Welke gezondheidsfondsen op Facebook hebben de meeste volgers, de meeste betrokkenheid en de meeste interactie? In deze blog vergelijk ik de Facebookpagina’s van 29 goede doelen op het gebied van gezondheid en dat leidt tot 3 Top 10-lijstjes.
Reikhalzend kijk ik elk kwartaal uit naar de Goede Doelen Facebook Top 250. Welk doel is het meest gestegen in volgersaantallen? En waar staat de pagina van Alzheimer Nederland, die ik persoonlijk mag beheren? Het wekt mijn nieuwsgierigheid naar andere gezondheidsfondsen. Ik besluit een benchmark te maken waarin ook interactie wordt gemeten: hoeveel likes en reacties krijgen de fondsen?
Top 10 grootste achterban
Gemiddeld hebben de 29 gezondheidsfondsen die ik heb meegenomen in deze benchmark bijna 22.000 volgers. Gezondheidsfondsen met een grote achterban op Facebook verdienen ook in deze blog een ereplaats.
Pink Ribbon staat hier ferm op nummer één met ruim 111.000 volgers. Op gepaste afstand volgen de Nierstichting Nederland en KWF Kankerbestrijding.
De Hartstichting verdient echter een eervolle vermelding. Naast de Facebookpagina van hun fonds, hebben ze ook nog de community ‘Dress Red Day‘ met 110.000 volgers. Als ze die Facebookpagina’s zouden samenvoegen, staan ze op nummer 1 in deze lijst.
Dit zijn de 10 gezondheidsfondsen met de meeste volgers:
Gezondheidsfonds | volgers 31-3 | |
---|---|---|
1 | Pink Ribbon NL | 111.349 |
2 | Nierstichting | 73.223 |
3 | KWF | 67.124 |
4 | Stop Aids Now | 54.554 |
5 | Hartstichting | 50.074 |
6 | Alzheimer Nederland | 33.955 |
7 | NSGK voor het Gehandicapte Kind | 33.600 |
8 | Diabetes Fonds | 30.102 |
9 | KiKa | 29.614 |
10 | Reumafonds | 18.360 |
Top 10 snelste groeiers
De gezondheidsfondsen zijn in maart gemiddeld met 594 personen in volgersaantallen gestegen. Dit is een stijging van 4% in een maand. Ter vergelijking: volgens de Facebook Goede Doelen Top 250 was de stijging van alle goede doelen het vorige kwartaal 11%.
Het Longfonds staat op nummer 1 in de lijst. Zij stegen met 17% tot 16.000 volgers. Ze staan ook in de lijst met absolute aantallen nieuwe volgers op 1.
De Maag Lever Darm Stichting is de een na grootste groeier met 13% en 18.000 volgers. Het Epilepsiefonds stijgt met 10%.
Opvallend is dat er weinig overlap zit tussen de lijst met grote achterban en de lijst met snelle groeiers. Het lijkt zo te zijn dat fondsen met kleine volgersaantallen makkelijker groeien dan de grotere fondsen. De verklaring is wellicht dat zij meer onontgonnen terrein hebben. Alleen het middelgrote Alzheimer Nederland staat in beide lijsten.
Dit zijn de 10 goede doelen die procentueel het meest gestegen zijn:
Gezondheidsfonds | volgers 1-3 | volgers 31-3 | nieuwe volgers | Percentage stijging volgers | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Longfonds | 13.675 | 16.027 | 2.352 | 17,2 |
2 | Maag Lever Darm Stichting | 15.981 | 18.024 | 2.043 | 12,8 |
3 | Epilepsiefonds | 3.131 | 3.463 | 332 | 10,6 |
4 | Stichting downsyndroom | 4.259 | 4.659 | 400 | 9,4 |
5 | Nederlandse coeliakie vereniging | 3.420 | 3.639 | 219 | 6,4 |
6 | Spieren voor spieren | 6.681 | 7.108 | 427 | 6,4 |
7 | Alzheimer Nederland | 32.179 | 33.955 | 1.776 | 5,5 |
8 | Nederlandse vereniging voor Autisme | 6.482 | 6.831 | 349 | 5,4 |
9 | Fonds psychische gezondheid | 5.406 | 5.676 | 270 | 5,0 |
10 | Nederlandse brandwonden stichting | 6.680 | 6.983 | 303 | 4,5 |
Top 10 meeste interactie
Gemiddeld plaatst een gezondheidsfonds 24 berichten per maand. Hierop komen gemiddeld 150 likes, 16 reacties en wordt hij 43 keer gedeeld. Een rondje langs de Facebookpagina’s leert dat hier veel verschil in zit. De interactie kun je meten met de IPM calculator van Pixelfarm. IPM staat voor interactie per 1.000 volgers. Pixelfarm geeft aan dat een IPM van 4 gemiddeld is. Wat dat betreft doen gezondheidsfondsen het goed: zij hebben een gemiddeld IPM van 15.
De lijst wordt aangevoerd door Stichting Downsyndroom, met een indrukwekkende IPM van 49, misschien gestimuleerd door Wereld Downsyndroomdag op 21 maart.
Spieren voor spieren en Alzheimer Nederland staan op 2 en 3 met een IPM van respectievelijk 39 en 38.
Er zit enige overlap in de lijst fondsen met de meeste interactie en fondsen die snel groeien op Facebook. Ook dit is niet onlogisch: hoe meer interactie, hoe hoger het bereik, hoe meer nieuwe volgers.
Dit zijn de 10 gezondheidsfondsen met de hoogste IPM, oftewel de meeste interactie:
Gezondheidsfonds | reacties | geliked | gedeeld | IPM | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Stichting Down Syndroom | 257 | 1.607 | 1.128 | 49,4 |
2 | Spieren voor Spieren | 66 | 3.559 | 209 | 38,5 |
3 | Alzheimer Nederland | 2.164 | 27.968 | 12.331 | 37,9 |
4 | Metakids (stofwisselingsziekten) | 61 | 1.444 | 577 | 33,2 |
5 | Zeldzame Ziekten Fonds | 22 | 241 | 14 | 24,3 |
6 | Epilepsiefonds | 158 | 725 | 551 | 23,0 |
7 | Nederlandse Vereniging voor Autisme | 356 | 1.208 | 673 | 20,5 |
8 | Longfonds | 1.250 | 3.530 | 1.234 | 19,8 |
9 | Prinses Beatrix spierfonds | 408 | 3.428 | 1.231 | 19,3 |
10 | NSGK voor het Gehandicapte Kind | 2.493 | 58.267 | 2.403 | 17,9 |
Meer weten?
De cijfers van alle 29 gezondheidsfonsen in deze vergelijking zijn terug te vinden in deze interactieve tabellen:
Benchmark volgersaantallen
Benchmark interactie
Binnenkort verschijnen op deze website nieuwe analyses van gezondheidsfondsen en andere goede doelen op social media.
Volg ons op Facebook of Twitter om niks te missen.
Voor vragen over deze benchmark, of een vrijblijvende kennismaking met Webmastery, mail info@webmastery.nl.