Het gebruik van Instagram zit in de lift: na hipsters ontdekken ook de oudere doelgroepen het netwerk. Ook YouTube is onder een steeds breder publiek geliefd. De meest recente cijfers over het gebruik van social media in Nederland in 2017 komen uit een rapport van het onafhankelijke onderzoeksbureau Ruigrok Netpanel over het gebruik van social media, devices, e-commerce en de rol van internet in Nederland.
In dit artikel lichten we een tipje van de sluier op als het gaat om het gebruik van social media in Nederland in 2017. We raden je aan het interessante rapport vooral ook zelf te downloaden.
Veel verschuivingen in social media-landschap
Van de Nederlanders is 94% lid van minstens één online netwerk. We zien dit jaar veel verschuivingen in het social media-landschap:
- Facebook wordt minder vaak gebruikt, voor het eerst zien we dit jaar echt een daling. De Millennials (20-35 jaar) en Generatie X (36-55 jaar) zijn verantwoordelijk voor deze daling. Onder Babyboomers (55+ jaar) stijgt het gebruik van Facebook echter nog steeds. Ondanks de algemene daling in gebruik, hebben veel Nederlanders nog een account bij Facebook. Maar niet om alles met iedereen te delen, een grote meerderheid heeft de privacy-instellingen aangepast. Op Facebook is interactie belangrijk.
- Instagram is er niet alleen meer voor de jonge foodies en hipsters. Het gebruik van het visuele platform zit flink in de lift. Een op de vier Nederlanders noemt zich zelfs een actieve gebruiker van dit netwerk. Opvallend is dat de stijging in gebruik uitsluitend in de oudere generaties zichtbaar is, vooral in Generatie X, maar ook voor steeds meer Babyboomers gaat deze wereld open. Onze belangrijkste tip voor Instagram: Zorg op Instagram voor een mooie herkenbare tijdlijn.
- Whatsapp is voor veel Nederlanders niet meer weg te denken. Het gebruik van WhatsApp ligt nu op hetzelfde niveau als dat van Facebook. Mensen delen van alles met iedereen en dit blijft niet altijd alleen beperkt tot persoonlijke contacten. WhatsApp heeft instellingen om persoonlijke gegevens te beschermen, al maakt zeker nog niet iedere Nederlander hier gebruik van.
- YouTube is voor veel Nederlanders een ideaal tijdverdrijf. YouTube-gebruikers kijken gemiddeld 40 minuten per dag naar video’s op dit sociale netwerk. Tussen generaties verschilt de kijktijd behoorlijk. Digitieners (14-20 jaar) nemen gemiddeld 54 minuten per dag de tijd voor het kijken van video’s op YouTube. Millennials volgen met 47 minuten per dag en Generatie X kijkt gemiddeld 36 minuten per dag. Op YouTube draait het om volgers én zoekmachinevriendelijkheid
- Twitter en Snapchat laten een licht dalende lijn zien in gebruik. Bovendien neemt het gebruik van Google Plus flink af.
- LinkedIn (het zakelijke netwerk) en Pinterest (een soort online prikbord met plaatjes) laten beide juist een licht stijgende lijn zien.
Download het rapport van Ruigrok Netpanel:
What’s happening Online? Inzicht in jouw generatie – 2017