• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Net zo populair als Enzo Knol: hoe je volgers krijgt op YouTube

Door: Margaret Massop


Video-content neemt online een steeds belangrijker plek in. Vloggers schieten als paddestoelen uit de grond. En niet alleen op YouTube. Ook op andere social media-kanalen en direct messages speelt bewegend beeld een steeds grotere rol. Webmastery maakt op haar online kanalen eveneens steeds meer gebruik van video. Goed idee dus om de workshop ‘YouTube Journalism’ van de YouTube Creator Academy te volgen.

Je zult het wellicht niet geloven,  maar YouTube bestaat al sinds 2005. Sinds die tijd is het medialandschap enorm veranderd. Zo kun je tegenwoordig video kijken waar en wanneer je maar wilt. En is het makkelijker dan ooit om zelf content te maken. Het maken van vlogs is dan ook niet langer voorbehouden aan grote bedrijven. Integendeel: iedereen die wil, kan een online videokanaal starten. Die vrijheid heeft ook een nadeel. Want hoe zorg je ervoor dat jouw filmpje opvalt tussen al die honderden miljoenen uren content die dagelijks online komt te staan?

Leren van de pro’s

De workshop ‘YouTube Journalism’ van de YouTube Creator Academy gaf hier ons antwoord op. Afgelopen week vond deze middag plaats in het Instituut voor Beeld en Geluid en werd gepresenteerd door drie professionals op dit gebied: Rachid Finge (Google), Marijn Poeschmann (YouTube) en Sophie Peters (NOS). Elk van hen gaf goede tips over de manier waarop je je kunt onderscheiden met je zelfgemaakte video’s. De belangrijkste delen we hier met jullie.

#1 Vind de juiste informatie

Om te beginnen heb je interessante en betrouwbare informatie nodig voor je video. Dat klinkt makkelijker dan het is: op internet staat zoveel content, dat het vaak voelt als zoeken naar een speld in een hooiberg. En dan natuurlijk ook nog een speld die betrouwbaar is. Een eigen zoekmachine in Google kan hiervoor een oplossing bieden. Deze maak je heel eenvoudig aan via cse.google.com. Vervolgens kun je zelf de websites opgeven waarbinnen je naar informatie wilt zoeken. Ook is het mogelijk om je zoekresultaten te beperken door woorden of websites uit te sluiten, of alleen pagina’s uit een bepaalde periode te doorzoeken.

YouTube, video, social media, tips

#2 Speel in op trends

Ben je op zoek naar actuele onderwerpen, vergeet dan vooral niet om Google Trends te raadplegen. Op deze pagina vind je een overzicht met alle onderwerpen die op dit moment in de belangstelling staan. (Google analyseert hiervoor de zoekopdrachten van haar gebruikers.) Je kunt zowel kiezen uit een overzicht van trends op Google als op YouTube. Ben je op zoek naar trends binnen een bepaald onderwerp? Stel dan een eigen rapportage samen.

#3 Durf te experimenteren

Om bekendheid te vergaren, is het belangrijk om zoveel mogelijk mensen te bereiken met je video. Hiervoor is interessante, wetenswaardige en/of inspirerende content nodig. Wat dit voor jouw doelgroep is, kun je het beste uitvinden door te experimenteren. Doe dit zowel met de manier waarop je de informatie brengt als met de lengte van je video. Een beginnende vlogger kan vaak beter korte video’s maken. Dat vraagt slechts om een korte aandachtspanne van de kijker. Bovendien zijn deze makkelijker te delen. Heb je eenmaal een vaste schare volgers, dan zul je merken dat ook langere video’s het goed doen. Vlogs van YouTube-sterren als Enzo Knol en Stuk TV kunnen probleemloos een half uur duren.

#4 Voeg cards toe

Volgers aan je binden werkt het beste door de interactie met hen aan te gaan. Dit kun je bijvoorbeeld doen door cards aan je video toe te voegen. Hieraan zijn bepaalde acties verbonden. Zo kun je cards maken om een channel onder de aandacht van je kijkers te brengen, een poll aan te maken, een card met links naar gerelateerde sites te laten zien, voor de promotie van merchandise of voor het tonen van playlists. De cards zitten verborgen onder een ‘i’ icoon welke rechtsboven in de video zichtbaar is. Deze handige video legt uit hoe je cards inzet.

#5 Kies een pakkende thumbnail

Zorg ervoor dat je zelf de thumbnail afbeelding kiest die bij je video komt te staan.  Laat je dit aan YouTube over, dan heb je hier geen controle over. Terwijl je hiermee juist mensen kunt overhalen om jouw video te bekijken én direct duidelijk maakt waar de video over gaat. Zorg ervoor dat je een afbeelding kiest die zowel op smartphone, tablet als desktop goed uitkomt. En dat wanneer je een foto van een persoon gebruikt, deze wel in de camera kijkt. Het liefst met een vriendelijke gezichtsuitdrukking.

#6 Haak in op bijzondere evenementen

Staat er binnenkort een speciaal evenement of feestdag op de planning? En kun je ervan uit gaan dat daar online zoekopdrachten voor zullen komen? Bedenk dan content die hierop inhaakt. Hier is een mooie naam voor: tent-pole programming. Het fijne is dat je hiervoor aan het begin van het jaar al een YouTube Creator Playbook kunt samenstellen, met daarin alle evenementen en gebeurtenissen die je kunt verwachten. Zo weet je precies waar nog gaten in je programmering zitten en wanneer je aan een bepaalde video moet beginnen om hem op tijd af te krijgen.

#7 Werk samen met andere vloggers

Als beginnende vlogger kan het best lastig zijn om steeds maar weer interessante content te maken. En om volgers voor je kanaal te krijgen. Een oplossing hiervoor is een collab. Dit is een kanaal waarop meerdere vloggers samenwerken. Dan kun je bijvoorbeeld ieder een dag voor je rekening nemen, of een vast programma-aanbod bedenken met talkshows, interviews en nieuwsvideo’s. Nog leuker is het om samenwerkingen met elkaar aan te gaan. Zo bouw je veel sneller een vaste schare kijkers op.

Meer leren over YouTube?

Op YouTube Creator Academy vind je allerhande online workshops over het maken van video-content.

Toegift: Webmastery op YouTube

Op het YouTube-kanaal van Webmastery publiceren we elke dinsdag een #howto-video, over bv handige online tools voor social media managers en verborgen functies in social media kanalen. Daarnaast maakt Margaret regelmatig een vlog.

Om inzicht te geven in wat onze medewerkers op YouTube doen, hebben wij ze gevraagd naar hun gebruik en favoriete thema’s en/of kanalen.

Angélique: ‘Ik gebruik YouTube vaak voor het kijken van instructiefilmpjes. Bijvoorbeeld hoe iets moet in Photoshop. En om oude nummers te beluisteren. Ik heb geen vaste kanalen die ik gebruik. Als ik iets zoek, voer ik gewoon een trefwoord in het zoekveld in en dan zie ik wel waar ik uit kom.’

Anna Teresa Bellinzis

Anna-Teresa: ‘Ik gebruik YouTube voor het bekijken van videoclips. Ook zoek ik vaak naar how-to-filmpjes, als ik wat wil koken of knutselen. Voor mijn werk zoek ik vaak filmpjes voor WNF. Een favoriet kanaal heb ik niet. Ik gebruik YouTube eigenlijk echt alleen als ik naar iets op zoek ben.’

jack tummers webmasteryJack: ‘Hoor ik een naam of een liedje, dan zoek ik dat op in YouTube en bekijk dan een paar zoekresultaten. Ik heb geen favoriet kanaal. Liever niet zelfs. Ook gerenommeerde kanalen mijd ik. Die doen voor mijn gevoel te veel hun best en bevatten vaak reclame. Ik volg verder veel nieuws op YouTube.’

Janneke: ‘Mijn favoriete YouTubekanaal is niet werkgerelateerd. Ik vind Optima Vita heel inspirerend. Marloes is diëtist en personal trainer, en geeft in filmpjes veel uitleg over sport en voeding. Het voelt een beetje als een vriendin die je dagelijks coacht in een gezonde leefstijl.’

Kaat: ‘Ik bekijk vooral muziekclips en filmtrailers. Mijn zoon laat me vaak flauwe filmpjes of scènes zien. Daar moeten we dan samen heel hard om lachen. Ik heb geen abonnement op YouTube-kanalen en ook geen favoriet. Ik zoek op onderwerp of kom op YouTube terecht via een link.’

Lottie: ‘Ik bekijk vooral nieuws en instructiefilmpjes op YouTube. Meestal kom ik via Google op YouTube terecht. Ik ben nergens op geabonneerd, maar gebruik wel vrijwel dagelijks Fitnessblender.com om thuis te kunnen sporten. Yoga with Adriene is ook een favoriet.’

Margaret MassopMargaret: ‘Ik merk dat ik steeds meer YouTube kijk. Op tv kijken we bijna altijd Netflix, dus ik krijg verder niet veel mee. Zondag met Lubach is mijn favoriete kanaal. En ik volg een aantal kanalen ter inspiratie voor mijn eigen vlogs. Het valt me op dat 30+ ers niet aan abonnementen doen en de jongere generatie wel.’

Michiel: ‘Ik ben zelf geen actieve YouTube-gebruiker, maar een kanaal waar ik regelmatig terugkom is Chris Harris on cars. Een echt mannenkanaal over snelle auto’s. Hij is een bekend auto-journalist en zijn kanaal staat vol met professionele reviews.’

 

Sandra: ‘Ik luister vooral muziek op YouTube. Ik zou best stamboomtips willen volgen voor Uw Stamboom Online, maar daar zijn geen goede kanalen voor. Misschien een idee om er zelf één te beginnen? Mijn 14-jarige zoon heeft 160 abonnementen op YouTube. Daar kijkt hij bijna drie uur per dag naar.’

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Social media inhakers van april 2023: Autismeweek, Collegadag en Dag van de Aarde
Socialmedia-inhakers van maart 2023: Dag van de Thuiswerker, Boekenweek en start lente
Dit zijn ze: de socialmedia-trends van 2023

Gepost op 28 februari 2017
Categorie: Geen categorie Tags: social media, tips, video, YouTube

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>