• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Een groot geheim ontrafeld: donateurs werven via social media

Door: Celine Galama

“Wat is webcare? Een vraag die ik de meest ervaren marketeers hoor stellen”, lacht onze Céline als we het hebben over webcare. In deze blog vertelt ze je over de kansen van communitymanagement en deelt ze hoe je donateurs kunt werven via social media. 

Webcare lijkt zo’n vaag begrip, maar ik kom er steeds meer achter wat voor een krachtig middel het is. Wat voor een grote impact het maakt. Veel mensen denken gelijk aan klantenservice via online kanalen, maar het is véél en véél meer dan dat. Vragen beantwoorden, klachten oplossen, maar ook het monitoren van externe berichten over jouw organisatie vallen eronder. Bovendien helpt het je om donateurs te werven via social media. 

“Webcare is zoveel meer dan klantenservice. Je kunt er zelfs het laatste zetje richting donateurschap mee geven.” ~ Céline

Donateurs werven via social media dankzij krachtige webcare

Hoe kan webcare jouw organisatie helpen om donateurs binnen te halen? Nou, door strategisch ingezette webcare voelen je volgers zich gehoord. Je gaat immers proactief het gesprek aan. Je weet ze te raken: met empathie, gevoel, inlevingsvermogen. Hierdoor voelen ze zich verbonden met jouw organisatie en worden ze van gewone, vluchtige volgers met propvolle socialmedia-feeds levensechte fans. Ambassadeurs. Nu heb je de gunfactor binnen en zijn ze sneller bereid om te geven. 💰 💰

Mensen over de spreekwoordelijke streep trekken door persoonlijke communicatie

Daarbij komt dat er niets zo effectief is als persoonlijk werven. Een persoonlijk telefoontje, een old-skool collectant langs de deuren en één-op-één-gesprekken leveren onwijs veel op, maar zijn tijdrovend (en duur!). Webcare daarentegen wordt ook al snel persoonlijk: je spiegelt volgers en krijgt de mooie kans om nog eens extra de belangen van jouw organisatie in de spotlights te zetten en de CTA van een bericht te benadrukken. 

Rondom campagnes zetten we met gevoel de geef-vraag in bij advertenties en organische berichten. Dat is vaak passen en meten en daarom is het des te leuker dat een deel van de fans daarop sympathie uitspreekt! Met een inspirerende, vriendelijke en leuke reactie geven we vervolgens een laatste duwtje: “Dankjewel voor je prachtige woorden, help jij ook mee?” Ook fantastische nadenk-stof voor de onzichtbare meelezers die nu misschien wel denken: “Ja, het is zo’n mooie actie, ik geef ook!” ❤️

Hoe helpen wij opdrachtgevers met donateurswerving via webcare?

Vooral door hen ervan bewust te maken dat achter iedere volger een potentiële donateur schuilgaat. Bovendien zetten we webcare zo in dat het de content op hun socials versterkt. Webcare en redactie zijn immers geen twee gescheiden werelden: het zijn twee onderdelen van jouw online présence!

Donateurs werven via social media doe je door óók buiten campagnetijd te laten zien wie je bent. Wij maken prachtige berichten, laten zien waar jouw organisatie voor staat. Subtiel, niet alleen met zendende content. Juist vanuit persoonlijke verhalen die jouw volgers meeslepen. Verhalen zijn immers zo herkenbaar of gewoonweg boeiend. Ze geven een mooie plek aan emoties die jouw doelgroep raken én die het fundament vormen voor jouw organisatie. Mensen lezen sneller verhalen tot de allerlaatste punt en zijn vervolgens ontvankelijker voor de geef-boodschap. 

Het gebruik van verhalen in socialmedia-content noemen we ook wel storytelling.

Wil jij ook meer donateurs werven via social media?

Zet webcare in. Empathie, gevoel, persoonlijke communicatie en overtuigende verhalen zijn de belangrijkste ingrediënten. Met focus op de organische berichten waarvan je de CTA versterkt. Bij ons kun je terecht voor ondersteuning op het gebied van onder meer webcare. Neem contact op met Céline als een samenwerking je wat lijkt. 

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Social media inhakers van april 2023: Autismeweek, Collegadag en Dag van de Aarde
Socialmedia-inhakers van maart 2023: Dag van de Thuiswerker, Boekenweek en start lente
Dit zijn ze: de socialmedia-trends van 2023

Gepost op 6 april 2022
Categorie: Blog, Featured, Online communicatie, Tekst Tags: donateurs, social media, webcare

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>