E-mail een achterhaald medium? Niet in ons land. Social media mag dan oprukken; de meeste Nederlanders geven nog steeds de voorkeur aan e-mail voor online communicatie. Als je dan ook nog bedenkt dat 85% zich dit jaar voor een nieuwsbrief heeft aangemeld en meer dan de helft in diezelfde periode naar aanleiding daarvan een online aankoop heeft gedaan, dan begrijp je dat dit medium nog lang niet passé is.
Voor de vierde keer hebben CG Selecties en Blinker het Nationaal E-mail Onderzoek uitgevoerd. Ook nu weer geeft dit een goed beeld van de populariteit en het gebruik van e-mail ten opzichte van andere kanalen. Belangrijkste conclusie van de 2016-editie: e-mail blijft populair. Na al die jaren is het zelfs nog steeds een van de belangrijkste online communicatiemiddelen van Nederlanders. Wij zetten de belangrijkste conclusies uit het onderzoek op een rij.
We gebruiken e-mail nog steeds voor persoonlijke communicatie
Nederlanders gebruiken vooral social media voor persoonlijke communicatie. Dat wil niet zeggen dat we e-mail niet langer voor dit doel gebruiken. Ook in 2016 gebruiken we massaal (gemiddeld 96%) e-mail voor persoonlijke communicatie. Misschien niet zo vaak meer als vroeger, maar het gaat te ver om te zeggen dat Nederlanders nooit meer een persoonlijk mailtje versturen. Als het om langere teksten gaat (zoals uitnodigingen voor verjaardagen, adreswijzigingen en geboortes) geven we nog steeds de voorkeur aan e-mail.
Wat privacy betreft vertrouwen we e-mail het meest
In de antwoorden op de vraag ‘In welk digitaal communicatiekanaal heeft u het meeste vertrouwen als het gaat om uw privacy?’ zie je een duidelijk verschil tussen social media en e-mail. Nederlanders zeggen e-mail het meeste vertrouwen te geven als het over privacy gaat. Andere kanalen scoren aanzienlijk lager. De verschillen zijn zelfs opmerkelijk. E-mail scoort gemiddeld 60% vertrouwen en WhatsApp slechts 17%. Sms staat op de derde plaats, met 11%. (Terwijl dit toch een van de meest betrouwbare kanalen is.) Dat we weinig vertrouwen in WhatsApp hebben, heeft waarschijnlijk te maken met de negatieve manier waarop het medium de afgelopen jaren in het nieuws is geweest, wat betreft het verzamelen en gebruiken van persoonlijke gegevens.
Gemiddeld ontvangen we 79 e-mails per persoon per week
Nederlanders krijgen veel digitale post: gemiddeld ontvangen we 79 e-mails per week. Ongeveer de helft daarvan bestaat uit nieuwsbrieven van bedrijven. Dit is niet zo vreemd: 74% van de respondenten zegt dat zij hun e-mailadres hiervoor gebruiken. Het grote aantal nieuwsbrieven van bedrijven is niet leeftijdsgroep afhankelijk. Alleen de allerjongste Nederlanders ontvangen ook veel e-mailnotificaties van social media-kanalen.
E-mails lezen we voornamelijk op smartphone
Het zal niemand verbazen: voor Nederlanders is de smartphone op dit moment het belangrijkste device voor het ontvangen en lezen van e-mail. 37% Van de Nederlanders geeft hier de voorkeur aan, op de voet gevolgd door de laptop (30%). Ook de desktopcomputer wordt nog steeds gebruikt en staat op drie met 22%. Het zijn vooral mensen boven de 45 jaar die aan een vaste computer de voorkeur aan geven. Verrassend genoeg is de tablet bij Nederlanders het minst geliefd. Dit geldt voor alle leeftijdtijdsgroepen. Gemiddeld maakt voor het lezen van e-mails slechts 11% gebruik van dit apparaat. Onder jongeren tussen de 18-24 jaar is dit zelfs maar 2%. Aannemelijk is dat dit percentage de komende jaren flink zal stijgen.
De ochtend en avond zijn onze favoriete leesmomenten van e-mail
E-mails lezen we voornamelijk tussen 07.00 – 09.00 uur en 19.00 – 21.00 uur. Hieruit kunnen we opmaken dat onze favoriete leesmomenten vooral voor en na werk en school liggen. De tijden waarop 65-plussers hun e-mail lezen, lijken deze stelling te onderschrijven. Deze leeftijdsgroep is het minst bezig met werk en school. Onder hen zie je dan ook dat de leesmomenten meer over de dag zijn verspreid.
85% schrijft zich in op nieuwe e-mailnieuwsbrieven
Wie denkt dat Nederlanders langzamerhand wel klaar zijn met e-mailnieuwsbrieven, heeft het mis. Maar liefst 85% van de Nederlanders zegt zich het afgelopen jaar voor nieuwe nieuwsbrieven te hebben aangemeld. De meesten schrijven zich voor 1-5 nieuwe nieuwsbrieven per jaar in. Dit geldt voor 57% van de Nederlanders. Een kleiner deel (16%) meldt zich maar liefst op 6-10 nieuwe nieuwsbrieven aan.
55% koopt vaker dan één keer per jaar naar aanleiding van e-mail
We geven steeds meer geld uit aan online shopping. Onze stijgende online bestedingen zijn mede het gevolg van het e-mailkanaal. Maar liefst 73% van de Nederlanders zegt afgelopen jaar op basis van een e-mailbericht iets te hebben gekocht. Gaat het over Facebook, dan antwoordt nog maar een kwart van de Nederlanders met ‘ja’. De verschillen nemen verder toe als de vraag is of iemand ‘vaker dan één keer’ per jaar iets online aanschaft. Voor e-mail antwoordt dan nog steeds 55% van de Nederlanders bevestigend. Facebook daarentegen slaagt er bij maar 12% van de mensen in om vaker dan één keer een online aankoop te doen. Slechts 9% van de Nederlanders koopt nooit iets online.
De laptop gebruiken we het vaakst voor online shopping
Voor het doen van online aankopen is de laptop met 44% nog steeds favoriet. Ondanks dat gemiddeld 80% van de Nederlanders een smartphone bezit en het aandeel van aankopen via een smartphone groeit, is dat nog niet het favoriete apparaat om iets aan te schaffen. Slechts 10% van de Nederlanders geeft hier de voorkeur aan. Kennelijk vinden we het nog steeds eenvoudiger om via een laptop (met echt toetsenbord en groter scherm) bestellingen te plaatsen en betalingen af te ronden.
Te veel berichten en gebrek aan relevantie zijn de belangrijkste redenen voor uitschrijven
50% van de Nederlanders geeft aan dat een te hoge frequentie de reden is om zich uit te schrijven voor e-mailnieuwsbrieven. Met 49% scoort ‘de onderwerpen zijn niet interessant genoeg’ bijna even hoog. Andere redenen scoren veel lager. Zelfs ‘mijn inbox is overladen’ (30%). De hoeveelheid e-mails is dus niet de reden voor uitschrijving voor e-mailnieuwsbrieven. Opvallend: 33% van de Nederlanders geeft aan dat zij zich uitschrijven op het moment dat zij zich nooit bewust hebben aangemeld. Het ongevraagd e-mail sturen gaat tegen de wetgeving in. Dit betekent dat bedrijven hier lak aan hebben of dat mensen zich voor zoveel nieuwsbrieven aanmelden dat ze zijn vergeten welke dat allemaal zijn.
Na uitschrijving van een nieuwsbrief ontvangt 38% nog steeds e-mail
Afmelden blijkt lang niet altijd genoeg te zijn voor het uitschrijven van een nieuwsbrief. 38% Van de Nederlanders zegt nog e-mails te krijgen waarvoor ze zich bewust hebben afgemeld. Dat is kwalijk. Organisaties dienen zorgvuldig om te springen met afmeldverzoeken. Niet alleen omdat ze hiermee de wetgeving overtreden; ook vanuit goed relatiebeheer.
Kortom: nieuwsbrief nog steeds relevant
Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 blijkt dat een goede mailing nog steeds relevant is en op een grote doelgroep kan rekenen. Het succes daarvan hangt af van de inhoud, frequentie en de tijd waarop het bericht wordt verstuurd. Een goede analyse van de (beoogde) doelgroep, verschillende interessegebieden en het online gebruik helpt hier bij.
Over het onderzoek
Het Nationaal E-mail Onderzoek wordt sinds 2013 door Blinker en CG Selecties gehouden. Het is het enige onderzoek in Nederland dat e-mail plaatst naast alle bekende social mediaplatforms. Voor de editie van 2016 hebben 2.148 personen uit het consumentenpanel van CG Selecties meegedaan. Aan hen zijn 28 vragen over online communicatiemiddelen voorgelegd. Het merendeel daarvan betrof vragen over e-mail en andere online communicatiemiddelen, zoals WhatsApp en Facebook. Het complete onderzoek is gratis te downloaden.