September was de maand waarin Twitter de regels rond de 140 tekens versoepelt. Heel fijn, want zo kunnen we meer informatie kwijt in een tweet! En natuurlijk zijn er nog meer social media ontwikkelingen. We zetten ze op een rijtje.
- Twitter zet blauwe vinkjes bij privéberichten
Twitter heeft de functie Direct Messages uitgebreid. Het lijkt nu meer op een chat, waarbij de gebruiker onder andere kan zien of de ontvanger het privébericht gelezen heeft. Lees meer
- Twitter verruimt het gebruik van 140 tekens
De 140 tekens inclusief alles wat je er qua foto’s en linkjes nog bij plaatste, is verleden tijd. Twitter rekent de tekens voor de afbeeldingen namelijk niet meer mee*. Lees meer
- Instagram biedt mogelijkheid om concepten op te slaan
Instagramgebruikers kunnen foto’s opslaan als concept en bewaren om later te publiceren*. Gebruikers kunnen hun foto helemaal bewerken en van tekst voorzien. Zodra je op de terugknop drukt, krijg je de mogelijkheid om de foto op te slaan als concept. De foto wordt dan, inclusief alle aanpassingen die je hebt gedaan, opgeslagen zodat je hem later kunt publiceren.
- Facebook brengt fotoapp Moments
Facebook heeft een aangepaste fotoapp Moments ook in Europa uitgebracht. Moments staat los van de Facebook-app en is gratis te downloaden. Met de app moet het voor gebruikers makkelijk worden om foto’s met elkaar te delen. De app groepeert foto’s door te kijken naar de datum, mensen op de foto en de locatie waarop de foto is genomen.
- Facebook biedt marketingtools voor potentiële klanten in het buitenland
Het wordt voor bedrijven makkelijker om via Facebook in contact te komen met potentiële buitenlandse klanten. Het sociale netwerk lanceerde twee nieuwe marketingtools, ‘International Lookalikes’ en ‘Worldwide Targeting,’ die zich richten op het MKB.
- Instagram biedt scheldwoordenfilter
Gebruikers van de mobiele app kunnen negatieve berichten automatisch laten verwijderen door middel van een speciaal filter. Mensen die Instagram gebruiken kunnen nu een lijst samenstellen met woorden die geblokkeerd zullen worden. Daarmee kunnen scheldpartijen, beledigingen en andere negatieve discussies automatisch uit de applicatie worden geweerd. Reacties kunnen ook helemaal worden uitgezet.
- Facebook test verhalenfunctie in Polen
Het sociale platform Facebook test een functie die veel lijkt op de Verhalen-functie die reeds in Snapchat zit. Facebook noemt de functie, die het voor Messenger test, Messenger Day. In Messenger Day kunnen gebruikers foto’s en video’s achterlaten die 24 uur te zien zijn voor hun vrienden alvorens weer te verdwijnen. Dat doet het bedrijf in Polen, waar Snapchat tot dusverre nog niet zo populair is als bijvoorbeeld in de Verenigde Staten.
- Ook Twitter biedt ‘verhalen’-mogelijkheid met Twitter Moments
Twitter is begonnen met de algemene uitrol van Twitter Moments, de manier om verschillende tweets te bundelen en samen te tweeten als één verhaal. Twitter wil met haar Moments de concurrentie aangaan met Snapchat en Instagram. Weten hoe Twitter Moments werkt? Kijk naar deze handleiding.
- Facebook werkt aan openbaar maken groepsgesprekken
Facebook lijkt te werken aan het beschikbaar maken van openbare groepsgesprekken in Messenger. Het moet mogelijk worden om een groepsgesprek aan te maken in Messenger en die via een link te delen met anderen. Iedereen die de link heeft, kan zich bij het gesprek voegen.
* Zie je de functie nog niet? Even geduld. Het kan een tijdje duren voordat wijzigingen bij alle gebruikers zijn doorgevoerd.