• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Een goede nieuwsbrief die je achterban van a tot z verslindt

Door: Claudia Grannetia

Het is het type e-mail dat het meest wordt verstuurd, maar is tegelijkertijd het moeilijkste om écht goed te doen. Bijna elke organisatie verstuurt wel een nieuwsbrief: per kwartaal, maandelijks of zelfs wekelijks. Wij zijn heerlijke dwarsliggers en sturen onze exclusieve socialmedia-updates per twee maanden. 😇 In deze blog deel ik handige tips & tricks waarmee ook jij een goede nieuwsbrief maakt. 

Waarom een nieuwsbrief? 

Een nieuwsbrief lijkt synoniem voor de Nokia 3410: een prachtig ding, robuust, niet kapot te krijgen, een grootse uitvinding, maar uit de mode. Niet meer bruikbaar. Ook nieuwsbrieven lijken iets uit de begintijd van internet, maar niet is minder waar. Maar liefst 9 van de 10 Nederlanders is abonnee van één of meer nieuwsbrieven; en 8 op de 10 schreef zich het afgelopen jaar in bij een nieuwe. Met andere woorden: het gros van de mensen zit te wachten op een nieuwsbrief. Graag zelfs! Een goede nieuwsbrief zorgt ervoor dat je op de radar blijft, dat jouw achterban je niet uit het oog verliest. Dat ze je kennen en dus eerder met je in zee gaan. 

Van nieuws delen tot vertrouwen opbouwen 

Een nieuwsbrief kan verschillende doelen hebben. Zo is het natuurlijk belangrijk om dát nieuws te delen waar je doelgroep in is geïnteresseerd. Op je website staan al mooie onderwerpen die je extra kunt uitlichten. Niet iedereen komt regelmatig op de site, dus veel lezers krijgen een onderwerp voor het eerst onder ogen. Dus: exclusief nieuws, vers van de digitale pers. Andere redenen om in de pen te klimmen:

  • Een nieuwsbrief is de ul-tie-me kans om te laten zien dat jij expert bent in je vakgebied. In onze nieuwsbrief ontdek je bijvoorbeeld alle trends en nieuwe functies op het gebied van online communicatie, zonder dat je zelf het hele web hoeft af te struinen. Ideaal! 
  • Inspelen op nieuwe trends en ontwikkelingen. Hierdoor weten je connecties dat ze bij jou terecht kunnen voor de laatste nieuwtjes en producten. 
  • Een kijkje achter de schermen geven. Mensen HOUDEN ervan om mee te leven, te zien hoe iets in z’n werk gaat. Dit is een ideaal middel om de band tussen jou en je achterban te versterken. 
  • Je organisatie weer even aan het voetlicht brengen, omdat je niet wil dat anderen jou vergeten. 
  • Een side-note: nieuwsbrieven zijn fantastisch voor je website. Een flink deel van de lezers klikt door naar de website. Zo zie ik bij analyses voor verschillende opdrachtgevers dat soms wel 20% van de websitebezoekers de nieuwsbrief als vertrekpunt had. Wow!  

Hoe maak je een goede nieuwsbrief?

Oké, dat was in vliegensvlugge vogelvlucht de theorie, nu de praktijk. Ik ken iemand van een spiritueel centrum die haar nieuwsbrieven gewoon in G-mail maakt. Met gekleurde letters in Monotype Corsiva en een aantal uit de losse pols gecropte afbeeldingen. Zonder verdere opmaak. Dit is echter echt een uitzondering op de regel die je waarschijnlijk maar eens in je leven tegenkomt. De meeste organisaties maken gebruik van een “tool” om de nieuwsbrief te maken, zoals MailChimp, LaPosta en MailPoet (plugin van WordPress). Ideale editors waarmee je in een handomdraai een mooie vormgeving maakt in jouw huisstijl. Deze is herkenbaar en maakt je nieuwsbrief authentiek. Een puntje van aandacht: zorg dat de nieuwsbrief ook geschikt is voor de mobiele telefoon. Steeds meer mensen bekijken hun mails via hun mobiel.

Tip: Begin je net met een nieuwsbrief? Bedenk dan voor jezelf welke rubrieken je hebt en maak op basis daarvan een standaard-template. Een template kun je vaker gebruiken en zorgt ervoor dat de opmaak bij alle nieuwsbrieven hetzelfde is.

Aansprekend beeld, maar geen overdaad 

Goed beeld is écht een must bij nieuwsbrieven! Ons oog wordt het eerst getrokken door foto’s, deze moeten aanspreken. Het beste is als het zelfgemaakte foto’s zijn. Wij maken bijvoorbeeld nieuwsbrieven voor Social Enterprise NL en Stichting Stimulering Vrijzinnig Gedachtegoed. Bij hen plaatsen we vaak foto’s van sociaal ondernemers of van sprekers. Zorg er wel voor dat je niet tevéélfoto’s in je nieuwsbrief stopt. Overdaad schaadt en het maakt je mail te zwaar, waardoor die sneller in de spambox belandt. 

Tip: Ik heb me laten vertellen dat foto’s van vrouwen beter scoren op het world wide web. Blijkbaar zien mijn seksegenoten en ik er vriendelijker uit. 😉

Geen ellenlange teksten 

Uit enthousiasme zou je het liefst 10 velletjes vol schrijven, maar bij een nieuwsbrief is het belangrijk om heel erg to-the-point te zijn. Experts zeggen: gebruik 3-4 regels. Ik zeg: “zo kort als kan, zo lang als moet.” Na een goede en bondige intro kun je immers laten doorklikken, waarmee de lezer óók nog eens op je site terechtkomt. Trend is om de links niet meer onder een ‘lees meer’ te zetten, maar in de lopende tekst. Zo weten scanners gelijk waar een link naar verwijst en is het ook nog ‘ns toegankelijk voor blinden en slechtzienden. 

Tip: Naast relevante topics kun je de nieuwsbrief opleuken met een passende quote, de agenda, een vraag om over na te denken of zet eens een partner/medewerker/product in het zonnetje.

En verzenden maar…

Nee, toch nog even niet. Heel verleidelijk om gelijk op de verzendknop te drukken, maar slimmer is om eerst alles te checken. Werken alle links? Alle koppen mooi op één regel? Klopt de opmaak overal? Geen typo’s? Ondertussen heb je mooi de kans om na te denken over het tijdstip van verzending. Doe dit bijvoorbeeld niet op een vrijdagmiddag, dan zijn veel mensen druk met het afsluiten van de week. Beter is op maandag 9 uur, als iedereen zijn of haar laptop voor het eerst na het weekend opstart. Of juist direct na de lunchpauze. De beste verzendtijd verschilt ook per organisatie. Dus experimenteer er vooral mee, check je stats en trek je conclusies. 

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Socialmedia-inhakers van maart 2023: Dag van de Thuiswerker, Boekenweek en start lente
Socialmedia-inhakers van januari 2023: Wereld Braille Dag, Blue Monday en Gedichtendag
Social media inhakers van december: #PaarseVrijdag, #WereldLichtjesDag, #Kerstmis

Gepost op 15 juni 2022
Categorie: Blog, Bloggen, Online communicatie Tags: content, nieuwsbrieven

Over Claudia Grannetia

Claudia is een social media medewerker en webredacteur met één missie: teksten schrijven die lezers woord voor woord verslinden.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>