Ik heb geschiedenis gestudeerd, maar de meeste historische details weet ik na te vertellen van boeken. Kruistocht in Spijkerbroek, Pilaren van de Aarde en De jongen in de gestreepte pyjama: grote verhalen die binnenkomen en blijven hangen. Sinds een aantal jaren is het ook voor organisaties aan een opmars bezig: storytelling. Je fans op social media raken met verhalen die herkenbaar zijn of gewoonweg boeiend. Hoe pak je storytelling op social media aan?
Wat houdt storytelling op social media in?
Allereerst lijkt het me goed om de vraag te beantwoorden wat storytelling precies is. Het is véél meer dan de letterlijke betekenis: het vertellen van een verhaal. Het is een krachtige (en vaak ook inspirerende) communicatiemethode. De kracht ervan is onder andere de aandacht van volgers op jouw socialmedia-kanalen vasthouden en zorgen voor herkenning.
Tip 1: scoor met emoties
Alles draait om emotie: blijdschap, verdriet of boosheid. Bij iedere organisaties is wel een emotie te vinden die de doelgroep raakt én die sterk verankerd is in jouw organisatie. Zoek dit ene raakvlak en breng het in kaart. Misschien heb je al een verhaal over waarom jij kiest voor een sociale werkwijze zonder hoge investeringen. Of misschien vind je connectie met jouw volgers door collectieve verontwaardiging, broederschap.
Bij één van onze opdrachtgevers, Open Doors, spelen we vaak in op de verbondenheid die christenen hier voelen met hun christelijke geloofsgenoten waar dan ook ter wereld. Dit doen we vaak aan de hand van een verhaal van een bepaald persoon die allerlei moeilijkheden heeft meegemaakt, maar door het werk van Open Doors alles weer op de rails heeft.
Tip 2: Zorg voor een sterke opbouw
Denk van tevoren na over het verloop van je verhaal. Laatst zei een collega tijdens het teamoverleg dat het meeste werk iets uitdenken is. En dat gebeurt vaak op de meest onverwachte momenten. Als je er even niet bewust mee bezig bent: onder de douche of als je al in bed ligt. Het verhaal neerpennen gaat vervolgens haast vanzelf.
Bedenk hierbij dat storytelling op social media het meest effectief is als je verhaal is opgebouwd volgens een bepaalde structuur. Er is één hoofdpersoon die door een diep dal moet om vervolgens na HEUL veel tegenslagen zijn doel te bereiken. Met alle geleerde lessen geeft de hoofdpersoon zijn leven of de organisatie een andere wending.
Tip 3: Maak storytelling op social media geloofwaardig
Zo’n hoofdpersoon die worstelt met tegenslagen, verbindt de lezer aan een organisatie. Iedereen worstelt heel wat af in zijn alledaagse leven. Storytelling op social media blijkt echter pas te werken als een verhaal geloofwaardig is. Maak iets niet mooier dan het is, praat minder in superlatieven en laat zien dat jij ook maar mens bent. En mensen maken fouten, doen verkeerde inschattingen. Zorg ervoor dat mensen jouw verhaal laat zien waar jouw organisatie écht voor staat zonder te overdrijven.
Een mooi voorbeeld van één van onze opdrachtgevers Tunga. Er is een worsteling, data-entry werk dat bleef liggen. Zelfs het voorstel om even op de rem te trappen. En dan de CEO die dit minder interessante werk oppakt en er iets positiefs van maakt.
Tip 4: Zorg voor relevante storytelling op jouw socialmedia-kanalen
Denk van tevoren – eventueel onder de douche – na over je doel en relevantie van jouw verhaal. Waarom deel je dit verhaal en wat wil je ermee bereiken? Een verhaal zonder doel is als een schip zonder kompas: het raakt al snel onder de radar in de zee met duizenden andere berichten die op de socialmedia-feeds verschijnen.
Sluit jouw doel tenslotte aan op de interesses van je volgers? Zo maak je jouw storytelling op al jouw socialmedia-kanalen relevant. En het kan best dat het ene verhaal wel aanslaat op Instagram en niet op Facebook, omdat daar een heel andere doelgroep zit.
Tip 5: Schrijf je verhalen zo ‘goed’ mogelijk
Tenslotte een bonustip: schrijf je verhaal zóóó goed dat het mensen helemaal opzuigt. Dat mensen het jammer vinden als het voorbij is. Voer ze mee door jouw verhaallijn en laat ze corona vergeten.
Weet je namelijk wat het geheim is van storytelling op social media? Het maakt sneaky gebruik van narratieve transportatie: een psychologisch verschijnsel waarbij de lezer van een verhaal helemaal opgaat in de wereld van het verhaal. Hierdoor leef je mee met de hoofdpersoon én voel je zelfs zijn of haar emoties.