• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Gegarandeerd succes met jouw nieuwsbrief? Trends van 2019

Door: Claudia Grannetia

Toen ik mijn allereerste online bestellingen deed, was het nog nieuw: de digitale nieuwsbrief. Enthousiast klikte ik overal het vinkje aan, maar tegenwoordig kijk ik wel uit. Elke organisatie heeft er één en ondertussen stroomt mijn mailbox over. Hoe zorg jij ervoor dat jouw nieuwsbrief opvalt tussen die bulk? In deze blog belicht ik de actueelste trends die garanderen dat jouw nieuwsbrief ook in 2019 in de smaak valt.  

Sluit aan bij je lezers

De eerste trend zie je haast overal in de online communicatiewereld: verhoogde relevantie. Steeds meer webwinkels versturen nieuwsbrieven op basis van waar de bezoeker is beland tijdens het bestelproces. Heeft hij of zij daadwerkelijk een bestelling geplaatst of alleen maar producten op het verlanglijstje gezet? Bij non-profitorganisaties is deze mate van personalisering onmogelijk, maar dat maakt het zeker geen minder relevante ontwikkeling. Spits de onderwerpen die je bespreekt toe op jouw abonnees. In onze nieuwsbrief belichten we bijvoorbeeld social medianieuws, maar niet de laatste stand van zaken rondom gadgets.

Maak je nieuwsbrief persoonlijk

Het personaliseren van nieuwsbrieven sluit hier naadloos op aan. Lezers worden steeds vaker persoonlijk aangesproken door ‘shortcodes’ te gebruiken waarmee je automatisch de naam van de ontvanger in de mailing zet. Dit kun je alleen doen in de aanhef, maar ook op meerdere plekken. Dit laatste maakt je mail ietwat indringend. Ook is het enorm krachtig om je nieuwsbrief af te sluiten als een echte mail:

met vriendelijke groet,
Claudia Kuijs

En gebruik een persoonlijk e-mailadres! Voordeel hiervan is dat mailservers jouw nieuwsbrief als betrouwbaarder zien, omdat abonnees ook gewone mailwisselingen hebben via dit adres en ‘m vaak in hun contactenlijst hebben opgeslagen! Het resultaat: je nieuwsbrief belandt minder snel in de spambox.

Kwaliteit boven kwantiteit

Less is more! Want wil jij liever iedere week een e-mail met de meest pietluttige nieuwtjes of lees je liever eens in de zoveel tijd een volwaardige nieuwsbrief met waardevolle content? Juistem! Steeds meer organisaties beseffen dat het belangrijker is hoe je aanwezig bent dan hoe vaak. Eens per maand of twee maanden een nieuwsbrief versturen is prima. Hierdoor heb je meer tijd om de puntjes op de i te zetten wat betreft design en content.

Schoon je abonneelijsten op

Een ander speerpunt zijn ‘schone’ lijsten. Heb je als organisatie veel abonnees die jouw nieuwsbrief nooit openen of zelfs als spam markeren? Verwijder ze dan zonder pardon. Hierdoor verhoog je het open-ratio, het aantal mensen dat jouw nieuwsbrief opent. Bovendien verschijnt ‘ie dan eerder in het postvak-in van je lezers.

Trek de aandacht met jouw onderwerpregel

Een duidelijke trigger voor het al dan niet openen van jouw nieuwsbrief is de onderwerpregel. Trek ermee de aandacht door urgentie, schaarste of emoji’s toe te voegen. Bijvoorbeeld: ‘Trends 👉 stories in de lift, evenementen op LinkedIn en meer…  Of: ‘👉 Wees er snel bij… op=op’. Nog een tip hierbij: houd ‘m zo kort en krachtig mogelijk. Zeker op mobiele apparaten worden lange onderwerpregels afgebroken. Eventueel kun je een toelichting geven in de preview-tekst die lezers te zien krijgen in hun mailbox.

Goede timing

Ken je deze uitdrukking? ‘Er is maar één moment dat je op tijd kunt komen. Ben je er niet, dan ben je óf te vroeg, óf te laat.’ Dat gaat ook op voor nieuwsbrieven: het juiste moment maakt soms wel tientallen procenten uit in je open-ratio. Maar hoe bepaal je of je op tijd bent? Een handig hulpmiddel zijn de statistieken van je website. Wanneer heeft jouw website de meeste bezoekers? Je doelgroep is dan toch al online met je bezig, dus dat is een perfect moment!

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.


  • Facebook


  • Twitter


  • Linkedin


  • Whatsapp


  • Email

Meer lezen

Socialmedia-inhakers van maart 2023: Dag van de Thuiswerker, Boekenweek en start lente
Socialmedia-inhakers van januari 2023: Wereld Braille Dag, Blue Monday en Gedichtendag
Social media inhakers van december: #PaarseVrijdag, #WereldLichtjesDag, #Kerstmis

Gepost op 29 december 2018
Categorie: Blog, e-mailmarketing, Tekst, Websitebeheer Tags: content, nieuwsbrief, tips

Over Claudia Grannetia

Claudia is een social media medewerker en webredacteur met één missie: teksten schrijven die lezers woord voor woord verslinden.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>