod omdat alle gegevens bij de Chinese overheid terecht zouden komen. Dat gegevens van apps die terechtkomen bij overheden is (helaas) niet nieuw en dat er vraagtekens worden gezet lijkt erg terecht. Op dit moment is er sprake van een overname door Oracle, in ieder geval voor het Amerikaanse deel, maar misschien wereldwijd. Met die kennis in je achterhoofd, kun je dit privacygevoelige onderwerp afwegen.
Instagram Reels
Instagram heeft begin augustus Reels geïntroduceerd. Dit kun je zien als een signaal dat TikTok het zo goed doet, dat concurrentie dit voor wil blijven. De content slaat aan en Insta kopieert. Het is een nieuwe wereld met visuele snelle beeldtaal die zal blijven. De vraag is op welk kanaal uiteindelijk. Het is goed om deze taal in ieder geval te begrijpen om de jongere doelgroep aan te kunnen spreken.

Content
Het bijzondere aan TikTok is dat het in het grote geheel niet gaat om het delen van persoonlijke levensverhalen. Het gaat wel om een dosis creativiteit en humor. Het is pure entertainment. Dit vereiste creatieve karakter van TikTok schrikt sommige organisaties af. Wat als we de plank misslaan? Zijn we wel grappig, informatief of bijzonder genoeg?
Het is goed om je te beseffen dat TikTok geen hoge kwaliteit vereist. De drempel om TikTok wel of niet in te zetten wordt daarmee wat lager. Het is geen Netflix en heeft zelfs niet de kwaliteit van YouTube. Tiktok is eigenlijk een socialmediakanaal met een build-in video-editor. Gebruik de effecten en mogelijkheden die TikTok zelf biedt, net als de gebruikers doen.
Nieuwe influencers
Op TikTok vinden we Influencers die we nog niet kenden. Natuurlijk zijn er bekende YouTubers die zich uitleven op het platform. Toch zien we ook een groot aantal nieuwe influencers met een gigantisch bereik. En juist die nieuwe influencers kunnen je helpen om viral te gaan. Hashtags zijn op geen ander platform zo succesvol, als op TikTok. En ook qua advertenties gaat er een wereld voor je open. Als jij een leuke challenge weet te bedenken namens jouw organisatie en deze wordt omarmd door één van de influencers, dan heb je een grote kans om op de zogeheten ‘foryou’ pagina te staan. En dat laatste, dát wil je in ‘TikTok-land’.
Check je voorgangers
Om je afweging te maken, kun je eens spieken bij organisaties die TikTok al fanatiek inzetten. Niet alleen Ajax en de Efteling, maar ook het Rode Kruis laat zich als ware ‘TikTokker’ zien. De content is simpel, duidelijk en slaat aan. Ze hebben dit prachtig gedaan en het kan je inspiratie geven.
Het is in ieder geval een goed idee om je organisatienaam te claimen op dit platform, voordat een ander dat doet. Ook wij zijn al aanwezig op TikTok. Benieuwd naar onze eerste video? Volg ons!
Veel concurrenten zijn er op dit moment nog niet. Dus wil je early adopten en een oerknal qua bereik creëren? Dan kan dit je kans zijn: Leer de taal van TikTok en besluit of je TikTok wel of niet inzet.